مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس ماهواره جاسوسی مرموزی را که به سازمان جاسوسی آمریکا تعلق دارد، به مدار زمین ارسال کرد.

راکت

براساس گزارش CNN، راكت تجاري شركت فضايي ايلان ماسك،‌كارآفرين و سرمايه‌دار آمريكايي، توانست با موفقيت از مركز فضايي كندي به مدار زمين پرواز كند.

اين ماموريت قرار بود روز يكشنبه 30 آوريل آغاز شود اما شركت اسپيس‌ايكس ماموريت را به دليل بروز نقص فني ور بخش تهتاني راكت به تاخير انداخت. مشتري اين پرتاب، دفتر ملي شناسايي، NRO بوده‌است، آژانسي دولتي كه مسئوليت توليد و مديريت ماهواره‌هاي جاسوسي را به عهده دارد.

محموله راكت اسپيس‌ايكس كه NROL-76 ناميده مي‌شود، محرمانه بوده و اسپيس‌ايكس هيچ اطلاعاتي از نوعي تجسسي كه توسط آن انجام خواهد گرفت،‌ابعاد محموله و يا مداري كه در آن قرار مي‌گيرد اعلام نكرده‌است. NRO مي‌گويد تهديد‌هاي بالقوه عليه آمريكا را به واسطه تعقيب تروريست‌ها و نظارت بر توليد سلاح‌هاي اتمي در ديگر كشورها شناسايي مي‌كند و در عين حال مي‌تواند به عنوان هشدار پيش از حملات موشكي عمل كند.

اسپيس‌ايكس معمولا كل عمليات پرتاب را به صورت آنلاين پخش مي‌كند، اما اين‌بار پس از اتمام مرحله اول پرتاب و جدا شدن بوستر از مرحله اول راكت، تصاوير ويديويي قطع شد. هفت دقيقه پس از پرتاب، راكت بوستر مرحله اول از بخش بالايي راكت جدا شده و موتورهايش را روشن كرد تا بتواند در نهايت سلامت دوباره روي زمين فرود آيد. رايانه‌اي داخلي راكت را به سوي سكوي فرود در مركز فضايي كندي هدايت كرد.

اين مانور فرود موفقيت‌آميز را تاكنون هيچ پرتاب‌كننده راكت ديگري نتوانسته انجام دهد و راكت‌ها معمولا پس از پرتاب غيرقابل استفاده مي‌شوند. اين يكي از اهداف و دستاورد‌هاي شركت اسپيس‌ايكس است تا بتواند هزينه سفرهاي فضايي را به واسطه استفاده بيش از يكبار از يك راكت،‌كاهش دهد.

راكتي كه روز اول ماه مي براي پرتاب ماهواره جاسوسي مورد استفاده قرار گرفت، راكتي جديد بود و از اين رو اين دهمين باري است كه اسپيس‌ايكس توانسته پس از پرتاب راكت‌هايش را بازيابي كند. اسپيس‌ايكس مي‌گويد قصد دارد در سال 2017 در 6 ماموريت ديگر  راكت‌هاي استفاده شده‌اش را به كار بگيرد.

کد خبر 368838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha