چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: رابطه‌‌تان با همسرتان خوب است و ناراحتی خاصی بین‌تان نیست. زندگی روال خودش را طی می‌کند و از صبح تا شب درگیر همان کارهای همیشگی هستید.

بگو سیییب

چند روزي است كه وقتي به خانه مي‌آييد، همسرتان به‌جاي آنكه به استقبال‌تان بيايد، مشغول آشپزي در آشپزخانه يا رسيدگي به كارهاي بچه‌‌هاست. حرف زيادي بين‌تان رد و بدل نمي‌شود و احتمالا از اينكه مجبور نخواهيد بود گزارش كل روز همسرتان را بشنويد، چندان هم ناراحت نيستيد. همسرتان از اينكه سرتان در تلفن همراه باشد و يا مشغول ديدن فوتبال باشيد گله‌اي ندارد اما حس مي‌كنيد يك جاي كار خراب است. ديگر مثل گذشته خوشحال و شاد نيست، به خانه، شما و حتي گاهي بچه‌ها كمتر رسيدگي مي‌كند، كم‌حرف شده و اصطلاحا كاري به كارتان ندارد؛ حتي اين تغيير را در روابط زناشويي‌‌تان هم حس مي‌كنيد. يا ممكن است حس كنيد چند وقتي است بيش از حد عصباني مي‌شود. اگر چنين اتفاقي افتاد بهتر است با اين توصيه‌هادست به‌كار شويد.

  • حواسم به تو هست

گاهي اوقات خانم‌ها دوست دارند شما علت ناراحتي‌شان را بدون اينكه چيزي بگويند، بدانيد. شايد فكر كنيد شبيه ذهن‌خواني است اما چندان هم كار سختي نيست، لازمه‌اش اين است كه شما در چند وقت گذشته نسبت به تمام رفتارهاي خودتان، همسرتان، حرف‌هايتان و خلاصه، زندگي مشترك‌تان دقت كرده باشيد كه احتمالا چنين چيزي اتفاق نيفتاده. پس بهترين كار اين است كه در قدم اول نسبت به ناآرامي همسرتان عكس‌العمل نشان دهيد. به او بگوييد كه متوجه هستيد حال دلش خوب نيست. به او نشان دهيد كه آرامش و حال و روز او برايتان در اولويت قرار دارد. همين كه وقتي به خانه مي‌آييد و او مشغول كار خودش است و كمتر حرف مي‌زند، شما بي‌تفاوت عبور نمي‌كنيد براي همسرتان بااهميت خواهد بود. به او بگوييد امروز كم‌حرف شده‌اي؟ به او بفهمانيد كه مورد توجهتان است و اگر سرتان در گوشي بوده يا گرفتار كار روزمره‌تان هستيد، به اين معني نيست كه او را نمي‌بينيد. همين نشان‌دادن نگراني به‌خاطر تغيير وضعيت همسرتان خودش قدم بزرگي است.

  • چه چيزي ناراحت‌ات كرده؟

براي اينكه همسرتان از دلخوري‌ها و دلواپسي‌هايش براي شما بگويد، آسمان و ريسمان را به هم نبافيد. به قول شاعر: «هيچ آدابي و ترتيبي مجو هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو». خيلي آرام و مهربان به او بگوييد: «چيزي شده كه ناراحتي؟ عصبانيت‌ات واقعا براي ريخت و پاش بچه‌هاست يا علت مهم‌تري دارد، چون هيچ وقت اينگونه عكس‌العمل نشان نمي‌دادي؟ علت ناراحتي تو من هستم؟ كاري كردم كه خودم بي‌خبرم؟» اگر حس مي‌كنيد دلگير است و ديگر شاد نيست، مي‌توانيد خيلي راحت و آرام دستانش را بگيريد، در چشمانش نگاه كنيد و به او بگوييد: «وقتي تو حالت خوب نيست حال خانه خراب است، من منتظرم تا بشنوم از چه چيزي دلخور هستي؟» از او بخواهيد كه مستقيم و بي‌پرده حرف‌هايش را بگويد و فراموش نكنيد كه در اين مرحله آرامش خودتان را حفظ كنيد. صددرصد شما از همسرتان نمي‌شنويد كه چون مرد خيلي خوبي هستي و خيلي دوست‌ات دارم، اين روزها ناراحتم و از تو دلگيرم. به‌احتمال زياد انتقاد و حرف ناراحت‌كننده‌اي خواهيد شنيد كه بايد براي اين موضوع آماده باشيد. اگر آرامش‌تان را حفظ نكنيد و زماني كه او علت ناراحتي‌اش را گفت عكس‌العمل بد نشان دهيد، عصباني شويد، شروع كنيد به‌ دليل‌آوردن و حتي از او دلخور باشيد، راه را براي درددل‌هاي بعدي مي‌بنديد.

  • يك دليل مخفيانه و تكراري

زنان در اغلب موارد، دلخوري‌شان از بي‌توجهي‌هاي شماست كه البته در نگاه شما بي‌توجهي انجام نشده و همين، كار را كمي سخت مي‌كند. تفاوت‌هاي روانشناختي زن و مرد در اين نكته بسيار تأثير‌گذار هستند. گاهي اوقات بعد از يك مهماني كه اتفاقا خيلي هم خوش گذشته است، همسرتان رفتارش تغيير مي‌كند. در ذهن او شما آگاهانه و حتي ممكن است از قصد سر سفره كنار او ننشستيد و يا حواس‌تان به او نبوده و اصلا به او حتي نگاه هم نكرديد، درصورتي كه شما هم فكر مي‌كنيد بعد از مدت‌ها در جمع خانوادگي‌‌تان بوده‌ايد و مي‌خواستيد پسر عمو‌هايتان را يك دل سير ببينيد و از وضعيت بازار در صنف آنها باخبر شويد. اينكه بخواهيد در يك مهماني به همسرتان توجه كنيد و كنارش بنشينيد و با او حرف بزنيد ممكن است گاهي به‌نظرتان حتي كار اشتباهي بيايد اما بهتر است نظر همسرتان را هم جويا شويد. قرار نيست اگر حرف‌هاي او را شنيديد، از مهماني بعدي قيد همه را بزنيد و كنارش بنشينيد و فقط با او حرف بزنيد. شما با طرح موضوع و شنيدن نظر او و بيان ديدگاه خودتان به حل‌شدن اين مشكل كمك خواهيد كرد. وقتي همسرتان ايرادي از رفتار شما مي‌گيرد، ريشه‌هاي بي‌توجهي را در آن پيدا كنيد. مصداق توجه در دنياي زنانه و مردانه متفاوت است. تنها راه رسيدن به نقطه مشترك هم صحبت‌كردن در مورد اين موضوع و شنيدن نظرات يكديگر خواهد بود.

  • تغييرات هورموني زنانه

روزهايي در‌ماه خانم‌‌ها به خاطر تغييرات هورموني كمي بي‌حوصله‌‌تر و عصبي‌تر مي‌شوند، ممكن است در دوران بارداري باشند و يا تغيير خلقي مربوط به بعد از زايمان را پشت‌سر بگذارند، اين تغييرات نگران‌كننده نيست و تا حد زيادي طبيعي است پس نيازي نخواهد بود به‌دنبال دليلي براي ناراحتي‌شان باشيد اما زودرنجي آنان در اين موقعيت‌ها ممكن است كاري كند كه موضوعي كه در مواقع عادي مشكل‌ساز نمي‌شد، حالا ايجاد مشكل كند. صبر و آرامش در اين مواقع به شما كمك بزرگي خواهد كرد. اينكه ناراحتي و بي‌حوصلگي‌شان طبيعي است به اين معني نيست كه پيگير نشويد يا حرفي نزنيد؛ مخصوصا در روزهاي بارداري و افسردگي بعد از زايمان بزرگ‌ترين حامي او باشيد. در مورد بدخلقي‌هاي ماهانه و يا بيماري‌هاي احتمالي كه او را كم‌طاقت مي‌كند، سعي كنيد كمي بيشتر در كارها كمكش كنيد، به فكر استراحتش باشيد و چند روزي را با تحمل بيشتر بگذرانيد. ممكن است بگوييد يعني هر‌ماه بايد چند روز تحملم را بيشتر كنم؟ خود من هزار و يك مشكل دارم. حق باشماست اما صددرصد سختي‌اش به اندازه سرگرفتن يك دعوا و دلخوري چند روزه بعد آن نخواهد بود. همسرتان قرار نيست هميشه بي‌‌حوصله و كم طاقت باشد. اگر رابطه‌تان را درست مديريت كنيد اوهم به‌موقع، زماني كه شما درگيري ذهني داريد يا به مشكلي برخورد كرده‌ايد، با آرامش كنارتان خواهد بود.

  • بنا‌كننده شادي من باش

ممكن است علت ناراحتي همسرتان شما نباشيد، مشكلات هورموني هم در كار نباشد و او از چيزي در محل كار يا حتي خانواده خودش دلگير شده باشد اما در همه اين موارد بازهم اين شما هستيد كه مهم‌ترين آرام بخش زندگي او خواهيد بود. نقش اصلي زن و شوهر در زندگي هم، دادن عشق و آرامش است كه اگر در اين كار موفق نشوند، كاركردهاي ديگرشان هم با مشكل روبه‌رو مي‌شود. از ناراحتي‌ها و دغدغه‌هاي همسرتان به‌راحتي نگذريد. كمك كنيد تا از بحران‌هايش با حضور مرد زندگي‌اش بگذرد. مطمئن باشيد قدردان‌تان خواهد بود. نادر ابراهيمي در كتاب «يك عاشقانه آرام» مي‌گويد: «تو وقتي مي‌بيني كه من افسرده‌ام، نبايد بگذري... سكوت كني، يا فقط همدردي كني... بنا‌كننده شادي‌‌هاي من باش! مگر چقدر وقت داريم؟ يك قطره‌ايم كه مي‌چكيم در تن كوير... و تمام مي‌شويم...»

کد خبر 368119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha