مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: وقتی در طول یک خیابان حرکت می‌کنید، آنچه ابتدا از یک ساختمان می‌بینید، نمای جانبی آن است.

نمای ساختمان

بعد از رسيدن به ساختمان و ايستادن در مقابلش، نماي روبه‌رو و اصلي بنا قابل مشاهده است. اهميت نماي جانبي در اين است. به همين دليل تابلوهاي تبليغاتي در ديواره جانبي ساختمان‌ها نصب مي‌شوند.

كميته نماي ساختمان بعد از دوسال‌و‌اندي از شروع فعاليتش در مورد نماي ساختمان قرار است آهسته آهسته و تدريجي به نكات و موارد با اهميت ديگري هم در همين حوزه بپردازد. اهميت طراحي نماي جانبي و رها‌نكردن آن از همين موارد است كه به‌تازگي در سمينارها و همايش‌هاي تخصصي و آموزشي كميته‌هاي نما به آن اشاره مي‌شود. طبق ضوابط تمامي جبهه‌هاي ساختمان كه به فضاي باز و خيابان تعريف مي‌شود، بايد مورد طراحي براي نما قرار گيرد و به گفته سهيلا صادق‌زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري، ‌اگر خلاف اين باشد، پايان‌كار به ساختمان تعلق نخواهد گرفت. كميته‌هاي نما هم مدتي است اين مسئله را به طراحان و سازندگان توصيه كرده و در مورد اين طراحي پيشنهادهايي مي‌دهند.

  • توجه معماري ايراني- اسلامي به تمامي نماهاي يك بنا

بعد از تأكيد مقام‌معظم رهبري به ساماندهي نما و منظر شهري و توجه به معماري ايراني - اسلامي كه منجر به شكل‌گيري كميته‌هاي نما در شهرداري تهران شد، برخي طراحان به‌ويژه متخصصان دانشگاهي با راهنمايي استادان كميته‌ها سبك و سياق طراحي ساختمان‌هايشان را به سمت معماري ايراني - اسلامي بردند. آنچه تاكنون در بخش بيروني و نماي ساختمان خودش را نشان داده، استفاده از مصالح بومي مانند آجر و همچنين نمادها و المان‌هايي از معماري ايراني و اسلامي است كه البته همچنان راه طولاني در پيش دارد. اما به گفته استادان معماري، ‌نما و ارتباط آن با داخل هم از ديگر ويژگي‌هاي اين سبك معماري است كه بايد نگاه طراحان را بيشتر به آن جلب كرد. علي علايي، استاد معماري دانشگاه شهيدبهشتي معتقد است كه در معماري زماني به اصالت مي‌رسيم كه نما جزئي از ساختمان باشد. اين از خصوصيات معماري ايراني - اسلامي است.

در اين سبك معماري هيچگاه نما به‌عنوان عنصر الحاقي و صفحه نقاشي شده وجود ندارد. همچنين اهميت نماي پشت و كنار ساختمان به اندازه نماي جلوي ساختمان است. وي به همشهري گفت: متأسفانه در بسياري از ساختمان‌ها، نه‌تنها ارتباط ميان نماي روبه‌رو و كناري وجود ندارد بلكه نماي كناري نيز رها‌شده و توجهي به آن نمي‌شود، در اين موارد نماي روبه‌رو هر قدر هم زيبا باشد، مانند يك كاغذ ديواري و دوبعدي عمل مي‌كند درحالي‌كه ساختمان يك عنصر سه‌بعدي است. اما در كنار برخي بي‌توجهي‌ها و بي‌سليقگي‌ها كه به گفته متخصصان كميته‌هاي نما، بيشتر از سوي غيرمتخصصان در حوزه طراحي ساختمان رخ مي‌دهد و نه دانش‌آموختگان دانشگاهي، تعداد ديگري از ساختمان‌ها به‌تازگي ارتباط خوبي ميان نماي روبه‌رو و اصلي با نماي كناري برقرار كرده‌ و آن را رها نكرده و از المان‌ها و خطوطي از نماي اصلي به نماي مجاور كشيده‌ و آن را امتداد داده‌اند يا طراحي جداگانه‌ و البته متناسب با نماي اصلي، در موردش انجام داده‌اند. البته به گفته عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، نمي‌توان نماي مجاور تمامي ساختمان‌ها را طراحي كرد شايد ساختمان همجوار چند سال بعد قصد ساخت داشته و نماي طراحي‌شده ساختمان اولي را بپوشاند اما با اين حال اين نماي مجاور نبايد رها شده و لازم است با هزينه‌اي مقرون‌به‌صرفه به آن پرداخت. علايي مي‌گويد استفاده از رنگ‌هاي خاكستري، سفيد يا كرم براي چنين نمايي مطلوب است و مي‌توان با نقش و نگاري ساده، در عين انتقال آرامش آن را از صافي و يكنواختي هم خارج كرد، مهم آرامش روحي و رواني شهرونداني است كه نظاره‌‌گر اين نما هستند.

  • رونق مصالح بوم‌آور در نماي ساختمان‌هاي شهر

ضوابط و الزامات كميته‌هاي نما منجر به تحولاتي در حوزه طراحي ساختمان‌ها شده است. اگر تا پيش از اين سنگ و نماي رومي حرف اول را در ميان نما و مصالح ساختمان‌هاي تهران مي‌زد، با گذشت 2سال از شروع به‌كار كميته‌هاي نما، آجر و سبك‌هاي ايراني‌ و اسلامي هم در زمره نماهاي پايتخت قرار گرفته است. بررسي‌هاي معاونت شهرسازي شهرداري نشان مي‌دهد كه سال گذشته از مجموع ساختمان‌هاي احداث شده در تهران 32.55درصد آنها نماي تركيبي سنگ و آجر داشته و در نماي 8.68درصد ساختمان‌ها فقط آجر به‌كار رفته است. اين مسئله هم نشان‌دهنده تغيير ذائقه به سمت مصالح بوم‌آور است و هم نشان‌دهنده ترويج معماي ايراني چراكه با آجر، ‌نمي‌توان سبك رومي و كلاسيك را به اجرا درآورد.

کد خبر 368683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha