چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جنبش فتح تاکید کرد، حماس مساله جدیدی ارائه نکرده و باید از سازمان آزادی بخش فلسطین به دلیل ۳۰ سال "خیانت و انکار" عذرخواهی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الیوم السابع مصر، جنبش فتح در واکنش به اقدام جنبش حماس در ارائه سندی با انتشار یک بیانیه اعلام کرد، اولویت آن است که حماس اول در سازمان آزادی بخش فلسطین موضع‌گیری خود را در چارچوب یک وحدت ملی واقعی ارائه کند نه این‌که تلاش‌هایی بی‌نتیجه برای ارائه اسناد انجام دهد.

فتح در این بیانیه تاکید کرد، حماس مساله جدیدی ارائه نکرده است و اعلام موافقتش با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی با اقدام‌هايش در راستای جدا کردن غزه و پذیرش کشوری با مرزهای موقت تناقض دارد.

این جنبش در ادامه تاکید کرد، واقع‌گرایی سیاسی امری مطلوب است اگر که در چارچوب وحدت و توافق ملی بوده و موضع‌گیری‌ها با قوانین بین‌المللی هماهنگ باشند نه این‌که موضع‌گیری‌های دوپهلو، مبهم و متناقض باشند.

فتح در ادامه با طرح این سوال که آیا حماس با این موضع‌گیری به دنبال وحدت ملی است یا برای ارائه اسناد تلاش می‌کند، تاکید کرد، ‌تمامی نشانه‌های دور و نزدیک حاکی از آن است که حماس به دنبال وحدت ملی نیست.

اسامه القواسمی، سخنگوی جنبش فتح نیز اظهار داشت: حماس به ۳۰ سال زمان نیاز دارد تا موضع‌گیری‌های ما در موافقت با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی را دنبال کند و این همان موضع‌گیری است که پیشتر حماس، فتح را به دلیل آن مورد انتقاد قرار می‌داد.

القواسمی با اشاره به این‌که سند جدید حماس سندی مطابق با موضع‌گیری سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۸۸ میلادی است، گفت: جنبش فتح از حماس خواست از سازمان آزادی‌بخش فلسطین به دلیل "خیانت و پنهان‌کاری" عذرخواهی کند.

سخنگوی جنبش فتح افزود: موافقت حماس با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ میلادی به عنوان یک راه توافقی و اجرای قانون بین‌المللی کاملا همان موضع‌گیری تمامی گروه‌هاست نه موضع‌گیری ویژه جنبش فتح بلکه موضع‌گیری توافقی تمامی گروه‌های فلسطینی است.

او ادامه داد: اگر حماس به ۳۰ سال زمان نیاز داشته که موضع‌گیری‌های ما را در پیش بگیرد، چقدر زمان نیاز خواهد داشت تا درک کند وحدت ملی و پایان اختلاف‌ها برای مردم فلسطین بهترین راه است. حماس امروز چگونه ادامه کودتا و اختلاف‌ها را برای مردم فلسطین توجیه می‌کند؟

القواسمی تصریح کرد: خالد مشعل (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) سخنان خود را خطاب به کل مردم جهان ایراد کرد اما به سوالی که همه منتظر پاسخش بودند یعنی چگونگی بازگرداندن وحدت ملی پاسخ نداد.

نبیه کحیل، یکی از چهره‌های رسانه‌ای و تحلیلگر سیاسی فلسطین نیز گفت: سندی که حماس ارائه کرد، تاریخ مصرفش تمام شده و هیچ نفعی در این مرحله نخواهد داشت و  فقط تلاش برای معرفی خود به عنوان چهره‌ای متمدن و دموکرات به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و جامعه جهانی به شکل کلی و بیرون آمدن از زیر پرچم اخوان المسلمین پس از شکست‌شان در مصر بود.

کد خبر 368856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha