یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: افسانه زمانی کارگردانی است که در حوزه نمایش عروسکی و نمایش‌های آیینی سنتی اجراهایی قابل‌توجه داشته و در جشنواره‌های مختلف درخشیده است.

نمایش

او كه در جشنواره سي و پنجم تئاتر فجر «ناسور» را روي صحنه برد، در نخستين فعاليت خود در سال جديد نمايشنامه «رگ و ريشه دربه‌دري» غلامحسين ساعدي را با حضور مرضيه برومند، راضيه برومند، ناهيد مسلمي و محمد چرمشير روخواني مي‌كند. اين برنامه ساعت 18روز 13ارديبهشت در تالار قشقايي شروع مي‌شود و تا 3شب ادامه مي‌يابد.

  • چطور شد اين متن را براي خوانش انتخاب كرديد؟

رگ و ريشه دربه‌دري يكي از متون ساعدي است كه در قالب كتاب منتشر نشده و آن زمان در مجله الفبا به چاپ رسيده است. بسياري از تئاتري‌ها شايد از وجود اين متن مطلع نباشند. من آن را در دوران دانشجويي خواندم و اجراي متن هميشه دغدغه‌ام بود. تمام اين سال‌ها ذهنم را درگير كرده بود و در اين سال‌ها از شخصيت‌هاي زن آن ايده گرفتم. نمايشنامه درباره 3زن مسن است كه در يك خانه حضور دارند.

  • چرا به جاي خوانش سراغ اجراي صحنه‌اي نمايش نرفتيد؟

راستش دوست دارم نمايش را روي صحنه ببرم. در آن دوران ساعدي همراه با جعفر والي، داوود رشيدي و... آثار زيادي روي صحنه بردند كه هنوز هم ماندگارند و يك دوره تأثيرگذار در تئاتر ايران رقم زدند. معتقدم متن‌هاي ساعدي تاريخ مصرف ندارند و فراتر از زمان خود هستند. اميدوارم روزي اين اتفاق بيفتد كه رگ و ريشه دربه‌دري را روي صحنه ببرم و اين از آرزوهايم است.

  • چطور شد كه چرمشير را براي خوانش انتخاب كرديد؟

فضاي رگ و ريشه دربه‌دري به‌گونه‌اي است كه گويا نويسنده گوشه خانه نشسته و 3زن را مي‌بيند و درباره‌ آنها مي‌نويسد. نمايش، فضا را در همان لحظه خوب ترسيم مي‌كند و متن پر از اشاره و نماد است. فكر كردم كسي موجه‌تر از چرمشير براي خوانش نقش راوي- كه در متن خود ساعدي هست- نباشد و ايشان با پذيرفتن پيشنهاد، مرا خوشحال كرد.

کد خبر 368511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha