چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فناوران دو شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت باغچه هوشمند سبزی خانگی شدند.

طراحی باغچه هوشمند سبزی خانگی در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی کشمیری، رئیس این شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: این دو شرکت دانش‌بنیان با همکاری یکدیگر موفق به ساخت دستگاهی با عنوان "دستگاه نانو فارم رویشگر" برای تولید محصولات کشاورزی سالم توسط خانواده‌های ایرانی، بر اساس استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی شدند.

محسن کریمیان مدیرعامل یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این شرکت از ابتدا تلاش کرد با استفاده از دانش کشت بدون خاک، محصولاتی را طراحی کند که در صنعت کشاورزی و دامداری کشور باعث رشد و بهبود و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به تمایل خانوارهای ایرانی به سلامت خانواده و مصرف محصولات ارگانیک و جذابیت کشت خانگی محصولات، متخصصان این شرکت بر آن شدند که محصولات خود را علاوه بر حالت صنعتی به صورت خانگی نیز ارائه کنند و هم‌اکنون دستگاه تولید سبزیجات و محصولات کشاورزی خانگی طراحی و تولید شده است.

همچنین امیرعلی شریفیان مدیرعامل دومین شرکت نیز در خصوص این فناوری گفت: متخصصان این شرکت توانستند با استفاده از دانش هیدروپونیک در دستگاه نانو فارم رویشگر، خاک را از فرآیند رشد گیاه حذف کنند و نیز مصرف آب را تا 90 درصد کاهش دهند.

وی ادامه داد: در این دستگاه با استفاده از آب مغناطیسی، یون‌های محلول در آب، جذب گیاه شده و با استفاده از حداکثر ظرفیت گیاه، مقدار کشت آن را در مساحت یکسان چهار برابر و سرعت رشد آن را تا 6 برابر افزایش می‌دهد.

شریفیان اضافه کرد: در این محصول استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها و نور فرابنفش که موجب آسیب به آوند گیاه و افزایش خطرات ابتلا به سرطان می‌شود، حذف شده است و خبر خوش برای مصرف کنندگان خانگی حذف زمان و مکان در کشت سبزیجات خانگی است.

دستگاه نانو فارم رویشگر در سیزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

کد خبر 368861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha