دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: با اعلام نتایج اولیه شمارش آرا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، واکنش‌های جهانی به پیشتازی امانوئل ماکرون و مارین لوپن متفاوت بوده ؛مثلا آلمان به ماکرون و روسیه به لوپن تبریک گفته‌است.

در حالی که سخنگوی صدراعظم آلمان و مقام‌های اتحادیه اروپا به ماکرون تبریک گفته‌اند، در روسیه این لوپن بوده که "مایه امید" نامیده شده است.

این دو باید برای دریافت کلید کاخ‌ الیزه دو هفته دیگر (17 ارديبهشت) دوباره رقابت کنند.

منابع رسمی با استناد به شمارش ۹۶ درصد آرا گفته‌اند امانوئل ماکرون با ۲۳.۹ درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده و مارین لوپن با ۲۱.۴ درصد دوم شده است.

به گزارش ایسنا، در واکنش به این نتایج که انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر نهایی شود، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به امانوئل ماکرون تبریک گفته و سیاست‌های او را که حامی اتحاد اروپاست ستایش کرده است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم در کنار فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ماکرون تبریک گفته‌اند.

در همین حال، کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به مارین لوپن، او را "تنها مایه امید برای تغییر" خوانده است.

انتخاب نامزد راست مارین لوپن از جبهه ملی برای ثبات اتحادیه اروپا که اخیرا شاهد خروج بریتانیا از آن بوده، اهمیت حیاتی دارد. مارین لوپن وعده خروج از اتحادیه اروپا را داده و ملانشون گفته درباره عضویت فرانسه با این اتحادیه از نو مذاکره خواهد کرد.

پس از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود، فرانسه ممکن است کشور بعدی باشد که ضربه‌ای به نظام سیاسی مستقر بزند.

کد خبر 368002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha