چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از به جریان انداختن پرونده ثبت جهانی گیوه «کلاش» کردی خبر داد.

هنر

به گزارش ايسنا؛ سیدمحسن علوی اظهار کرد: شهر مریوان به‌عنوان شهر ملی کلاش که همان پاپوش کردی است، انتخاب شده و پرونده جهانی آن را آماده کرده‌ایم. نامه‌هایی که لازم بوده از طریق فرماندار و شهردار نوشته و ترجمه و مقدمات این پرونده انجام شده است.

او با بیان این‌که چند روز پیش برای این موضوع سفری به تهران داشتم تا این پرونده را به جریان بیندازم، گفت: ما به دنبال استفاده از این برند هستیم. پروسه‌های مربوط به این کار کمی زمان‌بر است و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد.

وی همچنین درباره راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در این استان، اظهار کرد: در حال حاضر بازارچه دائمی صنایع دستی در استان نداریم، اما توافق‌هایی با شهرداری و معاونت عمرانی استاندار برای راه‌اندازی بازارچه در چند نقطه سنندج  داشته‌ایم. قرار است داخل پارک شهدای سنندج یک بازارچه دائم صنایع دستی شبیه بازارچه‌ای که در کنار پارک لاله و موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد، برپا کنیم و کانکس‌هایی برای صنعتگران در آن مستقر کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: قرار است خیابان فردوسی سنندج تبدیل به پیاده‌راه شود، بنابراین معاون عمرانی استانداری موافقت کرده است که در لاین میانی این خیابان، غرفه‌های صنایع دستی برپا کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، انقلاب بزرگی در بخش صنایع دستی ما به‌وجود خواهد آمد.

علوی درباره این‌که چه زمانی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود؟ توضیح داد: ما این توافق‌ها را در روزهای پایانی سال گذشته انجام داده‌ایم و به دنبال آن هستیم که آن‌ها را در سال جدید عملی کنیم.

به گزارش ایسنا، گیوه یا «کلاش» پاپوشی مقاوم است که در جوامع کوچ‌نشینی، روستایی و شهرنشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سادگی ابزار کار و در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید آن و همچنین نیروی کار در دسترس، موجب رواج پیشه کلاش‌بافی در کردستان، بویژه در ناحیه اورامانات شده است.

کد خبر 368168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha