مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در واکنش به ادعای مدیرعامل اسبق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص کارخانه زباله سوز و هاضم شهرداری تهران و مخازن جمع‌آوری پسماند پایتخت از وی درخواست کرد با حضور در محل‌های مطروحه از نزدیک روال کار را مشاهده کند تا به واهی بودن ادعایش پی ببرد.

۲۰ بهمن ۹۳ افتتاح نخستین زباله سوز کشور در جنوب تهران  با حضور رئیس سازمان محیط زیست
  • توليد انرژي از پسماند

هم‌اكنون شهرداري تهران‌ مانند شهرداري‌هاي شيراز و مشهد از پسماند شهري انرژي به‌دست مي‌آورد. تنها در 20‌ماه گذشته در حدود 22مگاوات برق از زباله‌هاي شهري استحصال شده‌است. منصور باقرصاد با اشاره به صحبت‌هاي مديرعامل اسبق سازمان پسماند كه ادعا كرده نيروگاه زباله سوز شهرداري تهران خاموش است، گفت: از خردادماه 94تا پايان فروردين‌ماه 96چيزي حدود 22مگاوات نيروگاه ريجكت سوز شهرداري تهران برق توليد كرده است.

كنتور برق در اين مكان گذاشته شده تا ميزان برق توليدي را اندازه‌گيري كند. اداره برق هم كه در اختيار دولت است پس كار سختي نيست كه از اداره برق صحت صحبت‌هاي من را استعلام كنند. ضمن اينكه احداث اين سامانه توليد انرژي 30ميليارد تومان هزينه براي شهرداري داشته كه در حدود 10ميليارد تومان درآمد فروش برق در اين مدت بوده است. وي در توضيح بيشتر با بيان اينكه ريجكت پسماندي است كه نه قابليت تفكيك كمپوست و نه قابليت بازگشت به چرخه توليد را دارد و همانند پسماند و ضايعات خشك ارزشمند نيست، ادامه داد:

غالبا نايلون‌هايي هستند كه ارزش حرارتي بالايي دارند و در محيط‌زيست و طبيعت بيش از 300سال طول مي‌كشد تا تجزيه شوند كه در اين كارخانه به‌عنوان انرژي حرارتي از آنها برق توليد مي‌شود. قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به بخش ديگري از صحبت‌‌هاي مديرعامل اسبق سازمان پسماند مبني بر اينكه سامانه بي‌هوازي كه توليد بيوگاز مي‌كند، معضلي براي شهرداري شده است، اضافه كرد:

ايشان به‌عنوان مديرعاملي كه سال‌ها مديريت سازمان پسماند را برعهده داشته مي‌تواند در محل حضور يافته و ببيند سامانه كار مي‌كند و يك ژنراتور برق توليد مي‌كند و ژنراتور ديگر نيز در حال اوورهال است كه در پايان، آن هم برق توليد مي‌كند. وي به اين ادعاي تاجران در ارتباط با تفكيك زباله از مبدأ و مخازن 700ليتري هم خاطرنشان كرد: آقاي تاجران بيايد بگويد كه در كجاي معابر عمومي شهر تهران مخزن 700ليتري داريم؟! هم‌اكنون طرح تفكيك از مبدأ در تهران انجام مي‌شود.

البته بخشي از موفقيت اين طرح به فرهنگسازي و همكاري شهروندان نيز بازمي‌گردد. باقرصاد افزود: منكر حضور اندك زباله‌گردها نمي‌شويم اما همه مي‌دانند كه آنها تخلف مي‌كنند و شهرداري تهران با تمام قدرت جلوي اين تخلفات را براساسپيمان نامه‌اي كه داريم، مي‌گيرد و جرايمي نيز در اين رابطه براي پيمانكاران درنظر گرفته است. ضمن اينكه در هر مجموعه‌اي ممكن است تخلف صورت گيرد همانند تخلفاتي كه در زيرمجموعه ادارات مختلف در كشور انجام مي‌شود.

  • تفكيك پسماند

براساس برنامه پنج ساله شهرداري تهران كه توسط شوراي شهر به تصويب رسيده و به شهرداري ابلاغ شده قرار است تا سال 1397تفكيك زباله از مبدأ تهران به رقم 20درصد برسد. براساس برنامه‌هاي صورت گرفته هم‌اكنون بيش از 18.5درصد زباله‌هاي تهران در مبدأ و بيشتر از سوي شهروندان و مابقي آن نيز در مقصد تفكيك مي‌شود. قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه هم‌اكنون آمار تفكيك از مبدأ به عدد 18.5درصد رسيده است، يادآور شد:

يعني حدود 18درصد از 7500تن زباله توليدي تهران در مبدأ تفكيك مي‌شود به‌طوري كه اكنون شهرك‌هاي شهر تهران را هم مجهز به مخازن كرده‌ايم و با آموزش‌هاي لازم در اين شهرك‌ها اين طرح بسيار منسجم اجرا مي‌شود. البته تأكيد مي‌كنم كه ما براي صحت ادعاي‌مان از تمام كارشناسان از جناح‌هاي موافق و مخالف دعوت مي‌كنيم تا از اين مكان‌ها ديدن كنند. باقرصاد درباره بوي تعفن در مسير فرودگاه امام خميني(ره) كه تاجران بدان اشاره كرده بود نيز اظهاركرد:

اوايل بهمن 95تيم كارشناسي از سازمان آب و فاضلاب، مشاور نهاد رياست‌جمهوري و وزارت صنايع و معادن به همراه نمايندگان سازمان پسماند شهرداري تهران از مجموعه آرادكوه، كشتارگاه زربال، گاوداري‌هاي مسير و در نهايت از تصفيه‌خانه آب و فاضلاب جنوب تهران بازديد كردند. در آن زمان مشخص شد كه حتي زير 50درصد از اين بو نامطبوع مربوط به مجموعه آرادكوه است و مابقي مربوط به صنايع و گاوداري‌هاست. ضمن اينكه با توجه به جهت وزش بادهاي فرودگاه -غالبا غرب به شرق هستند - مركز كهريزك و آراد كوه نمي‌تواند دليل عمده اين بوي نامطبوع باشد.

کد خبر 368668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha