یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: طرف‌های مسئول در امارات واکنش‌هایی را نسبت به تصمیم منصور هادی،رئیس جمهور مستعفی یمن برای برکناری هانی بن بریک، بانفوذترین شخصیت امنیتی در عدن و وزیر مشاور جنجالی نشان داده‌اند که این واکنش‌ها بیانگر خشم مقام‌های اماراتی است.

 برکناری ابن بریک در چارچوب اصلاح کابینه توسط عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن انجام شد.

هادی چهار وزیر را در دولت احمد بن دغر، نخست‌وزیر خود، تغییر داد.

پیشتر نیز هادی عیدروس الزبیدی، استاندار شهر عدن را از منصبش برکنار و همچنین اعضای جدید مجلس شورا را تعیین کرد.

گزارش‌ها حکایت از این دارد که امارات بر مدیریت استان عدن واقع در جنوب یمن نظارت دارد و هانی بن بریک یکی از برجسته‌ترین مسئولان یمنی مورد حمایت امارات بود و مسئولیت فرماندهی نیروهای (کمربند امنیتی) که عدن را تحت کنترل دارند و مورد حمایت امارات هستند، برعهده داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی،در چارچوب واکنش‌های امارات، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات به صورت ضمنی از برکناری بن بریک از منصبش انتقاد کرد.

قرقاش در پیامی در توییتر نوشت: واکنش من نسبت به آنچه که می‌بینم این است که مشکل واقعی ارجحیت دادن منافع شخصی و خانوادگی و حزبی بر منفعت ملی است در حالی که وطن در جایگاهی بحرانی در نبرد سرنوشت سازش (در اشاره به تصمیم هادی) قرار دارد.

در همین حال، علی النعیمی، مدیرکل شورای آموزش ابوظبی در توئیتی وزیر برکنار شده را "قهرمان واقعی مقاومت" توصیف کرد.

هم‌زمان، ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دوبی در واکنش به برکناری عیدروس الزبیدی و هانی بن بریک گفت: تغییر هادی تبدیل به یک ضرورت مبرم برای امنیت یمن و تمامی منطقه شده است. اجازه دهید که من حرف حق را بزنم، "نظام شرعی" یمن شمال را برانگیخت و ما گفتیم که حق با آن است، اما نظر شما در مورد این‌که جنوب یمن را برانگیخته است، چیست!! به خدا سوگند که هادی دیگر نه در شمال و نه در جنوب مورد قبول نیست.

از سوی دیگر، خبرنگار المیادین گزرش داد که راهپیمایی‌های شبانه در چند منطقه در جنوب یمن در مخالفت با تصمیم هادی و در حمایت از عیدروس الزبیدی برگزار شد.

هم‌زمان، روزنامه رای الیوم نوشت، اقدام هادی در برکنار کردن شخصیت‌های مورد حمایت امارات نشان‌گر بحران میان ابوظبی و عربستان درخصوص مساله یمن است.

رای الیوم نوشت، این تصمیم هادی از یک سو نشانگر بحران میان او با امارات و از سوی دیگر نشانگر بحران میان امارات و عربستان است.

منابع یمنی در صنعاء گفتند، هادی از امارات به دلیل برخورد اهانت بار با او هنگام سفر کوتاهش به ابوظبی خشمگین است.

منابع تصریح کردند که هادی در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال رسمی قرار نگرفت و مدیر بخش تحقیقات منتظر او بود و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی تنها در یکی از راهروهای شورای ریاستی با او دیدار و با لحنی تند نیز با او صحبت کرد و هادی پس از آن به فرودگاه رفت و به ریاض بازگشت.

کد خبر 368430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha