سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون ۲۱۰۰ میلیارد تومان سکه در بورس‌کالا خریداری کردند. همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در دی‌ماه به یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسید.

به گزارش همشهري، روند رو به رشد معاملات آتي سكه كه از آبان پارسال شروع شد همچنان ادامه دارد و با توجه به تحليل بازار مبني‌بر رشد قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني انتظار مي‌رود روند رو به رشد معاملات آتي سكه در بورس‌كالا همچنان ادامه داشته باشد، به موازات رونق بازار مبادله سكه بهار آزادي در بورس‌كالا، حجم معاملات شمش طلا هم در بورس‌كالا در حال افزايش است. گفته مي‌شود علاوه بر چشم‌انداز مثبت بازارجهاني، فضاي سياسي داخلي هم در آستانه انتخابات بر رونق فعلي بازارآتي سكه بي‌تأثير نبوده است.

سالانه نزديك به يك تن طلا در ايران توليد مي‌شود كه از اين مقدار از سال قبل 650كيلو در بورس‌كالا دادوستد شده است، اين به‌معناي اين است كه بخش عمده معاملات طلاي ايران، در بورس‌كالا مبادله مي‌شود. از سوي ديگر همگام با رشد آهسته قيمت نفت، قيمت طلا نيز در بازار‌هاي جهاني در حال رشد است و حتي پيش‌بيني مي‌شود قيمت هر اونس طلا دربازار‌هاي جهاني ظرف چند سال آينده بيش از 50درصد رشدكند. همگام با اين تحولات حجم تقاضا براي خريد سكه طلا در بازار داخلي هم رشد كرده است و اين موضوع از يك سو روي قيمت‌ها و از سوي ديگر روي معاملات آتي بورس‌كالا تأثير گذاشته است.

قيمت هر سكه بهار آزادي سال قبل بيش از 17درصد رشد كرده است و از يك ميليون و 5 هزار تومان در ابتداي سال به يك ميليون 170هزار تومان رسيد. اين بيشترين ميزان رشد در ميان بازار‌هاي سرمايه‌گذاري مانند بورس، دلار و مسكن بود، قيمت دلار سال قبل 10درصد، مسكن 7.5درصد و يورو 7درصد افزايش يافت. بورس هم با 4درصد زيان سال را به پايان رساند.

به‌نظر مي‌رسد اين رويه در سال96 هم در حال تكرار است از ابتداي امسال قيمت هر سكه بهار آزادي در بازار نقدي به‌طور مداوم در حال رشد است، به‌طوري كه قيمت هر سكه بهار آزادي در مبادلات ديروز در بازار تهران به‌صورت نقد به يك‌ميليون و 223هزار تومان رسيد و در بازار مبادلات آتي بورس‌كالا قيمت در برخي سررسيدهاي دورتر حتي به يك‌ميليون و392هزار تومان هم رسيد.

با چنين شرايطي با توجه به وضعيت اقتصادي جهان بسياري از تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت طلا در هفته‌هاي آينده در بازار‌هاي جهاني رشد كند، درصورت افزايش قيمت در بازار‌هاي جهاني قيمت سكه بهارآزادي در بازار‌هاي داخلي باز هم رشد خواهد كرد.
ديروز رويترز گزارش داد: ذخاير طلاي گلدتراست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا در جهان، در روز پنجشنبه ۶ تن افزايش يافته است كه بيشترين ميزان در يك روز در يك‌ماه گذشته به شمار مي‌رود.

تعداد زيادي از تحليلگران خارجي در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها اعلام كرده‌اند درصورت تشديد تنش‌هاي ژئوپليتيك، قيمت طلا در كوتاه‌مدت به ۱۳۰۰دلار يا بالاتر از آن صعود مي‌كند. اشاره اغلب اين تحليلگران به انتخابات فرانسه و همچنين تنش‌هاي سياسي در شبه جزيره كره است.

در همين زمينه باب هابركورن، كارگزار كالا در شركت «آرجي‌اوفيوچرز» به كيتكونيوز گفته است: انتخابات فرانسه به همراه ريسك ژئوپليتيك باعث خواهد شد طلا در هفته جاري افزايش قيمت بيشتري پيدا كند.

  • معاملات آتي سكه در بورس‌كالا

به‌دنبال افزايش پيش‌بيني‌ها در مورد افزايش قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني و به‌دنبال آن افزايش قيمت هر سكه بهار آزادي تا مرز يك‌ميليون و223هزار تومان قيمت‌ها در مبادلات آتي سكه بورس‌كالا هم با رشد مواجه شده است به‌طوري كه ديروز هر سكه بهار آزاد براي تحويل در دي‌ماه سال1396 به قيمت يك‌ميليون و392هزار تومان مورد خريدو فروش قرار گرفت. ديروز همچنين قيمت هر سكه بهار آزادي براي تحويل در آبان‌ماه هم به يك‌ميليون و 352هزار تومان رسيد.

اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد روند رو به رشد معاملات آتي سكه در بورس‌كالا كه از آبان پارسال شروع شده است همچنان ادامه دارد و از ابتداي سال تا‌كنون جمعا 2100ميليارد تومان سكه در معاملات آتي بورس‌كالا مورد دادوستد قرار گرفته است.

کد خبر 367916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha