نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان محیط‌زیست را مکلف به تعیین آب زیست‌محیطی مورد نیاز تالاب‌ها و وزارت نیرو را نیز مکلف به تأمین آن کردند.

مشکلات اروندرود و تالاب‌های بین‌النهرین بررسی می‌شود

به گزارش ايرنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز و در ادامه بررسي لايحه حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي كشور مواد ديگري را بررسي و تصويب كردند.

بر اين اساس، در ماده 2، سازمان حفاظت محيط‌زيست مكلف شد كه نياز آبي زيست‌محيطي تالاب‌ها را تعيين و وزارت نيرو نيز مكلف شد تا نسبت به تأمين و تخصيص آن اقدام كند. در ماده 3 نيز وارد كردن گونه‌هاي گياهي و جانوري غيربومي مضر به تالاب‌ها ممنوع شد. فهرست گونه‌هاي مذكور توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست تعيين و هر دو سال يك‌بار بازنگري و منتشر مي‌شود.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي كشور، ماده4 اين لايحه را مصوب كردند. براساس اين ماده، اشخاص حقيقي و حقوقي متخلف از احكام اين قانون و مقررات مصوب، پس از اقامه دعوي توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست، حسب تشخيص مرجع قضايي به پرداخت جريمه به ميزان 3 تا 5 برابر خسارت وارده و در صورت تكرار علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جريمه به ميزان 6تا 8 برابر خسارت وارده محكوم مي‌شوند.

نمايندگان همچنين در تبصره يك اين ماده نيز مصوب كردند كه درآمدهاي ناشي از اجراي وصول جريمه‌ها و خسارات موضوع اين قانون طي رديف درآمدي جداگانه كه در قانون بودجه هر سال مشخص مي‌شود، به‌حساب خزانه‌داري كل كشور واريز و معادل 100درصد آن با پيش‌بيني در قوانين بودجه سنواتي به‌منظور جبران خسارت وارده و حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌ها در اختيار صندوق ملي محيط‌زيست قرار مي‌گيرد. يادآور مي‌شود در جلسه روزچهارشنبه گذشته، نمايندگان مجلس با كليات اين لايحه موافقت و ماده يك آن را مصوب كردند.

کد خبر 367953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha