سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین در روز ۱۸ آوریل به نقطه عطف دیگری در زمینه تغییرات اقلیمی دست‌یافت و برای اولین‌بار در تاریخ بشر ، میزان دیاکسیدکربن موجود در اتمسفر به ۴۱۰ بخش بر میلیون رسید.

آلودگی

براساس گزارش ساينس الرت، اين جهش توسط برنامه‌اي به نام كيلينگ كرو متعلق به موسسه اقيانوس‌شناسي دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو و در رصد‌خانه مائونا لوآ محاسبه شده‌است. 

از سال گذشته ميلادي،‌زماني كه سطح عادي دي‌اكسيد‌كربن سياره زمين به سطح خطرناك 400 بر ميليون رسيد، دانشمندان به مردم هشدار دادند كه نقطه اوج بعدي 410 خواهد بود. شايد در نگاه اول اختلاف ميان 400 و 410 ناچيز باشد، اما در نگاه دانشمندان اين اختلاف بسيار قابل توجه است.

اگرچه رويداد‌هاي طبيعي مانند ال‌نينو طي دو سال گذشته دي‌اكسيد‌كربن بيشتري را وارد اتمسفر زمين كرده‌اند، ركورد‌هاي جديد بيشتر تحت تاثير فعاليت‌هاي انساني از قبيل سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي در حجم‌هاي بالا ايجاد شده‌اند،‌ از اين رو اكنون دروه‌هاي حياتي براي كشورها به شمار مي‌رود تا با كمك يكديگر به جهاني سبزتر از گذشته دست پيدا كنند.

به گفته پيتر تنس محقق سازمان ملي اقيانوس‌شناسي و اتمسفري آمريكا، زماني كه ميزان توليد دي‌اكسيدكربن كاهش پيدا كند، سطح آلايندگي كاهش پيدا خواهد كرد. اما واقعيت اين است كه ميزان گاز دي‌اكسيد‌كربن به آرامي رو به افزايش مي‌رود و تنها زماني كه ميزان توليد اين گاز به نيم برسد، روند كاهشي در اتمسفر آغاز خواهد شد.

مطالعات اخير نشان مي‌دهند منابع انرژي جهان براي سازگاري با اهداف نشست اقليمي پاريس تنها بايد 25 درصد به سوخت‌هاي فسيلي وابسته باشند. كشورهاي مختلف در جهان در تلاشند تا خود را با اين راهكار جهاني انطباق دهند، براي مثال چين در تلاش است تا سال 2030 مصرف ذغال‌سنگ را به حداقل برساند. آلمان نيز تا سال 2030 موتورهاي احتراقي را از دور خارج خواهد كرد.

کد خبر 368718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha