همشهری آنلاین: هئیت بلندپایه از دولت افغانستان برای استقبال از رهبر حزب اسلامی این کشور راهی ولایت ننگرهار شدند.

استقبال دولت افغانستان از حکمتیار در ننگرهار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، مراسم استقبال رسمی از «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان روز يكشنبه (۱۰ اردیبهشت) در شهر «جلال آباد» واقع در ولایت ننگرهار افغانستان برگزار شد.

به این منظور یک هیئت بلندپایه از دولت افغانستان متشکل از «سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی و شماری از اعضای کابینه و شورای ملی این کشور، برای استقبال از حکمتیار، راهی ننگرهار شدند.

لازم به ذکر است که گلبدین حکمتیار ۴ روز گذشته وارد ولایت «لغمان» افغانستان شد و پس از سخنرانی روز گذشته در میان هوادارانش، امروز وراد ننگرهار شد.

گفته می شود که مقصد بعدی حکمتیار کابل، پایتخت افغانستان است اما هنوز زمان مشخصی برای ورود وی به کابل اعلام نشده است.

  • توصیه «گلبدین حکمتیار» به رهبران حکومت افغانستان درآغاز راه جدید

در همين حال گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، در آغاز فصلی جدید از فعالیت های خود پس از ورود به این کشور، مدیریت دوگانه را برای جامعه خسارت بار دانست و از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که از خودگذشتگی نشان دهند و یکی از آنان به نفع دیگری کنار برود.

به گزارش ایرنا، حکمتیار روز یکشنبه در سخنانی در شهر «جلال آباد» مرکز استان ننگرهار که با حضور «محمد سرور دانش» معاون رئیس جمهوری و «محمدحنیف اتمر»، مشاور رئیس جمهوری افغانستان برگزار شد، گفت که «حکومت، شرکت سهامی نیست.» و مدیریت دوگانه در رأس قدرت، فساد و ناکامی، می آورد.

رهبر حزب اسلامی گفت که این توصیه برادرانه به دور از هرگونه اغراض است و نباید از گفته های وی برداشت نادرست شود.

رئیس حزب اسلامی افغانستان، به دنبال امضای توافق نامه صلح با دولت، پس از نزدیک به دو دهه زندگی غیرعلنی، روز شنبه در استان «لغمان» حضور یافت و حدود 45 دقیقه برای حاضران سخنرانی کرد و امروز مواضع و دیدگاه های خود را ننگرهار تشریح کرد.

توافق نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی افغانستان مهر ماه سال گذشته در کاخ ریاست جمهوری به امضای نهائی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و حکمتیار رسید.

حکمتیار، نظرات و دیدگاه های خود را در باره مسائل مختلف افغانستان تشریح کرد و خطاب به گروه طالبان گفت که دست از جنگ بردارند.

وی، جنگ طالبان با حکومت را «بی معنی»، «غیرمشروع» و «نامقدس» دانست و گفت که این گروه، عامل حضور و باقی ماندن آمریکا در افغانستان است.

وی، خواستار ایجاد 2 یا 3 حزب قدرتمند سیاسی در افغانستان با عضویت از اقوام مختلف شد و تاکید کرد که احزاب قومی و کوچک برای آینده افغانستان زیانبار و خطرآفرین است و کشور را به سوی نفاق می کشاند.

حکمتیار از منتقدان خود که به گفته وی نه صلح وی را می پذیرند و نه جهاد وی را قبول داشتند، خواست که او را راهنمائی کنند که چه راهی را انتخاب کند.

وی گفت که توافق نامه صلح را برای سهیم شدن در قدرت، امضاء نکرده و هدف حزب اسلامی، تنها برقراری امنیت و تامین صلح در کشور بوده است.

حکمتیار افزود که در دولت وحدت ملی، شریک قدرت نخواهد شد، اما در صورت نیاز در سنگر دفاع از کشور در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد.

رهبر حزب اسلامی، از شمار رسانه ها در افغانستان انتقاد کرد و گفت که برخی از آنان برای ایجاد نفاق تلاش می کنند و باید دهن آنان برای تامین وحدت ملی مسدود شود.

وی، داعش در افغانستان را گروهی کوچک منشعب از طالبان دانست و گفت که اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که طالبان دشمن واشنگتن نیست، در این صورت صادقانه به مردم بگویند که اگر طالبان دشمن آنان نیست، اینک با چه هدفی در افغانستان حضور دارند؟

حکمتیار دیدگاه خود در باره زنان را درچارچوب تعالیم اسلام دانست و افزود که حزب اسلامی در چارچوب اسلام، مدافع حقوق زنان این کشور است و در این چارچوب، مخالفتی با نقش زنان در جامعه نخواهد داشت.

«محمد سرور دانش» معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز با حضور در شهر «جلال آباد» مرکز استان ننگرهار از گلبدین حکمتیار، استقبال کرد و با تقدیر از مواضع وی، گفت که حزب اسلامی یکی از احزاب شناخته شده افغانستان است که به انتخابات باور دارد.

دانش در مراسم استقبال از گلبدین حکمتیار حضور را وی را خوشامدید گفته افزود که نتیجه تلاش های سخت دو طرف در گفت وگوهای صلح امروز به ثمر نشسته است.

وی گفت که شخص «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان از حامیان صادق گفت وگوی صلح هیأت حزب اسلامی و شورای عالی صلح بود.

معاون رئیس جمهوری افغانستان، در سخنان خود یک بار دیگر از طالبان خواست که مانند حزب اسلامی به روند گفت وگوهای صلح بپیوندند و تاکید کرد که آنان از راه جنگ به خواسته ها و اهداف خود نخواهد رسید.

کد خبر 368488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha