مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: انتظار برای پدر و مادر شدن، وجه مشترک همه افرادی است که با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند؛ ناباروری​هایی که ناشی از ابتلا به بیماری​، زندگی در شرایط پراسترس و تنش، مصرف غذاها و داروهای شیمیایی و ناسالم و فعالیت در محیط​های صنعتی و آلوده است.

نوزاد

البته به باور متخصصان و پزشكان اين حوزه، امروزه با وجود شيوه​هاي درمان نازايي و ناباروري متعددي كه در جهان و كشور ما وجود دارد، ديگر هيچ زوج جواني نبايد نگران مشكلات و اختلالات ناباروري و نازايي باشد اما با وجود همه اين پيشرفت‌ها چند سالي‌ است كه زنگ خطر افزايش ناباروري اين بار در ميان مردان به‌صدا در آمده است. اين مشكلات سبب شده است براي دومين سال متوالي كمپين حمايت از زوجين نابارور به‌مدت 3روز در هفته پاياني ارديبهشت‌ماه برگزار شود.

  • وضعيت ناباروري مردان در كشور نگران‌كننده است

رئيس انجمن علمي جنين‌شناسي و بيولوژي توليدمثل ايران با بيان اينكه وضعيت ناباروري مردان در كشور ما بسيار نگران‌كننده شده است، گفت: در سال‌هاي گذشته اكثر مواقع زن‌ها عامل ناباروري خوانده مي‌شدند و شايد به همين سبب از مردان غفلت شده است؛ به‌طوري‌كه مشخص شده در كشور بيش از 50درصد ناباروري‌ها و يا گاهي تا 60درصد مشكل ناباروري از مردان است؛ درحالي‌كه اين آمار در جهان به يك اندازه و حدود 40درصد است و 20درصد ديگر علل نامشخص دارد.

دكتر محمدمهدي آخوندي گفت: با استناد به آمار سال1395، سرشماري نفوس و مسكن و بررسي‌هاي حدود 24ميليون و 200هزار جمعيت خانوار كشور و آمار 20درصدي ناباروري، تعداد زوج‌هاي نابارور كشور قريب به 5ميليون زوج است؛ درصورتي كه نيمي از آنها نيازمند خدمات پيشرفته لقاح خارج رحمي هستند، حداقل 2.5ميليون زوج نابارور بايد از اين امكان استفاده كنند؛ اين در حالي است كه ظرفيت مراكز درمان ناباروري كشور توان انجام بيش از 50هزار سيكل درمان ناباروري را ندارند.

آخوندي همچنين با اشاره به اينكه در مراكز دولتي و خصوصي به‌صورت ميانگين حدود 6ميليون تومان هزينه براي هر بار درمان نياز است، گفت: البته شايد فرد 3 تا 4دوره لازم باشد براي درمان جهت فرزنددار شدن اقدام كنند.

  • بودجه درمان ناباروري براي پرداخت حقوق‌ها هزينه شد

در اين زمينه اما معرفت غفاري‌نوين، دكتراي تخصصي بيولوژي توليد مثل با اشاره به ضرورت اختصاص تجهيزات جديد درمان ناباروري در كشور گفت: برخي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور بودجه تأمين تجهيزات ناباروري را در حوزه‌هاي ديگر همچون پرداخت حقوق‌ها هزينه مي‌كنند. همچنين حمايت اصولي از زوج‌هاي نابارور از طريق پوشش بيمه‌اي پايه خدمات ناباروري و ارائه وام‌هايي از طريق صندوق‌ها با بهره پايين است. تأخير در درمان نقش منفي در بروز ناباروري بيشتر دارد؛ به همين سبب حمايت همه‌جانبه از زوج‌هاي نابارور امري ضروري است.

وي با اشاره به اينكه عمده داروهاي ناباروري تحت پوشش بيمه است و آزمايش‌ها و تشخيص ناباروري نيز توسط برخي از سازمان‌هاي بيمه‌گر حمايت مي‌شود، گفت‌: ولي در موضوع هزينه درمان، سازمان‌هاي بيمه‌گر بايد پاي كار بيايند. همچنين در سال‌هاي گذشته تجهيزات درمان ناباروري قديمي بوده است، لذا دولت و وزارت بهداشت برنامه‌ريزي كرد كه هيأت امناي ارزي تجهيزات لازم را در اختيار مراكز مربوطه قرار دهند. البته هيأت امناي ارزي درواقع تسهيلات جهت خريد تجهيزات را فراهم مي‌كنند ولي زماني كه وزارت بهداشت بودجه را در اختيار دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گذاشت، بسياري از اين دانشگاه‌ها بودجه را صرف مسائلي همچون پرداخت حقوق‌ها كردند.

  • زمان طلايي درمان را از دست ندهيد

متأسفانه مردم در اكثر مواقع زماني كه متوجه مشكل ناباروري مي‌شوند، نمي‌دانند به كجا مراجعه كنند؛ درحالي‌كه مراجعه اين افراد به مراكز درمان ناباروري بسيار مؤثر بوده و سبب مي‌شود زمان طلايي درمان را از دست ندهند. رئيس كمپين حمايت از زوجين نابارور با بيان اينكه تشخيص و درمان به‌موقع ناباروري بسيار حائز اهميت است، گفت: مشكلات مربوط به غدد، ژنتيك، عوامل محيطي و رواني نيز در بروز ناباروري سهيم است؛ به همين سبب زوجين نابارور به جاي اينكه به پزشك در مطب مراجعه كنند، بايد به مراكز ناباروري توجه داشته باشند. به همين سبب كمپين حمايت از زوجين نابارور براي دومين سال متوالي به‌مدت 3روز در هفته پاياني ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود و زوجين نابارور مي‌توانند تا قبل از پايان اين‌ماه براي مشاوره رايگان به مراكزي كه اعلام آمادگي كرده‌اند، مراجعه كنند.

  • بيمه‌ها از مراكز درمان ناباروري فرار مي‌كنند

وي همچنين درخصوص آخرين وضعيت بيمه درمان ناباروري گفت: جاي تأسف دارد كه تا نام مراكز ناباروري مي‌آيد، بيمه‌ها فرار مي‌كنند. در دوره جديد وزارت بهداشت، داروهاي ناباروري تحت پوشش بيمه قرار گرفت اما هنوز درمان‌ها تحت پوشش نيستند.

  • اين مراكز، در مورد درمان‌ پيشرفته ناباروري مشاوره رايگان مي‌دهند

زوجين نابارور مي‌توانند با مراجعه به سايت https://barvari.org ثبت‌نام كرده و از مشاوره رايگان درباره روش‌هاي نوين درمان ناباروري بهره‌مند شوند. همچنين زوجين نابارور مي‌توانند با مراجعه به پژوهشگاه رويان، هلال ايران، بيمارستان بهمن، بيمارستان ام‌ليلا، مركز درماني رويش كرج، بيمارستان مادر تبريز، بيمارستان بعثت سنندج، بيمارستان شفا در خرم‌آباد، مركز تحقيقات اميد رويانيان در اراك، مركز ناباروري حضرت مريم در ساري، دانشگاه علوم پزشكي همدان، مركز ناباروري ارمغان مشهد و مركز درمان ناباروري ايران در رشت، در زمينه اطلاع‌رساني و ارائه مشاوره رايگان در مورد درمان‌هاي پيشرفته ناباروري حفظ بارداري و داشتن فرزند سالم خدمت بگيرند.

کد خبر 368544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha