همشهری آنلاین: نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: حاشیه‌نشینی یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است که در مقطع فعلی در تمام شهرها وجود دارد.

جهانگیری در مناظره

فارس نوشت: اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری عصر امروز جمعه با حضور در سازمان صدا و سیما در نخستین مناظره زنده با موضوع اجتماعی که از شبکه اول سیما، شبکه خبر و رادیو ایران پخش می‌شود شرکت کرد و به سؤالات مجری برنامه و دیگر کاندیداها پاسخ داد.

محور سخنان جهانگیری بدین شرح است:

*حاشیه‌نشینی یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی است که در مقطع فعلی در تمام شهرها وجود دارد.

*نباید به حاشیه‌نشینان به عنوان افراد اضافی نگاه کرد، بلکه باید مسائل آنها را مورد توجه قرار دادد.

*در دولت یازدهم به مسئله حاشیه‌نشینی به صورت علمی نگاه شد و برای بافت‌های فرسوده و مسئله حاشیه نشینی، برنامه‌ریزی شد.

*تمام حاشیه نشین‌ها در دولت یازدهم بیمه شدند.

*جوانان حاشیه‌نشین که از تحصیل محروم بودند شناسایی شدند.

*عدالت یکی از آرمان‌های مهم نظام جمهوری اسلامی و همه نظام‌های سیاسی در دنیاست.

*محدود کردن عدالت فقط به مسائل اقتصادی ظلم به عدالت است، عدالت آموزشی هم باید باشد یعنی هر فرزندی بتواند در هر خانواده تمام مدارج علمی را طی کند، عدالت سیاسی یعنی هر فردی نه صرفاً فقط به دلیل وابستگی به یک تفکر یا جناح سیاسی در جایی قرار بگیرد، بلکه در بین نیروهای سیاسی، عدالت برقرار شود، عدالت قضایی یعنی تمام مردم که به دستگاه‌های قضایی مراجعه می‌کنند احساس عدالت داشته باشند.

*متأسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.

*مهمترین کار این است که ما باید اقداماتی انجام دهیم که همه جامعه احساس کنند، مسئولان در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم‌گیری می‌کنند.

*عدالت اقتصادی یکی از نمایه‌های مهم عدالت است، بخشی از آن، عدالت منطقه‌ای و جغرافیایی است که مناطق مرزی کشور از محرومیت‌های بیشتری برخوردار هستند و باید آنها را رشد داد.

*عدالت توزیعی نیز به این صورت است که برخی افراد به ثروت‌های بادآورده دست یافته‌اند، کسی که موفق می‌شود در اثر ارتباط با مسئولین به چیزهایی دست می‌یابد، سبب می‌شود که بی‌عدالتی توسعه یابدد.

*اینکه فردی موفق می‌شود بیش از 3.8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند، هر کس این خبر را می‌شنود متوجه می‌شود که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته یعنی عده‌ای با فساد و زد و بند به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند و متأسفانه عده‌ای به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.

*در رابطه با یارانه‌ها مطالبی که دوستان گفتند، یارانه‌ها در سال اول ضریب جینی را تغییر داد و در بین تمام مردم، 45 هزار تومان توزیع شد و در زندگی طبقات ضعیف تأثیر بیشتری گذاشت، ولی اینکه دوستان می‌گویند به سه دهک یارانه بیشتری می‌دهیم، نتیجه این خواهد شد که دهک چهارم و پنجم به دلیل فاصله کم دهک‌ها ضعیف‌تر می‌شوند.

*مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین ر شته‌های اقتصادی کشور است.

*متأسفانه به دلیل صدور پرونده‌های بی‌حساب و کتاب در شهرها و دلالی شدن مسئله مسکن، ما امروز با تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خالی روبه‌رو هستیم.

*در یک محاسبه بیش از 250 میلیارد دلار ارزش واحدهای مسکونی خالی است، یعنی این سرمایه کشور راکد مانده که در جاهای دیگر نیاز است.

*در بررسی دقیقی که انجام دادیم، چند اولویت برای مسکن گذاشته‌ایم، یکی مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد که نیاز به حمایت‌های نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی دارند که برای زن‌ها سرپرست خانوار 100 هرار واحد باید ایجاد کنیم و منابع مورد نیاز از منابع بانکی تأمین می‌شود و دولت در یارانه سود کمک می‌کند.

*مسکن روستایی به این صورت است که سالانه 200 هزار مسکن روستایی باید استحکام بخشی شود، روستائیانی که موفق شدند مسکن خود را استحکام ببخشند، در سیل و زلزله آسیب کمتری دیده‌اند.

*سقف تسهیلات مسکن به 60 میلیون تومان برای زوج‌های جوان و 160 میلیون تومان افزایش داده شده.

*برای مسکن خانه اولی‌ها یعنی زوج‌هایی که برای اولین بار صاحب مسکن می شوند صندوق پس‌انداز ایجاد شده که شش ماه در صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند و تسهیلات موردنیاز دراختیار آنها قرار می‌گیرد.

*علاوه بر بانک مسکن که در سال 95، 5 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت، به بقیه بانک‌ها هم اجازه داده شد که در مسئله مسکن ورود یابند.

*اگر ما موفق شویم مسکن حمایتی، مسکن روستایی و بافت‌های فرسوده که بیشتر از باب سرمایه‌گذاری سودآوری مدنظر است را بهبود بخشیم، مسئله حل می‌شود.

*من چند منطقه را بازدید کرده‌ام، گروه های توسعه‌گری که برای بازسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شده، آن روش می‌تواند مسکن ما را در بافت فرسوده احیا کند.

*من فکر می‌کنم یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله مسکن، ازدواج و اشتغال است.

*دولت باید بستر تمام این مسائل را برای جوانان فراهم کند.

*از تمام اینها مهمتر این است که باید جوانان پذیرفته شوند، احترام جوانان حفظ شود و به بهانه‌های واهی به جوانان اهانت نشود، جوان باید مورد احترام قرار گیرد، هم دختر جوان و هم پسر جوان باید مورد احترام باشد.

*اشتغال به معنای شغل ایجاد کردن حتماً یکی از مسائل مهم است که دکتر روحانی رئیس ما هستند ولی اینجا رقیب هستیم و از وی عذرخواهی می‌کنم که باید بگویم یکی از کارهایی که برای ازدواج انجام گرفت این بود که وام 3 میلیون تومانی به وام 10 میلیون تومانی تبدیل شد، 296 میلیارد تومان کل وام ازدواج در سال 92 بوده به 9 هزار و 800 میلیارد تومان تبدیل شده یعنی چیزی حدود 30 برابر شده است.

*در کشور بهترین زمینه برای گردشگری وجود دارد، چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند 700 هزار شیعه‌ای که به ایران می‌آمد زندگی مردم مشهد می‌چرخید و کسب و کار ایجاد می‌شد به هم بخورد؟ آیا دولت این کار را کرد؟ بله آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم، ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به خاطر منافع خودمان دچار آسیب کنیم.

*چه کسانی به سفارت حمله کردند؟ آنها در حال حاضر در ستادهای کدام کاندیدا در حال فعالیت هستند؟ کدام کاندیدا از آنها حمایت می‌کرد و به آنها پول می‌داد و آنها را شکل می‌داد؟

*من فکر می‌کنم در مسائل اجتماعی، امنیتی و قضایی با برخوردهای گازانبری مشکل حل نمی‌شود و بدتر از آن این است که با کتک زدن دستفروش‌ها در خیابان‌ها و تشکیل گروه های ضربت مشکلات حل نمی‌شود، بلکه متأسفانه فرهنگی به شهرستان‌ها منتقل می‌شود که مادر دستفروش از گروه ضربت شهرداری سیلی بخورد.

*آن روزی که آن سیلی را دیدم گویا به صورت خودم سیلی زده‌اند به این حد ناراحت شدم.

*ما باید بدانیم بامسائل اجتماعی و فرهنگ مردم باید برخورد علمی داشته باشیم.

*آقای قالیباف فرمودند که چرا کاندیدا شدی؟ باید بگویم که شما از کجا چنین حقی را قائلید که بنده که سابقه کاریم حتماً از شما بیشتر و مهمتر است چنین سؤالی را بخواهید، من از دهستان شروع کردم، استاندار بودم، وزیر بودم، معاون اول هستم و طبیعی است که اگر بخواهم به دنبال مسئولیت جدید باشم فکر می‌کنم خودم را باید به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در معرض رأی مردم قرار دهم. چرا شما اینقدر برآشفته‌اید.

*در پاسخ به قالیباف: من از این رو نگفتم خانواده شهید هستم که به مسائل سیاسی آن را ربط بدهم، حالا سر فرصت می‌گویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی بودند چه کارهای ارزشی کردند؟

*مشاوران بنده در دوره هشتم در مقابل رئیس دولت اصلاحات هم وزیر و هم معاونش کاندیدا شد و کسی نگفت این کار خلاف است، جریانی به نام جریان اصلاح‌طلب را از همه حقوق کردید حالا می‌گویید یک کاندیدا هم نداشته باشد که حرف جریان اصلاح‌طلب را بزند.

*من آمده‌ام تا به عنوان نماینده جریان اصلاح‌طلب از تمام فرصت‌ها استفاده کنم و بگویم که بعضی‌ها چه کاری با جریان ریشه‌دار انقلاب انجام دادند، من می‌خواهم اینها را بگویم و بگویم که دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد و چرا عده‌ای که خودشان مسئول آن شرایط بودند حالا می‌خواهند با ژست جدید به صحنه بیایند؟

*دولت نهم و دهم با کشور چه کرد؟ با سرمایه‌های انسانی چه کرد؟ وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایط سیاسی کشور کدام ماه و جریان شما و آن دولت را روبه روی هم قرار نداد؟ با آقای هاشمی رفسنجانی با آقای ناطق نوری چه کرد؟ بالاخره آن فضای سیاسی باعث شد همه را خانه‌نشین کردند، به همه ضربه زدند، همه را رودرروی هم قرار دادند.

*در فضای اقتصادی 700 میلیارد دلار درآمد کشور را گرفتند خرج کردند و جز بیکاری چیزی برای کشور به یادگار نگذاشتند.

*میزان شغل سال 1384، 22 میلیون و 600 هزار نفر طبق آمار مرکزی ایران بوده، در سال 1391 میزان شاغلین کشور باز هم 22 میلیون نفر و 600 هزار نفر بوده، همان آقای رئیس‌جمهور سابق اسم برخی از دوستان را در زمان‌های مختلف می‌گوید دو سال دیگر بیکاری را ریشه‌کن می‌کند و بعد از دو سال بعد می‌گوید 2 سال بعد بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم، گویا حرف مرد یکی است و باید این جمله را همیشه تکرار کند.

*آقایان عزیز، ریشه‌کن شدن بیکاری راهکار دارد، نمی‌توان به همین صورت گفت که یک میلیون تن پتروشیمی 600 هزار شغل ایجاد می‌‌کند، ما در این دولت 9 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم ضربدر 600 کنید می‌شود 5 میلیون و 400 هزار شغل، مگر شغل به همین صورت ایجاد می‌شود؟ باید به روش خودش پیش رفت.

*راه‌حل مسائل اداره کشور، توجه به نظام اداری، سیاست‌های اصل 44، توجه به سیاست های مقاومتی است و باید در آن چارچوب صحبت کنیم. نظام اداری باید شفافیت داشته باشد و فساد از آن خارج شود، راهش این است که دولت الکترونیک ایجاد کنیم.

*شریف‌ترین افراد همانطور که آقای میرسلیم گفت، کارمندان دولت هستند که در دورترین مناطق به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، البته ممکن است در برخی جاها اشکالاتی هم وجود داشته باشد.

*من وقتم تمام شد و در رابطه با حقوق‌ها حتماً بعداً صحبت می‌کنم.

*ما در این دولت هم رئیس‌جمهور هم بنده و هم وزرا تأکید کردیم، ما زبانمان برای عذرخوهی از ملت الکن نیست و هر کجا اشتباهی کردیم که فکر می‌کنیم به نفع ملت نبوده، حتی اگر اشتباه از ما نبوده هم عذرخواهی کرده‌ایم و اگر لازم باشد باز هم عذرخواهی می‌کنیم.

*ما فکر می‌کنیم در دولت یازدهم با وجود اینکه با مشکلات عدیده‌ای مانند مسائل زیست‌محیطی روبه‌رو بودیم و تعبیری که رئیس‌جمهور از دولت به عنوان دولت محیط زیست داشت، یکی از اقداماتی که صورت گرفت در زمینه محیط زیست است.

*دریاچه ارومیه جزو اولین مصوبات ما بود و در زمینه خودروها نیز و خارج کردن پتروشیمی‌ها که بنزن بسیار بالایی داشت و دولت گذشته در همین تهران اجازه داده بود بنزین پتروشیمی مصرف شود که بسیار سرطان‌زا بود و بیماری‌های زیادی به دنبال داشت که به طور کامل حذف شد.

*در کلان‌شهرها و شهرهای دیگر در بیش از 40 شهر بنزین یورو4 مصرف می‌شود که برای خودروها استاندارد کیفیت بالایی وضع شد و این مسئله مطرح شد که اگر خودروسازان رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود.

*مسئله ریزگردها مورد توجه قرار گرفت که براساس تأیید سازمان‌های بین المللی 70 درصد از منشأ ریزگردها خراجی است که یا از مرز عراق و سوریه یا از مرز اردن و عربستان است.

*ما در گفت‌وگوهای بین‌المللی به صورت جدی به دنبال حل مسئله ریزگردها هستیم.

* در مسئله خوزستان، کار ویژه‌ای انجام شده، هم بحث کارون، هم بحث 550 هکتار، هم بحث حورالعظیم مدنظر است.

*من فکر می‌کنم در این چهار سال کارهای مهمی در زمینه محیط زیست انجام شده، آقای قالیباف 12 سال است که شهردار تهران است، بگوید چطور نتوانسته پس از 12 سال زباله‌های مردم را تفکیک کند؟

*کدام شهر در اشل تهران زباله‌ها را اینگونه جمع‌آوری می‌کنند؟ قالیباف فقط شهردار سازه است، فقط پروانه می‌دهد، برج‌های منطقه 22 را ببینید که چه بر سر تهران آورده است. در مناطق مختلف ببینید، بزرگراه صدر چه کمکی به تهران کرد، با پول بزرگراه صدر، کارهای بسیاری می‌توانستیم انجام دهیم.

*خطاب به قالیباف: شما مسئول شهرداری تهران هستید نه بیش از آن، مسئله آب، فاضلاب و خدمات دیگر که کمتر است. شهرداری تهران مسئولیت ندارند، ولی شما به گونه ای صحبت می‌کنید گویا مسئولیت همه چیز را برعهده دارید. در حد مسئولیت شهرداری تهران صحبت کنید و به مردم گزارش دهید و بگویید که من این کارها را انجام دادم. ما را به مدیریت 60 سال قبل متهم می‌کنید؟ ما در بهترین دانشگاه‌های داخل درس خوانده‌ایم و حاضر هستیم با افتخار بگوییم که در دانشگاه صنعتی شریف و علوم و تحقیقات درس خوانده‌ایم. ما مدیریت 60 سال قبل داریم آنگاه شما مدیریت مدرن دارید؟

*باید بپذیریم به روش عامرانه و برخوردهای تند نظامی نمی‌شود شهر بزرگی مثل تهران را اداره کرد، نیازمند راهکارهای علمی است.

*سؤال: برای حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پیوند پایدار آنها با مراکز تصمیم‌گیری علمی و صنعتی چه طرح و برنامه‌ای دارید؟

*من این جمله را می‌گویم که در بحث‌های اجتماعی که بحث شد به فضل الهی ملت ایران هم هویت الهی هم هویت ملی را در تمام پایش‌ها نشان دادند، به ایرانی بودن خودشان افتخار می‌کنند و وضعیت را نه سیاه می‌بینم که قابل حل نباشد و بسیار امیدوار هستم که مسائل قابل حل است.

*امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است، نخبگان کشور در همه جا حضور دارند و بزرگترین سرمایه کشور هستند.

*بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور یکی از وظیفه‌شان این است که به طور منظم نخبگان را ساماندهی کنند تا بتوانند در توسعه کشور مثمرثمر باشند که ما هر جا با مشکل روبه‌«و شدیم و می‌شویم، مهمترین تکیه ما نخبگان کشور هستند.

*با کمک نخبگان، وضعیت علمی کشور در رتبه بسیار عالی است و در گزارشی که اخیراً دو مجمع بین المللی داده رتبه ایران هم در سطح منطقه و هم در سطح دنیا در شرایط خوبی است و از نظر فناوری‌های نو، دسترسی‌های بسیار خوبی داریم.

*مهم این است که ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شود، ارتباط دانشگاه و مراکز تولیدی باید برقرار شود.

*خوشبختانه ما راهکارهای عملیاتی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز تولیدی پیدا کردیم و فکر می‌کنیم اگر این ارتباط به صورت جدی در مراکز پژوهشی و فناوری مستقر شود، به طور صددرصد می‌توانیم از توان نخبگان در حل مشکلات استفاده کنیم.

کد خبر 368242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha