دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

ده‌ها سال است که کارگران در کشورهای مختلف جهان روز اول می به خیابان‌ها می‌آیند تا برای حق و حقوق خود فریاد بزنند.

روز کارگر

امسال هم با مشكلات اقتصادي جهاني، كشورهاي مختلف شاهد تظاهرات كارگري بودند كه در بسياري از موارد دولت‌ها تاب آن را نياوردند و كار با مداخله نيروهاي امنيتي به خشونت و درگيري كشيده شد. جرقه روز جهاني كارگر را شورش كارگران آمريكايي در اول مي سال۱۸۸۶ زد اما اكنون با وجود گذشت ۱۳۱سال از آن روز همچنان اعتراض كارگران در برخي كشورها با خشونت و شليك گاز اشك‌آور پاسخ داده مي‌شود.

در كشورهاي زيادي اين روز تعطيل عمومي است اما در مقابل كشورهايي مانند تركيه اصولا برگزاري تظاهرات كارگران را ممنوع كرده‌اند. روز گذشته پليس تركيه و مأموران لباس شخصي با شليك گاز اشك‌آور مانع از تجمع كساني شدند كه قصد داشتند به مناسبت روز جهاني كارگر در ميدان تقسيم استانبول تظاهرات كنند. نيروهاي امنيتي تركيه ده‌ها نفر از معترضاني كه پلاكاردهايي با نوشته «زنده باد روز كارگر، نه به ديكتاتور» در دست داشتند را بازداشت كردند. براي مراسم رسمي روز جهاني كارگر محله‌اي در غرب استانبول در نزديكي فرودگاه بين‌المللي اين شهر درنظر گرفته شده بود كه چند هزار نفر در آن حضور پيدا كردند.

  • تبديل شدن به تظاهرات ضد‌ترامپ

در آمريكا اما تظاهرات روز كارگر در شهرهاي مختلف اين كشور با پيوستن مهاجران به راهپيمايي عليه ترامپ تبديل شد. در پايتخت آمريكا معترضان در پارك مك پرسون تجمع كردند و عليه سياست‌هاي ترامپ شعار دادند. يكي از سخنرانان اين تجمع اعتراضي با اشاره به اينكه كارگران آمريكايي در بخش غذايي فقط ساعتي ۲.۷۵دلار دريافت مي‌كنند گفت:

متأسفانه گروه لابي در واشنگتن مشغول فعاليت است تا مطمئن شوند سناتورها و نمايندگان لايحه‌اي درباره افزايش دستمزد كارگران به 15دلار در هر ساعت را تصويب نكنند. معترضان پلاكاردهايي با شعارهايي مانند «در مقابل ترامپ بايستيد» و «كارگران متحد شويد» در دست داشتند. همچنين هزاران نفر از كارگران در شهرهاي شيكاگو و لس‌آنجلس اقدام به برگزاري تظاهرات كردند. برخي منابع تعداد شركت‌كنندگان در راهپيمايي لس‌آنجلس را بيش از ۱۰۰هزار نفر اعلام كرده‌اند.
گذشت ۱۰۰ روز از رياست‌جمهوري ترامپ و سياست‌هاي او باعث شده تا تظاهرات روز كارگر امسال در آمريكا گسترده‌تر از گذشته باشد.

  • تقابل مخالفان وحاميان دولت در ونزوئلا

نيكلاس مادورو، رئيس‌جمهور ونزوئلا كه طي هفته‌هاي اخير اعتراض‌هاي مختلفي را پشت سرگذاشته در آستانه روز كارگر براي بار سوم در سال‌جاري وعده افزايش حقوق به كارمندان و نظاميان را داد تا شايد بتواند روز كارگر آرامي را پشت سر بگذارد. اما اين اقدام هم در ميان تورم لجام‌گسيخته فايده چنداني نداشت و روز گذشته با فراخوان مخالفان دولت هزاران نفر در كاراكاس، پايتخت و شهرهاي ديگر به خيابان‌ها آمدند. طي درگيري‌هاي روزهاي اخير حداقل ۳۰ نفر در اين كشور كشته شده‌اند.

مخالفان و حاميان مادورو براي تظاهرات در روز اول مي فراخوان داده بودند و همين مسئله باعث شد تا تظاهرات در اين كشور بار ديگر به يك تقابل و جنگ خياباني تبديل شود. مادورو كه كشورش با ركود اقتصادي بي‌سابقه و كمبود اقلام ضروري روبه‌روست وعده داده حقوق و مزاياي نظاميان و كارمندان دولت را تا ۶۰ درصد افزايش دهد. اين افزايش‌ حقوق‌ها اما در كاهش نارضايتي عمومي در كشوري كه براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول با همين روال در سال ۲۰۱۸ شاهد تورم ۲۰۰۰ درصدي خواهد بود، نداشته است.

  • تظاهرات از آسيا تا اروپا

در فرانسه بيش از ۲۵۰ تظاهرات در روز كارگر برگزار شد كه عمدتا عليه مارين لوپن و حزب جبهه ملي فرانسه بود. اين مسئله باعث شد تا نيروهاي امنيتي اين كشور در آماده‌باش كامل باشند اما تظاهرات در اين كشور هم به درگيري كشيده شد. انتخابات رياست جمهوري فرانسه به مرحله دوم كشيده شده و به همين خاطر جو عمومي اين كشور با رقابت نامزدي ميانه‌رو و نامزد ديگري از جناح راست افراطي متشنج است. در آلمان هم نيروهاي پليس وضعيت مشابهي داشتند و ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از نيروهاي امنيتي در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف مستقر شدند.

در كره‌جنوبي هم ۳۰ هزار كارگر روز گذشته در اعتراض به بيكاري و پايين بودن حداقل‌دستمزد در پايتخت اين كشور تظاهرات كردند. همچنين تظاهرات‌هاي مشابهي در فيليپين، مالزي، اندونزي، بنگلادش، كانادا و اوكراين برگزار شد.

کد خبر 368652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha