سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش در حالی از تبدیل مدارس کانکسی و نه کپری به مدرسه استاندارد سخن می‌گوید که هیچ تعریفی از این مدارس استاندارد وجود ندارد و همچنان چندهزار مدرسه کپری، خشت و گلی و سنگ و گلی در کشور فعالیت دارند.

مدرسه کپری-دانش آموزان

البته برخي كلاس‌هاي مناطق محروم در فضاي باز تشكيل مي‌شود، علت هم سيل زمستان بود كه حتي مدارس كپري را نيز با خود برد.

فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني كه سرانجام و 6‌ماه پس از انتصاب به وزارت ديروز در يك نشست خبري حاضر شد، در پاسخ به پرسش همشهري درباره وضعيت مدارس كپري كشور تنها تأكيد كرد كه به اين وضعيت رسيدگي مي‌شود. او در پاسخ به اين پرسش كه شما در سخنان خود بر عدالت آموزشي و تأمين فضاي آموزشي مناسب براي همه دانش‌آموزان تأكيد كرده و بازهم وعده تبديل مدارس كانكسي به مدارس استاندارد را داديد، در حالي كه صدها مدرسه كپري در مناطق دورافتاده و محروم كشور وجود دارد كه نامي از آنها برده نمي‌شود، گفت: «اگر اسمي از مدارس كپري نبرديم به اين معنا نيست كه به آن مدارس توجه نداريم، براي آنها مدرسه مي‌سازيم.»

پس از آن، خبرنگار همشهري تصويري از مدرسه كپرسي روستاي «نريگي» در بندر جاسك را به وزير نشان داد و پرسيد كه اين مدرسه در بارندگي‌هاي سال گذشته از بين رفت، شما چه برنامه‌اي براي تبديل اين نوع مدارس به مدارسي كه دست‌كم از حداقل امكانات برخوردار باشد، داريد؟ دانش‌آشتياني در پاسخ به اين پرسش گفت: «نكته اين است كه براي عشاير كه كوچ‌رو هستند، بايد مدرسه با مدلي متناسب به محل زندگي و اقليم آنها طراحي كنيم و بسازيم و ما به‌دنبال اين راه‌حل هستيم تا با تغيير محل زيست آنها محل تحصيل‌شان نيز جا‌به‌جا شود. ما در مدارس كپري نيز همچون مدارس مناطق كوچ‌نشين به‌دنبال مدل متناسب با زيست‌بوم آنها هستيم.» وي توضيح داد كه يكهزار مدرسه خشت و گلي و هزار و700 مدرسه كانكسي داريم كه تلاش مي‌كنيم ظرف 2سال اين كلاس‌ها را به كلاس‌هاي استاندارد و ايمن تبديل كنيم.

دانش‌آشتياني به اين انتقاد خبرنگار همشهري كه هنوز آمار دقيقي درباره مدارس كپري، خشت و گلي و كانكسي در كشور وجود ندارد، چنين واكنش نشان داد: «اطلاعاتي كه ما داريم اطلاعاتي است كه از حوزه‌هاي مختلف گرفته مي‌شود و امكان دارد كم و زياد باشد. امكان دارد بناي تعيين آمار متفاوت باشد.» او پيش‌تر در نيمه فروردين امسال در ديدار نوروزي با كاركنان سازمان نوسازي مدارس كشور از تبديل مدارس كانكسي به مدارس استاندارد سخن گفته بود، ولي تاكنون تعريفي از مدارس استاندارد براي مناطق محروم كه بايد جايگزين كانكس و كپر شود، ارائه نداده است. اين در حالي است كه به گفته بسياري از كارشناسان كانكس در برخي مناطق محروم كارايي زيادي دارد و با جابه‌جايي عشاير و جمعيت، كانكس به نقطه ديگري منتقل مي‌شود. هم‌اكنون صدها مدرسه كپري و خشت و گلي و سنگ و گلي در مناطق محروم كشور ازجمله استان‌هاي سيستان و بلوچستان، آذربايجان‌غربي، هرمزگان و كرمان وجود دارد كه دولت برنامه‌اي براي تبديل اين مدارس حتي به مدارس كانكسي ندارد چه برسد به مدارس استانداردي كه هنوز تعريفي از آن وجود ندارد.

وقتي هم يكي ديگر از خبرنگاران به وزير گفت شما به برنامه‌هاي خود درباره فرهنگيان عمل نكرده‌ايد، دانش‌آشتياني اينطور توضيح داد: «به برنامه‌هاي خود عمل كرده‌ام، بيش از10هزار ميليارد تومان مطالبات فرهنگيان را در اين مدت كوتاه پرداخت كرديم كه پاداش پايان خدمت و معوقات فرهنگيان از اين جمله بود. پرداخت پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته سال95 از اين هفته شروع شده و در20 استان تا‌كنون پرداخت شده است. تلاش كردم در بودجه96 و برنامه ششم توسعه اقداماتي را انجام دهم و با كمك نمايندگان مجلس، حكمي در برنامه ششم آمده تا نظام حقوقي معلمان را از كارمندي جدا كنيم و بحث رتبه‌بندي هم در آن مي‌آيد؛ كارگروهي را گذاشتيم تا اين نظام را تعريف كرده و به مجلس ببريم.»

  • مي‌خواهند مرا به حاشيه بكشانند

موضوع برج‌سازي و واردات پوشاك كه اين روزها رسانه‌اي شده هم سؤال ديگري از وزير آموزش و پرورش بود كه او چنين پاسخ داد: «از روز اول سعي كردم گرفتار حاشيه نشوم و از حركت به سمت حاشيه‌رفتن‌ها پرهيز دارم اما برخي بنا به دلايلي در آستانه انتخابات مي‌خواهند وزير را به حاشيه بكشانند.»

سؤال ديگري كه در اين جلسه حاشيه‌ساز شد، مربوط به تخلفات در صندوق ذخيره فرهنگيان بود. سال گذشته اخبار مختلفي درباره تخلفات در اين صندوق منتشر شد كه ابتدا مسئولان وزارت آموزش و پرورش و در رأس آنها وزير آموزش و پرورش و مديرعامل صندوق آنها را رد كردند اما پس از مدتي تخلفات صندوق و در ادامه بانك سرمايه كه 46درصد سهام آن متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان است، آشكار شد. از سويي هنوز تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه دارد، البته تخلفاتي تا 11هزار ميليارد تومان از سوي برخي اعضاي هيأت تحقيق و تفحص اعلام شده است.

وزير آموزش و پرورش درباره شفاف‌سازي در عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: «به اين دليل عدد و رقم نگفتيم كه هنوز قطعي نشده است و نمي‌خواهيم عددي بگوييم كه تغيير كند. با گروه تحقيق و تفحص مجلس قرار گذاشتيم تا تحقيق و تفحص كامل نشده است، نمايندگان و ما حرفي نزنيم كه البته بعضي از نمايندگان عددهايي را گفتند كه بعضا درست نيست.»

کد خبر 368677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha