مدیر اسبق گروه بیولوژی دریا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات همزمان با روز ملی خلیج‌فارس نسبت به بروز فاجعه در این زیست‌بوم آبی هشدار داد وگفت: ساخت‌وسازهای لجام‌گسیخته در تمام شهرها و روستاهای حاشیه این دریا به‌شدت ادامه دارد به‌طوری که اگر برای مقابله با این روند نگران‌کننده چاره‌ای نشود به‌زودی این اکوسیستم با معضل جدی مواجه می‌شود.

خلیج فارس

دكتر محمدرضا فاطمي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به اينكه اين ساخت وسازها باعث تخريب پهنه‌هاي جزر ومدي دريا مي‌شود كه نقش مهمي در توليد آبزيان دارند، تأكيد كرد: شهرداري‌ها با خشكاندن سواحل و استحصال اراضي دريا، باعث كاهش چشمگير جمعيت آبزيان خليج‌فارس شده‌اند؛ اين درحالي است كه طرح مديريت يكپارچه در مجلس تصويب و براساس آن، حريم دريا تعريف شده است اما نه‌تنها هيچ نهاد و دستگاهي اين حريم را رعايت نمي‌كند كه استحصال زمين در سواحل دريا به‌شدت تشديد شده است.

اين استاد دانشگاه گفت: اگر در عسلويه ضرورت استراتژيك، بهانه‌اي براي استحصال اراضي دريا شده؛ در مناطق ديگر خليج‌فارس كه پس كرانه دريا از نظر پوشش گياهي وجنگلي بسيار فقير است با كدام توجيهي پهنه‌هاي ارزشمند جزر ومدي تخريب و تصرف مي‌شود؟ اين درحالي است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌عنوان متولي محيط‌زيست و سازمان بنادر و كشتيراني كه مطالعات يكپارچه را انجام داده و در اين حوزه مسئوليت دارد بايد به اين موضوع ورود كنند. علاوه براين، از وزارت كشور انتظار مي‌رود با صدور بخشنامه جلوي اين تاخت وتازها را بگيرد و ساخت و ساز در حريم دريا را ممنوع اعلام كند.

  • گرم‌شدن و شوري آب 2عامل تهديد‌كننده

فاطمي هشدار داد: چنانچه جلوي اين ساخت وسازها گرفته نشود همانطوري كه 60 درصد سواحل خزر نابود شده است سواحل خليج‌فارس هم به‌زودي نابود خواهد شد با اين تفاوت كه تنوع زيستي سواحل خليج‌فارس هزاران برابر بيشتر از تنوع زيستي خزر است. براي نمونه هزار گونه ماهي در خليج‌فارس زيست مي‌كنند كه توليد مثل آنها به ساحل به‌خصوص پهنه‌هاي جزر ومدي وابسته است و به همين دليل بايد اين پهنه‌ها محفوظ بماند تا صيد وصيادي از رونق نيفتد.

عضو هيأت علمي واحد علوم وتحقيقات، گرم شدن تدريجي براثر پديده گلخانه‌اي و افزايش شوري آب را 2عامل تهديد‌كننده ديگر خليج‌فارس عنوان كرد و گفت: حتي اگر نيم درجه هم دماي آب خليج‌فارس افزايش يابد تا 50 سال ديگر سطح آب اين دريا يك متر بالا مي‌آيد.

فاطمي خاطرنشان كرد: افزايش شوري و افزايش دما باعث نابودي آبزيان اين دريا به‌خصوص آبزيان كوچك مي‌شود زيرا شرايط اين دريا به‌دليل فشارهاي مختلف براي آبزيان بسيار سخت شده و از آستانه تحمل آنها عبور كرده، در نتيجه با كوچك‌ترين تغييري زندگي آبزيان اين دريا با خطر جدي مواجه مي‌شود.

ورود انواع آلاينده‌ها اعم از آلاينده‌هاي نفتي، پساب‌هاي صنعتي، فاضلاب‌هاي شهري و روستايي و زهاب‌هاي كشاورزي به گفته اين استاد دانشگاه از ديگر مواردي است كه خليج‌فارس را تهديد مي‌كند.

کد خبر 368538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha