دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

با تداوم پرداخت یارانه نان در سال‌جاری، قیمت نان مصرفی مردم تغییری نمی‌کند اما کارگروهی برای بررسی افزایش هزینه‌های نانوایان تشکیل شده است.

قائم‌مقام وزير صنعت در نشست خبري ديروز خود با بيان اين مطلب اعلام كرد: در تمام كشورها به توليد گندم بها‌داده مي‌شود و آن را كالايي اساسي به‌حساب مي‌آورند و در كشورمان نيز حمايت‌هاي لازم از توليد اين محصول انجام خواهد شد. مجتبي خسروتاج افزود: بر اين اساس بايد هزينه‌هاي مضاعف كشاورزان را ديد و يارانه مورد نظر به توليد گندم و نان را پرداخت كرد.

همچنين نان سهم بالايي در سبد مصرفي مردم ايران دارد. با اين روند دولت يارانه‌هاي توليد و مصرف آب و نان را پرداخت كرده و امسال مانند سال‌ گذشته قيمت نان تغيير نخواهد كرد. رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به افزايش هزينه‌هاي نانوايي‌ها در سال96 گفت: همانند گذشته آرد يارانه‌اي در اختيار نانوايي‌هاي مشمول نرخ‌گذاري دولتي قرار خواهد گرفت و با توجه به اعلام نانوايي‌ها درخصوص تغيير هزينه‌هاي توليد نيز كارگروهي براي بررسي درخواست آنها شكل گرفته است.

خسروتاج در مورد سهم واردات كالاهاي مصرفي از كارنامه تجارت خارجي كشور در سال گذشته افزود: در سال95 نزديك به 14درصد از 43.7ميليارد دلار واردات به كالاهاي مصرفي و بقيه مواداوليه، واسطه‌اي و سرمايه‌اي اختصاص داشته است. همچنين ارزش وزني واردات سال گذشته 33.4ميليون تن و صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي 111ميليون تن بوده است.

به گفته وي، در سال95 يك ميليون و 10هزار تن روغن خام نباتي به ارزش 876هزار دلار وارد شده كه اين رقم در سال91 يك ميليون و 625هزار تن به ارزش 2ميليون و 54هزار دلار بوده است. همچنين واردات شكر، برنج، گندم و گوشت قرمز به لحاظ وزني نسبت به سال91 در سال95 كاهش يافته به‌نحوي كه در سال گذشته 666هزار و 800تن شكر به ارزش 319هزار و 897دلار، حدود 828هزار و 724تن برنج، يك ميليون و 442هزار و 800تن گندم و 93هزار و 267تن گوشت قرمز به كشور وارد شده است.

خسروتاج با بيان اينكه صادرات كالاهاي عمده كشاورزي نيز به‌رغم رشد وزني 17درصدي، از نظر ارزش رشدي نداشته است، افزود: تراز تجاري ايران از لحاظ ارزشي در سال95 در حدود 250ميليون دلار مازاد تجاري داشته است و در واقع كسري مزمن تراز تجاري به مازاد تراز تجاري تبديل شد.

کد خبر 368664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha