۳ پروژه از آخرین فناوری‌های روز دنیا شامل کتاب اطلس پایدار شهرتهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی و نقشه همراه شهر تهران توسط محمدباقر قالیباف رونمایی شد.

قالیباف

شهردار تهران در اين مراسم با ابراز تأسف از پيروي جامعه از تفكر نسل دوم يا موج دومي كه به دهه‌هاي 60و 70ميلادي بر مي‌گردد، گفت: امروز مهم‌ترين چالش ما درنهادهاي عمومي‌ و دولتي و بخش خصوصي مشكل مديريت و نوع تفكر در اين مديريت است و مديريت جامعه امروز به شيوه دهه60 حتما نشدني است و اساسا زيبنده شهر و كشور ما نيست.

وي به‌عنوان مثال گفت: يك وقتي تفكر موج دوم كه به دهه‌هاي 60 و 70ميلادي برمي‌گردد نوع نگاه و افتخارش اين بود كه هر فردي يك خودرو داشته باشد اما امروز تفكر نسل چهارمي ديگر چنين چيزي را تبليغ نمي‌كند و تحولي بزرگ درتمام حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به‌وجود آورده است.در جامعه امروز از نظر شهردار تهران، سيستم‌هاي دانش‌بنيان و فناوري اطلاعات به عدالت اجتماعي، جغرافيايي، شفافيت و مبارزه با فساد به‌صورت سيستماتيك مي‌پردازد كه ازجمله ثمرات اين تحول در ساختار مديريتي كاهش هزينه‌ها، جلوگيري از اتلاف وقت، تورم و... است.

وي بابت اينكه ساختارهاي مديريتي كشور به شيوه‌هاي 50سال قبل بازمي‌گردد، انتقاد كرد و گفت: خوشحالم كه امروز شاهد رونمايي از كتاب اطلس پايداري تهران، سامانه نقشه همراه شهر و سامانه مشاهده تخلفات رانندگي درحوزه فناوري اطلاعات هستيم كه به واسطه آن امروز بيش از 160سرويس در مجموعه شهرداري و شهر تهران ارائه مي‌شود كه البته به باور من اين راه توقفي ندارد و ما مرتب بايد مسير را پيش ببريم و به‌دنبال به روز رساني تجهيزات و سرويس‌هاي متعدد ديگري باشيم.

بخشي ديگر از صحبت‌هاي ديروز قاليباف بر ضرورت شكل‌گيري مديريت كارفرمايي و واگذاري امور به مردم اختصاص داشت. وي دراين باره تأكيد كرد كه حتما بايد دخالت ما در امور مردم به حداقل برسد. يك زماني فكر مي‌كرديم كه امكان واگذاري امور به مردم نيست درحالي‌كه در شهرداري ما موفق شديم مهم‌ترين بخش حاكميتي خود را كه به حوزه شهرسازي مربوط بود به دفاتر خدمات الكترونيك واگذار كنيم.

به گفته وي اين مسئله ثابت مي‌كند كه در بقيه موارد هم مي‌شود نگاه خريد خدمت داشت و همه‌‌چيز را مردمي كرد و از بار بوروكراسي اداري و مفاسد كاست. شهردار تهران يادآور شد: روزي كه توفيق خدمت در پليس را داشتم بحث مديريت كارفرمايي مبني بر واگذاري صدور گذرنامه به مردم را مطرح كردم. اين موضوع با عنوان يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي حاكميتي با مخالفت‌هاي جدي دولت وقت روبه‌رو شد. در واقع اعتقاد بر اين بود كه اين موضوع بايد فقط در اختيار نيروهاي انتظامي و امنيتي باشد و پشت درهاي بسته انجام شود.

با تمامي اين مخالفت‌ها اين واگذاري انجام شد و امروز مردم با مراجعه به نزديك‌ترين دفتر محل سكونت خود مي‌توانند گواهينامه يا گذرنامه خود را دريافت كنند. قاليباف با تأكيد بر اينكه همه‌‌چيز حتي اقتصاد بايد مردمي شود، گفت: اين موضوع در عمل به كاهش هزينه‌ها و از بين بردن مفاسد مي‌انجامد. بايد تفكر فرتوت نسل دوم را به فراموشي بسپاريم و درك درستي از واقعيت امروز جهان و پيشرفت‌هاي علمي داشته باشيم. تأكيد قاليباف بر مبارزه با تفكر كهنه و فرتوت نسل دهه60 ميلادي و درك درست از واقعيت‌هاي امروز جهان بود.

به گزارش همشهري، قاليباف ديروز در حاشيه مراسم رونمايي از پروژه‌هاي نقشه همراه شهر، سامانه مشاهده تخلفات رانندگي و كتاب اطلس پايدار شهر تهران درجمع خبرنگاران هم حاضر شد و رونمايي از اين پروژه‌ها را موجب شفاف‌سازي، افزايش سرعت ارائه خدمات، جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش آلودگي هوا اعلام كرد و گفت:

در واقع به جاي آنكه افراد 8ساعت در محل كار سرويس اداري دهند از اين طريق مي‌توانند به‌طور 24ساعته و شبانه‌روزي خدمات ارائه‌ و مردم از اين امكان استفاده كنند. وي در مورد كاركردهاي كتاب اطلس پايدار شهر تهران اظهاركرد: بيش از 170لايه‌ اطلاعاتي شامل لايه‌هاي فني، خدماتي‌، اجتماعي و فرهنگي در اين اطلس وجود دارد. در واقع در اين كتاب اطلاعات مكاني و روابط متقابل بين شهروندان لحاظ شده و اين اطلاعات مي‌تواند هر روز توسط مردم به روزرساني شود. شهردار تهران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه افراد چگونه مي‌توانند از امكانات موجود استفاده كنند، گفت: شهروندان با مراجعه به سامانه TEHRAN.IR اين فرصت را دارند كه حساب كاربري خود را دريافت واطلاعات شخصي‌شان را ثبت كنند.

  • كاركردهاي پروژه‌هاي سه‌گانه چيست؟

3 پروژه‌اي كه روز گذشته به بهره‌برداري رسيده و از آخرين فناوري‌هاي روز دنيا استفاده مي‌كنند داراي كاربردها‌ و مشخصات زير هستند:

  • سامانه مشاهده تخلفات رانندگي: اين سامانه به افزايش ميزان اعتماد شهروندان نسبت به مديران شهري منجر مي‌شود زيرا هر فردي با دسترسي به اطلاعات شخصي خود دقيقا متوجه خواهد شد كه در كجاي شهر چه تخلفي و به چه دليلي از او به ثبت رسيده است. علاوه براين امكان ارائه گزارش‌هاي لازم به مديران شهري نيز فراهم مي‌شود؛ مثلا اينكه دركدام قسمت شهر تخلفات ترافيكي بيشتر يا كمتري وجود دارد. دريك كلام مي‌توان گفت كه تجميع اطلاعات و مدارك خودرويي شهروندان مي‌تواند از طريق اين سامانه پيگيري شود.
  • سامانه نقشه همراه: روند ثبت‌نام شهروندان براي استفاده از اين سامانه‌ اينگونه است كه ابتدا با تعريف و ثبت حساب كاربري شخصي و بعد با يك‌بار مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك مي‌توانند از طريق اپليكيشن مربوطه به انواع خدمات تعريف شده دراين سامانه دسترسي داشته باشند. اين سامانه در 78 لايه اطلاعاتي ازجمله حوزه‌هاي درماني، آموزشگاه‌ها، مدارس و... را در دسترس شهروندان قرار مي‌دهد. در واقع يك نقشه سه بعدي از مسيريابي در كنار ساير اطلاعات مربوط به شهر تهران به راحتي درجيب هر شهروند جاي مي‌گيرد.
  • كتاب اطلس پايدار شهر تهران: كتاب اطلس پايدار شهر تهران درواقع چكيده مطالعات مكاني‌تهران است. از زمان راه‌اندازي رصدخانه شهر تهران، اطلس‌هاي موضعي بسياري تهيه شده كه كاربرد آن در مناطق 22گانه و بعد مجامع علمي است. همچنين در حوزه اختيارات مديريت شهري مسائلي نظير تاب‌آوري، آسيب‌پذيري، پايداري اقتصادي، اجتماعي و زيست‌محيطي را در اختيار مديران شهري قرار مي‌دهد. در اين اطلس بيش از 300شاخص براي اندازه‌گيري وضعيت پايداري محله‌ها استخراج شده تا تصويري روشن از صورت وضعيت موجود شهري به دست‌ آيد.
کد خبر 367947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha