شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: هوای خوش بهاری این روزها، حال و هوای خوب خانه‌ را زیباتر از هر زمان دیگری می‌کند.

قلاب بافی

 كافي است خانم‌خانه بلند شود، پنجره‌ها را كمي باز كند تا هواي تازه در خانه بچرخد و حالا سراغ كارهاي لذتبخش هنري برود. يكي از كارهايي كه اين روزها هر خانم خانه‌داري را صدا مي‌زند، نشستن روي يكي از مبل‌هاي نرم و انتخاب نخ‌هاي قلاب بافي رنگارنگ از داخل سبد مخصوص آنهاست. فكر كنيد اگر در پايان روز يك وسيله تزئيني زيبا جاگزين مدل‌هاي قبلي شود چقدر حال شما خوب خواهد شد؟! به اين حال خوب فكر كنيد و در كنار همه كارهاي ريز و درشت خانه، وقتي را باز كنيد تا بتوانيد با خلاقيت خودتان، قلاب بافي را از حصار چند مدل روميزي و كت كوتاه معمولي رها كنيد. دنياي رنگارنگ قلاب بافي پر است از ايده‌هايي كه مي‌تواند شما را چندين هفته درگير خود كند و نتيجه آن زيبايي چشم‌نوازي براي خانه شما باشد.

  • به سراغ لباس‌ها برويد

ساده‌ترين پيشنهاد، بافت يك يقه قلاب‌بافي است كه مي‌تواند روي پيراهن‌ها و مانتوهاي مختلف شما بنشيند و لباس‌ها را از سادگي دربياورد. كافي است در انتخاب رنگ و طرح بافت‌تان دقت كنيد تا بتواند در كنار لباس‌هاي مختلف جلوه خاصي داشته باشد. شايد اصلا تا به حال به اين فكر نكرده باشيد كه براي جشن عروسي يا يك مهماني زنانه مي‌توانيد لباسي تلفيقي از قلاب‌بافي، ساتن و تور داشته باشيد؛ ايده بسيار خوبي است كه بخش زيادي از هزينه‌هايي مانند خريد يك گيپور سنگين را از فهرست شما كم مي‌كند و در عوض هنر دست‌تان را روي تن خودتان مي‌نشاند كه از گران‌ترين پارچه‌هاي گيپور هم با ارزش‌تر است.

  • قديمي‌ها را نو كنيد

مي‌توانيد با كمي خلاقيت همين پرده‌هاي ساده را دوباره زيبا كنيد. مقدار اضافي پارچه را از انتهاي آن در بياوريد تا چين نداشته باشد و صاف بايستد. حالا مي‌توانيد با توجه به رنگ پرده، گل‌هاي ساده‌اي را قلاب‌بافي و روي آن نصب كنيد؛ به همين راحتي دوباره پرده شما نو مي‌شود. اگر چراغ خواب قديمي داريد كه نمي‌توانيد با هيچ روشي پارچه روي آن را ترميم كنيد، مي‌توانيد بسته به شكل چراغ خواب، از بافت‌هاي قلاب‌بافي‌تان كمك بگيريد. براي اين كار كافي است محصول نهايي قلاب‌بافي شده را با چسب چوبي كه كمي با آب رقيق شده است، كاملا خيس كنيد؛ سپس آن را روي توپي كه هم اندازه كلاه چراغ خواب است قرار دهيد و به آن يكي دو روز زمان بدهيد تا خشك شود. با خالي كردن باد توپ، شما يك كلاهك جديد براي چراغ خواب داريد.

  • يك رانر زيبا

با طرح‌هاي مختلفي كه مي‌توانيد ببافيد مجموعه بافت‌هاي جدا از همي را ايجاد كنيد و بعد، با كنار هم قرار‌دادن آنها يك محصول خلاقانه زيبا داشته باشيد.
همين دايره‌هاي ظريف و رنگانگ قلاب‌بافي را كنار هم بچينيد و سعي كنيد با اين چينش جديد يك رانِر مخصوص براي ميز‌هاي موجود در خانه خلق كنيد.
براي بهتر شدن نتيجه مي‌توانيد رنگ‌هاي انتخابي‌تان را در يك طيف خاص از كمرنگ به پررنگ بچينيد تا محصول نهايي شما مجموعه‌اي از دواير ظريف و متناسب باشد.

  • يكي رو، دوتا زير

قلاب بافي بلد نيستيد؟! خب اين كار شما را سخت نمي‌كند، تنها زمان رسيدن شما به خواسته‌هاي‌تان را مقداري طولاني‌تر خواهد كرد. مي‌توانيد با يك جست‌وجوي ساده در اينترنت، آموزش‌هاي مختلف را پيدا كنيد. اما پايه‌اي‌ترين آموزش مي‌تواند شامل همين نكات باشد: براي شروع شما احتياج به نخ مخصوص داريد. كاموا يا نخي را انتخاب كنيد كه طول بيشتري داشته باشد. قلاب وسيله كار شماست. روي آنها شماره يا اندازه‌اي بر حسب ميلي‌متر يا هر دوي آنها حك شده. توجه داشته باشيد درصورت وجود شماره، بزرگ‌ترين عدد مربوط به كوچك‌ترين (ظريف‌ترين) قلاب است. حالا با كمك راهنماي تصويري زير، چند مدل بافت را تمرين كنيد تا نوع دست گرفتن نخ و ميله دست‌تان بيايد.

کد خبر 368289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha