یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

بعد از استقبال گسترده از انواع طرح‌های « مهربانی»‌ که به‌صورت خودجوش توسط مردم اجرا شده است، این‌روزها ۲ طرح جالب دیگر تحت عنوان «سبد میوه مهربانی» و «طرح میوه رایگان» در اکثر میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در حال اجراست.

میوه و تره بار

سبد ميوه مهرباني، سبدي است كه روزانه چندين مرحله توسط مسئولان ميادين ميوه و تره‌بار پر مي‌شود و نيازمندان به‌خصوص كودكان و سالمندان مي‌توانند از ميوه‌هاي اين سبد بردارند. در طرح ميوه رايگان هم كودكان تشويق مي‌شوند با مصرف ميوه، اين خوراكي سالم را جايگزين تنقلات مضر ديگر كنند. جالب اينكه اين دو طرح با استقبال شهروندان و مشتريان مراكز ميوه و تره‌بار هم همراه شده و علاوه بر كارمندان و فروشندگان ميادين، مردم هم به‌طور خودجوش از خريدهاي شخصي‌شان نسبت به پركردن سبد ميوه مهرباني و سبد سلامت اقدام مي‌كنند. عبدالحسين رحيمي، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار كه با ايده شخصي‌اش اين دو طرح جالب را وارد ميادين كرده، درباره ايده‌هايش بيشتر توضيح مي‌دهد.

  • شما به تمامي مسئولان ميادين ميوه و تره‌بار گفته‌ايد كه سبد ميوه مهرباني را در حمايت از طرح ترويج مهرباني ايجاد كنند؛ لطفا درباره اين ايده و طرح بيشتر توضيح بدهيد.

در حقيقت اين طرح يك پويش مردمي است كه شهروندان محترم در كنار خريد، خود به‌منظور حمايت از اقشار كم درآمد و محروم و كمك به نيازمندان جامعه قسمتي از خريدهاي خود را داخل اين سبدها قرار مي‌دهند. اين سبد‌ها با شعار «مي‌تواني اهدا كن، نيازي داري بردار» در بيشتر ميادين و بازارها در حال اجراست و خوشبختانه تا به امروز استقبال گسترده‌اي از اين طرح صورت گرفته است.

  • چه چيزي باعث شد تا دغدغه شكل‌گيري اين طرح درذهنتان شكل بگيرد؟

محروميت، واقعيتي اجتماعي است كه متأسفانه بسياري از مردم با آن دست به گريبان هستند. سبد مهرباني بهانه‌اي است كه نشان بدهد در اين دنياي پرمشغله هنوز هم انسانيت و محبت فراموش نشده است. رسيدگي و دستگيري از نيازمندان و افراد بي‌بضاعت جامعه وظيفه همه مسئولين و افراد توانمند جامعه است. اين طرح تنها يك ايده از طرف ما بود و خود مردم نشان دادند كه تا چه ميزان در چنين برنامه‌هايي فعال و دلسوز هستند. اين حركت خودجوش با مشاركت شهروندان خير و نيكوكار و با محوريت حفظ كرامت انساني است هرچند نتواند گره زيادي از مشكلات را باز كند اما تلنگري است كه هر كس هرچه برايش مقدور است به ديگران كمك كند.

  • ظاهرا پيش از گسترده‌شدن مشاركت‌هاي مردمي، اين طرح ابتدا از طرف مسئولان ميادين اجرا مي‌شد و سبدها توسط غرفه‌داران هر بازار پر مي‌شد. چه شد كه مردم هم در اين پويش اجتماعي وارد شدند؟

دقيقا همينطور است. اين طرح قبلا به‌صورت ديگري در ميادين و بازارها اجرا مي‌شد و بهره‌برداران هر غرفه برخي از محصولات خود را در داخل سبد و بيرون از غرفه جهت استفاده قشر كم‌درآمد جامعه مي‌گذاشتند. سازمان ميادين در ابتدا در راستاي مسئوليت‌پذيري اجتماعي اين طرح را تدوين و اجرا كرد. با اين حال خيلي زود مردم به اين پويش پيوستند و بدون اينكه مسئولان ميادين از آنها بخواهند خودشان اقدام به پركردن سبدهاي مهرباني كردند. بر همين اساس حالا اين طرح متعلق به سازمان ميادين و ميوه و تره‌بار نيست و ما آن را اقدامي اجتماعي از طرف مردم معرفي مي‌دانيم.

  • آماري از اجراي اين طرح و طرح‌هاي مشابه در ميادين مختلف داريد؟

هم‌اكنون اين طرح در 160ميدان و بازار در حال اجراست. همچنين علاوه بر سبد مهرباني طرح ميوه رايگان جهت استفاده كودكان و جايگزيني تنقلات مضر در 108ميدان و بازار اجرا مي‌شود.

  • تا حالا با بازخوردهاي جالبي از سوي مردم مواجه شده‌ايد؟

استقبال و حضور داوطلبانه مردم از طرح مذكور خوب بوده و از ظرفيت داوطلبانه بهره‌برداران و ساير خيرين نيز استفاده شده است؛ به‌طور مثال مي‌توان گفت در يك روز بيش از 6000كيلوگرم ميوه و سبزي توسط مردم در اين سبد‌ها قرار مي‌گيرد و بازخورد مطلوبي داشته است. جالب اينكه جامعه هنري نيز از اين طرح استقبال كرده‌اند و ما از همراهي چهره‌ها در اين طرح بسيار مسروريم. لازم است به اين نكته اشاره كنم كه در اين طرح به حفظ كرامت و عزت نيازمندان توجه خاصي شده است و ما تأكيد ويژه‌اي بر تكريم و حفظ آبروي نيازمندان داريم.

  • پيگيري شخصي‌اي هم براي اجراي درست طرح در ميادين داشته‌ايد؟

بله از شروع طرح، پيگيري لازم جهت اجراي هر چه بهتر سبد مهرباني در ميادين و بازارها در دستور كار قرار گرفت و كليه ميادين اصلي ملزم به اجراي طرح شدند و اجراي طرح در بازارهاي بزرگ و پر كشش ضروري شد، همچنين بازارهاي مناطق جنوبي و محروم و حاشيه‌اي در اولويت قرار گرفت. جانمايي مناسب، تبليغات و فرهنگسازي‌ و اطلاع‌رساني مؤثر و تدوين شعار واحد به همراه پيام‌هاي ارزشي و تأثير‌گذار و استفاده از حداكثر امكانات نسبت به اطلاع‌رساني اولويت اصلي ما بود. همينطور ما تاكيد كرديم كه از مشاركت داوطلبانه شهروندان در داخل ميادين و بازارها استفاده كنند.همچنين توجه كافي به كيفيت محصولات شود و از قراردادن محصولات بي‌كيفيت وغير قابل استفاده كه اغلب در انتهاي ساعات پاياني كار جمع‌آوري مي‌شود، روي سبد پرهيز و جلوگيري شود. همچنين پرداخت و دريافت هرگونه وجوه نقد از خيرين ممنوع است و مديران و روساي ميادين و بازارها موظف به نظارت بر نحوه استفاده از سبد مهرباني به‌صورت نامحسوس هستند.

  • پس از اجراي طرح سبدمهرباني در ميادين ميوه و تره‌بار، مديران و مسئولان ميادين با ايده‌‌گرفتن از اين طرح اقدامات فرهنگي ديگري داشته‌اند؟

بله خوشبختانه ميادين در كنار اين طرح، اقدامات ابتكاري ديگري هم انجام داده‌اند كه بعدها به ساير ميادين هم منتقل‌شده و به شكل طرح‌هاي سراسري درآمده است. طرح ميوه رايگان براي كودكان يكي از طرح‌هايي است كه با ايده برخي از مراكز در كنار طرح سبد مهرباني در حال اجراست. حضور روزانه بيش از 500هزار نفر از شهروندان در سطح مراكز اين سازمان جهت تأمين مايحتاج روزانه، اين سازمان را از لحاظ فرهنگسازي‌ با ديگر سازمان‌ها متمايز كرده است به همين منظور در جهت فرهنگسازي، مصرف ميوه به جاي تنقلات مضر براي كودكان پيشنهاد شده است. همچنين طرح هميار مشتري يكي ديگر از طرح‌هاي خودجوش در ميادين است. با توجه به حضور اقشار مختلف جامعه در ميادين و بازارها جهت تأمين مايحتاج خود، اين سازمان با به‌كار‌گيري افرادي تحت عنوان هميار مشتري به‌منظور ارائه خدمت مطلوب‌تر به شهروندان محترم اقدام كرده است كه در اين طرح افراد تعيين شده با لباس مشخص درصورت تمايل شهروندان محترم به‌صورت رايگان نسبت به حمل بار تا درب بازار اقدام مي‌كنند. اين طرح از سوي سالمندان مورد استقبال چشمگيري قرار گرفته است.

کد خبر 368426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha