در پی انتشار گزارش همشهری از تخریب محوطه باستانی ایلخانی و خوارزمشاهی قلعه‌دهی در شهرستان گرمه خراسان شمالی که با عنوان «گاز محوطه باستانی ایلخانی را شخم زد» در تاریخ ۲۹فروردین در همین صفحه منتشر شد

و در آن اشاره شده بود كه يك دستگاه بيل مكانيكي متعلق به پيمانكار شبانه از محوطه پاركينگ پروژه گازرساني به مجتمع صنعتي محمدزاده ربوده شد و سارقان بيل مكانيكي اقدام به تخريب كامل محوطه باستاني ايلخاني در نزديكي روستاي قلعه‌دهي كردند، اداره گاز استان خراسان شمالي جوابيه‌اي به شرح ذيل براي روزنامه همشهري ارسال كرد.

«عطف به خبر كار شده در روزنامه همشهري مورخ 29/1/96 با عنوان «گاز محوطه باستاني ايلخاني را شخم زد» به استحضار مي‌رساند همانگونه كه در متن خبر اشاره شده تخريب محوطه باستاني ارتباطي با پروژه شركت گاز نداشته است و سارقين شبانه بيل مكانيكي كه در مسير پروژه (حاشيه جاده تا شهرك صنعتي) و حدود 2كيلومتر با محوطه باستاني فاصله داشته است را ربوده و به‌كار گرفته‌اند. لذا تيتري كه در خبر به‌كار رفته افترايي بيش نيست.»

اداره گاز خراسان شمالي در ادامه جوابيه خود آورده است: «طبق نقشه و مجوز اخذ از كميسيون حفاري فرمانداري گرمه، مسير گازرساني تداخلي با محوطه باستاني ايلخاني نداشته و در اين مدت هيچ‌گونه اخطاري از سوي سازمان ميراث فرهنگي دريافت نشده است. ضمن اينكه طبق جلسات برگزارشده فيمابين شركت گاز و سازمان ميراث فرهنگي درخصوص پروژه‌هايي كه در مسير تپه‌هاي باستاني اجرا مي‌شود، مقرر گرديده نماينده‌اي از سازمان ميراث فرهنگي در طول اجرا پروژه حضور داشته‌اند.

به‌صورت نمونه مي‌توان به پروژه گازرساني به محور اينچه عليا و سفلي از توابع شهرستان سملقان اشاره نمود كه آثار باستاني حدود 10-8تپه باستاني حين اجراي پروژه قرار داشت. اما درخصوص اين پروژه با وجود گذشت چند‌ماه از زمان شروع آن مكاتبه‌اي از سوي سازمان ميراث فرهنگي مبني بر تعرض به محوطه باستاني ايلخاني دريافت نشده است. لذا با توجه به اينكه تخريب محوطه باستاني ايلخاني هيچ‌گونه ارتباطي به پروژه گازرساني به شهرك صنعتي نداشته و ندارد، انتظار مي‌رود اصلاحيه خبري در اين‌خصوص چاپ نماييد.»

توضيح همشهري: محوطه تاريخي قلعه‌دهي كه سال 85 ثبت ملي شد يك محوطه استقراري و روستاي تاريخي است كه ساكنان آن به‌دليل اتفاقات مربوط به دوره مغول براي درامان ماندن از حملات ناگهاني مغول‌ها و كشتار ساكنان روستا اقدام به كشيدن بارو به دور قلعه تاريخي خود كردند. اين محوطه متعلق به قرون مياني دوره اسلامي است كه لطمه جدي به آثار تاريخي آن وارد شده‌است. بقاياي زيادي از سفال‌هاي لعابدار، خمره‌هاي بزرگ ذخيره غذا، استخوان، ديواره‌هاي خشتي و آجري نيز بر اثر تخريب‌هاي صورت گرفته در سطح محوطه پراكنده شده‌است.

کد خبر 368539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha