مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سالانه ۱۵ میلیون تولد زودهنگام در جهان رخ می‌دهد؛ نوزادان نارسی که بتوانند در سال اول زنده بمانند، در طول زندگی خود در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و از این رو محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا در تلاشند تا به این نوزادان کمک کنند.

رحم مصنوعی

براساس گزارش گيزمگ، اين محققان با ابداع رحمي مصنوعي شرايطي را فراهم كرده‌اند كه امكان رشد كامل تمامي اندام‌ها در بدن نوزادان زودرس را فراهم مي‌كند. آزمايش‌هاي حيواني درون اين رحم مصنوعي اميدواركننده بوده‌است و محققان توانسته‌اند بره‌هاي نابالغ را در اين سيستم براي چهار هفته پرورش دهند.

جنین

نوزاد انسان به صورت ميانگين در چهلمين هفته از بارداري متولد مي‌شود، اما هر تولدي پيش از 37 هفتگي به عنوان تولد زودهنگام توصيف شده و نوزاد نابالغ خواهد بود. هرچه نوزاد زودتر از حد عرف متولد شود، احتمال بروز مشكلات و بيماري در او افزايش پيدا مي‌كند، و حتي احتمال زنده ماندنش نيز كاهش خواهد يافت.

اين رحم مصنوعي با هدف نگهداري از نوزادان زودرسي كه در 23 هفتگي تا 28 هفتگي متولد شده‌اند، ابداع شده‌است،‌نوزاد در اين سن هنوز نابالغ است اما از مرز خطر گذشته و مي‌تواند از بسياري از عوارض احتمالي جان به در ببرد. اين رحم مصنوعي مي‌تواند دماي بدن، فشار و نور را روي بدن جنين ثابت نگه دارد و از او در برابر آلودگي‌ها و عفونت محافظت كند.

اين سيستم بدن جنين را درون كيسه‌اي مملو از مايع آمنيوتيك مصنوعي قرار مي‌دهد كه اين مايع درون كيسه در جريان است. در مراحل اوليه،‌ ريه جنين به اندازه كافي شكل نگرفته‌است تا بتواند هوا را تنفس كند، از اين رو اين سيستم از پمپ هواي خارجي برخوردار نيست. در عوض قلب جنين به جاي ريه كار كرده و خون را از ميان بند ناف به اكسيژناتوري انتقال مي‌دهد و به همين شكل اكسيژن را وارد خون كرده و دي‌اكسيد كربن را از آن خارج مي‌كند، مسئوليتي كه در حالت طبيعي به عهده جفت جنين است. نشانه‌هاي حياتي جنين و جريان خون به صورت الكترونيكي كنترل مي‌شوند.

با شبيه‌سازي محيط رحم،‌ محققان شرايطي را ايجاد كرده‌اند كه اندام‌هاي شكل‌نگرفته‌اي مانند ريه و ديگر اندام‌ها به شكل عادي رشد كنند. اين سيستم روي هشت بره نابالغ كه از نظر فيزيولوژيكي با جنين 23 تا 24 هفته‌اي انسان برابري مي‌كردند، مورد آزمايش قرار گرفت. بره‌ها براي 28 روز درون رحم مصنوعي نگهداري شدند و رشد بدن،‌عملكرد مغز، رشد اندام‌ها،‌تنفس و تحرك عادي را از خود نشان دادند و حتي توانستند چشم‌هاي خود را باز كنند و موهاي بدنشان آغاز به رشد كرد.

محققان مي‌گويند تا زماني كه بتوان از اين سيستم در بيمارستان‌ها استفاده كرد چندين دهه باقي مانده‌است و پيش از آغاز آزمايش‌هاي انساني، بايد تغييرات زيادي در اين رحم مصنوعي ايجاد شود،‌براي مثال بايد ابعاد آن به يك سوم ابعاد كنوني درآيد.

کد خبر 368122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha