گرچه کتابخوان دیجیتال کیندل‌آمازون نخستین بار ۶ سال پیش در بریتانیا عرضه شد اما روند فروش کتاب‌های الکترونیکی در این کشور همچنان ادامه دارد و با ۲۰۴ میلیون پوند به پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۱۱ رسیده است.

کتاب

به گزارش همشهري، به‌نظر مي‌رسد بي‌اعتنايي بريتانيايي‌ها به كتاب‌هاي ديجيتال به مرز هشداردهنده رسيده و از «خستگي‌چشم» به‌عنوان اصلي‌ترين عامل براي كاهش استفاده از كتابخوان‌هاي الكترونيكي ياد مي‌شود. از روزي كه توفان كيندل‌آمازون بريتانيا را درنورديد تنها 6سال مي‌گذرد اما براي دومين سال پياپي بازار كتاب‌هاي مصرفي الكترونيكي با ركود مواجه شده و كاهش 3درصدي سال 2015 پس از يك سال به 17درصد افزايش يافته است.

چرخش مالي بازار كتاب‌هاي الكترونيكي 538ميليون پوند است و كتاب‌هاي مصرفي اصلي‌‌ترين بخش آن را تشكيل مي‌دهد. اين در حالي است كه دوستداران كتاب به‌تدريج عطاي خواندن كتاب‌هاي دست‌دوم را روي كتابخوان‌هاي الكترونيكي به لقايش مي‌بخشند و ترجيح مي‌دهند پول خود را براي خريدن نسخه‌هاي خوب كاغذي هزينه كنند. هر چند به‌نظر نمي‌رسد رؤياي كتاب‌هاي الكترونيكي به پايان رسيده باشد اما مردم از نگاه كردن به صفحه تبلت‌هاي خود خسته شده و دوست دارند به دوران كاغذ و كتاب سنتي بازگردند.

فروش كتاب‌هاي مصرفي در فضاي مجازي در 2014 به بالاترين ركورد خود در بريتانيا رسيد و در يك‌سال رقم 275 ميليون پوند را ثبت كرد. بيشترين علاقه مردم در فضاي مجازي هم مثل دنياي واقعي مربوط به كتاب‌هاي داستان است. با اين حال دوستداران كتاب و كتابخواني سال گذشته 165ميليون پوند براي خريدن كتاب‌هاي مصرفي در دنياي الكترونيك هزينه كردند كه 16درصد كمتر از سال پيش از آن است.

البته اين كاهش در بخش‌هايي چون كتاب‌هاي آموزشي و دانشگاهي چندان مشهود نيست و به‌نظر مي‌رسد كتابخوان‌ها بيشتر دوست دارند نسخه كاغذي كتاب‌هاي داستاني را بخوانند. ازجمله مهم‌ترين نويسندگاني كه هنوز در دنياي كتاب‌هاي الكترونيك هوادار دارند، مي‌توان به جي كي رولينگ و ديويد ويليامز اشاره كرد. اين چهره‌ها از محبوب‌ترين نويسنده‌هاي حوزه ادبيات كودك هستند. جو ويكز هم كه در حوزه كتاب‌هاي تغذيه و لاغري چهره‌اي نامدار است، از ديگر نويسندگان محبوب در كتاب‌هاي الكترونيك به شمار مي‌رود.

کد خبر 368642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha