دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

طرح گازرسانی به روستاهای کم‌جمعیت در حریم شهر تاریخی سیمره یک‌دهه پیش مطرح شد و مسئولان سازمان میراث فرهنگی از بدو طرح این موضوع به مخالفت با این طرح به‌دلیل آسیب به محوطه‌های تاریخی پرداختند اما یکی از مسئولان سابق گازرسانی با شکستن ممنوعیت حفاری در محدوده شهر تاریخی سیمره کار را یکسره کرد و پرونده ثبت جهانی سیمره خاتمه یافت.

محوطه تاریخی سمیره

محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام ديروز در پاسخ به ايسنا درباره عكس‌العمل استانداري براي گازرساني به روستاهاي اطراف شهر تاريخي سيمره كه موجب توسعه روستايي در اين حوزه و به خطر افتادن شرايط ثبت جهاني آن شد، گفت: تنها كاري كه كرديم گرفتن تعهد ثبتي بود كه اگر خواستيم خانه‌اي تخريب شود، مالك آن ادعايي نداشته باشد.

وي افزود: زماني كه به دره شهر رفته بودم از آثار تاريخي اين منطقه ديدن كردم و كارشناسان گفتند كه سابقه تاريخي اين منطقه به دوره اسلام بازمي‌گردد اما گفتم به‌نظر نمي‌رسد چنين سابقه‌اي وجود داشته باشد و در پاسخ شنيدم كه از دولت قبل به ما گفته‌اند اگر اين آثار را به دوره اسلامي ربط دهيم، مي‌توانيم براي آن بودجه بگيريم.

عبدالمالك شنبه‌زاده، مديركل ميراث فرهنگي استان ايلام نيز در اين خصوص گفت: مشكل فقط روستاي بهمن آباد بود، ۲۴ واحد مسكوني در آنجا بود كه ۹ واحد آن خريداري شد و زماني كه باقي مالكان قصد فروش داشتند با آنها برخورد بدي صورت گرفت. مالكان نيز ديگر حاضر به فروش خانه‌ها نشدند، چون خانه 2هزار متري را ۲۰۰متر در نظر گرفته بودند و براي آن قيمت تعيين كردند.

او گفت: چند نادان سنگي داخل چاه انداخته‌اند كه هزاران عاقل هم نمي‌توانند آن را درآورند. براساس اين گزارش، اشياي به‌دست آمده از كاوش‌هاي سيمره در موزه باستان‌شناسي سيمره قرار دارد . اين موزه در عرصه شهر تاريخي ساخته شده و حالا مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان ايلام گفته است كه بايد موزه را تخريب كنيم، چون اشتباه ساخته شده است.

به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي ايلام، پژوهشكده باستان‌شناسي متولي ايجاد موزه براي اشياي تاريخي سد سيمره است كه هنوز كاري براي احداث آن صورت نگرفته است.

کد خبر 367951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha