همشهری آنلاین: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان از خارج شدن ۵۰ مصدوم از معدن زغال‌سنگ زمستان یورت خبر داد و گفت: تاکنون هیچ جسدی از معدن زغال‌سنگ زمستان یورت خارج نشده است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گلستان با بیان اینکه گفته می‌شود حدود ۳۵ نفر در معدن زغال سنگ یورت آزادشهر محبسوس شدند گفت: عملیات نجات کارگران معدن ادامه دارد.

غلامرضا سلطانی درباره آخرین وضعیت انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گفت: این انفجار حدود ساعت ۱۲ ظهر امروز رخ داد بدین ترتیب که تعدادی از معدنکاران برای حمل زغال سنگ از طریق واگن‌های حمل زغال سنگ داخل معدن رفتند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گلستان ادامه داد: در زمان حمل معدن ظاهرا واگن حمل معدن به دلیل مشکل در باتری واگن خاموش می شود که کارگران معدن نسبت به تعویض باتری اقدام می کنند. اما گفته می شود در زمان روشن کردن واگن با وقوع جرقه متاسفانه یک انفجار رخ می دهد.

وی با بیان اینکه آمار متعددی از تعداد کارگران محبوس شده اعلام می شود ادامه داد: بر اساس آنچه که اعلام می شود در حال حاضر حدود ۳۵ نفر داخل معدن محبوس شدند و نیروهای امدادی در حال نجات آنها هستند.

بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کشور افزود: گفته می شود تاکنون حدود ۵-۶ نفر از کارگران معدن نجات یافتند و امیدواریم سایر معدنچیان گرفتار در معدن نیز به سلامت نجات یابند.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان با بیان اینکه عمق این معدن حدود ۱۵۰۰ متر است گفت: منطقه حادثه یکی از مناطق صعب العبور است که عملیات نجات را با مشکل مواجه کرده است.

 در حالی که برخی رسانه‌ها از خروج جسد از معدن خبر می دهند مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان با تکذیب این خبر گفته است: تاکنون هیچ جسدی از معدن زغال‌ سنگ زمستان یورت آزادشهر خارج نشده است و ۵۰ نفر از مصدومان حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند.

به گفته وی، ۲۵ نفر از این تعداد کارگرانی بودند که در داخل تونل معدن قرار داشتند و ۲۵ نفر نیز کسانی بودند که برای امدادرسانی وارد تونل شده و دچار گازگرفتگی شدند.

انتقال ۶۲ مصدوم به مراکز درمانی گلستان/ ۴مصدوم مرخص شدند

رئیس اورژانس استان گلستان از انتقال ۶۲ مصدوم حادثه معدن به مراکز درمانی استان خبر داد و گفت: تاکنون چهار مصدوم مرخص شده اند.

علیرضا کمال غریبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۶۲ مصدوم با ۱۰ دستگاه آمبولانس و بالگرد به مراکز درمانی استان منتقل شده اند.

وی افزود: از این ۶۲ نفر حال عمومی ۱۲ مصدوم کمی وخیم تر بوده و با بالگرد منتقل شده اند.

رئیس اورژانس استان گلستان ادامه داد: هم اکنون چهار مصدوم از مراکز درمانی استان مرخص شده اند و وضعیت عمومی ۵۸ مصدوم رو به بهبود است.

به گفته کمال غریبی از این تعداد مصدوم ۱۲ نفر به بیمارستان خاتم الانبیاء گنبدکاووس، چهار نفر به بیمارستان شهداء گنبدکاووس، ۴۰ نفر به بیمارستان آزادشهر و ۶ نفر به بیمارستان مطهری گنبدکاووس منتقل شده اند.

کمال غریبی تصریح کرد: هم اکنون یک آمبولانس اتوبوسی مجهز به ۱۳ تخت در محل حادثه مستقر است و پزشک، پرستار و تکنسین برای بررسی وضعیت اولیه مصدومان در محل حاضر هستند.

وی یادآور شد: مصدومان فقط در صورت نیاز به مراکز درمانی اعزام می شوند و مراکز بهداشتی و درمانی شرق استان هم اکنون در آماده باش هستند.

  • امکان انفجار بعدی در معدن

صادق علی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان اظهار کرد: انفجار صبح چهارشنبه در معدن زمستان یورت آزادشهر شدید بوده. معدنچیان همچنان در معدن محبوس هستند.

وی افزود: در این حادثه تمام تجهیزات و امکانات معدن زمستان یورت ازکارافتاده و مجبور شدیم تجهیزات را از معادن دیگر فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون عملیات هوادهی در حال انجام است و در عمق ۵۰۰ متری یک کارگاه بازگشایی‌شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گلستان تصریح کرد: آلودگی معدن به گاز منواکسید کربن و ازدحام جمعیت عملیات امدادرسانی را سخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تا حدود دو ساعت بعد از حادثه به دلیل ازدحام جمعیت امکان امدادرسانی و ورود به معدن ممکن نبود و هم‌اکنون هم تجمع جمعیت مشکلات عدیده‌ای را برای ما به وجود آورده است.

مقدم اضافه کرد: هم‌اکنون وضعیت معدن نامعلوم است و باوجود گاز در معدن هرلحظه امکان انفجار بعدی وجود دارد.

وی بیان کرد: در ساعت اولیه هیچ‌یک از مسئولان معدن در محل حادثه حضور نداشتند و آمار متفاوتی از تعداد معدنچیان ارائه می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گلستان گفت: مطابق آخرین آمار ۳۵ نفر هم‌اکنون در معدن محبوس شده‌اند و تمام تجهیزات و امکانات در محل حاضر است و باوجود محدودیت فعالیت در تونل عملیات امدادرسانی با کندی در حال انجام است.

گفتنی است جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان به ریاست حسن صادقلو استاندار گلستان، صادقعلی مقدم مدکل مدیریت بحران استان گلستان، فرمانداران شهرستان‌های اطراف محل حادثه، فرماندهان انتظامی، سپاه و لشکر ۳۰ گرگان و دستگاه‌های عضو این شورا در محل حادثه برگزار شد.

  • ۲۶ مصدوم معدن سرپایی در محل درمان شدند

حسین احمدی اظهار کرد: بعد از وقوع حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر در ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه یک فروند بالگرد و تیم امدادی به‌ویژه تیم واکنش سریع به همراه دو قلاده سگ تجسس و نجات و تجهیزات کامل عملیات جستجو و نجات به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۶ تیم امداد و نجات و ۱۰ دستگاه آمبولانس، دو خودرو، ست نجات و وسایل امدادی مجهز به اکسیژن در محل حاضر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان ادامه داد: تاکنون ۱۸ مصدوم با آمبولانس و هفت آسیب‌دیده با بالگرد به مراکز درمانی گنبد و آزادشهر منتقل‌شده‌اند.

  • عملیات امدادی ادامه دارد

وی بابیان اینکه اکسیژن دراپی و درمان سرپایی ۲۶ نفر در محل حادثه انجام‌شده است، تصریح کرد: پس از هشت ساعت همچنان عملیات امدادی ادامه دارد.

احمدی به آخرین عملیات امدادی انجام‌شده اشاره و خاطرنشان کرد: منواکسید کربن و متان هر دو حالت انفجاری دارند و هم‌اکنون عملیات تخلیه گاز و دهش و مکش در حال انجام است.

وی اضافه کرد: پس از هر مرحله انجام پاک‌سازی گروه امداد و نجات وارد تونل می‌شوند که تاکنون ۵۰۰ متر پاک‌سازی‌شده است.

احمدی بیان کرد: چون تونل دارای راه‌های فرعی بسیاری است امید داریم اکسیژن کافی به ۲۶ معدنچی محبوس رسیده باشد و تیم امداد و نجات بتواند با سرعت بیشتری خود را به محل حادثه رسانده و معدنچیان به‌سلامت خارج شوند.

حسین احمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هم‌اکنون نیروهای امدادی در هوا رسانی از راه‌های فرعی به تونل هستند و با توجه به عمق حادثه باید انتظار هر اتفاقی را داشت.

وی افزود: در این معدن هم انفجار و هم ریزش اتفاق افتاده است و نیروهای حاضر آمادگی لازم برای امدادرسانی رادارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان ادامه داد: این حادثه در عمق یک هزار و ۵۰۰ متری تونل اتفاق افتاده و ما هنوز به محل حادثه نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: تا به محل انفجار نرسیم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات هوا رسانی انجام‌شده اما گاز منواکسید و متان هر دو مسمومیت ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۰ مصدوم به مراکز درمانی منتقل‌شده‌اند که ۲۵ نفر از آن‌ها معدنچیانی هستند که خود را به بیرون کشیده‌اند و ۲۵ نفر افرادی هستند که برای امدادرسانی رفته بودند اما دچار مسمومیت و گازگرفتگی شده‌اند.

به گفته احمدی تاکنون هیچ جسدی از این معدن خارج نشده است و امید داریم با پایان خروج گاز و عملیات سیستم دریچه مکش معدنچیان محبوس سالم خارج شوند.

حوالی ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه در معدن زمستانه یورت آزادشهر انفجاری رخ داد که منجر به محبوس شدن ۸۰ کارگر معدن شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان به خبرنگاران گفت: وجود گاز زیاد در تونل ورودی معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر دسترسی به کارگران محبوس شده در معدن را دشوارکرده است.

حسین احمدی گفت: بلافاصله پس از حادثه تیم های عملیاتی و واکنش سریع استان آماده وبه همراه دوقلاده سگ جستجو و یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شدند.

احمدی افزود: هم اکنون هشت گروه امداد و نجات در داخل تونل و بیرون آن مشغول فعالیت هستند تا بتوانند کارگران را نجات دهند.

وی افزود: ۲۶ نفر نیز در این حادثه مجروح شدند که ۱۹ نفر از آنان به مراکز درمانی منتقل و بقیه سرپایی مداوا شدند.

  • تایید و تکذیب های مسئولان

درحالی‌که برخی از شبکه‌های مجازی از کشته شدن پنج نفر در این حادثه خبر می‌دهند، حسینقلی قوانلو ، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر این خبر را تکذیب کرد و گفت: هیچ‌یک از کارگران تا این لحظه کشته نشده‌اند اما تعدادی از کارگران بی‌هوش و به مراکز درمانی منتقل‌شده‌اند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان هم اعلام کرد: در پی انفجار معدن زغال‌سنگ نوده خاندوز ۱۰ دستگاه آمبولانس ۱۱۵، ۲۰ تیم امدادی، اتوبوس آمبولانس مجهز و پنج وانت با بار کپسول اکسیژن به همراه تیمهای امدادی هلال‌احمر و ناجا در محل حادثه مستقر هستند. همچنین اعزام بیماران شروع‌شده و بیمارستان‌های گنبد و آزادشهر و تأمین اجتماعی در حال آماده باش هستند.

طبق لیست منتشرشده در فضای مجازی علی گنجی، محمد میر عرب، عزیز الله نکویی، تقی طاهر دوست، خادم میردار، حسین محمودی، مهدی اونق، حسین میردار وطن، حسن علیخانی، محمد نصرتی، علی مسعودی، جهانگیر سارانی اسامی تعدادی از افرادی هستند که مصدوم شده‌اند.

معدن زمستانه یورت در فاصله ۹۰ کیلومتری شهرستان آزادشهر قرار دارد و حدود ۵۰۰ کارگر در این معدن کار می کنند.

همچنین درباره این حادثه جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این انفجار به دلیل تراکم گازها در این معدن رخ داده و تاکنون حدود ۱۲ نفر از معدن کارانی که در سمت باز دهانه معدن مشغول به کار بودند از تونل خارج و به مراکز درمانی منتقل شده اند.

وی گفت: در مورد تعداد افرادی که در پشت محل ریزش محبوس شده اند آمار مختلفی ارائه شده است برخی این تعداد را ۲۶ نفر و برخی دیگر ۴۰ نفر اعلام کرده اند.

به گفته این مقام مسئول تاکنون تیم‌های امداد و نجات از استان البرز شرقی ، معدن تفت و استان کرمان به سمت محل حادثه اعزام شده اند که دو تیم البرز و معدن تفت به محل حادثه رسیده اند اما تیم اعزامی از کرمان فردا به معدن آزادشهر خواهد رسید.

سرقینی در پاسخ به سوالی مبنی بر برآورد خسارات ناشی از این انفجار تاکید کرد: اولویت نخست ما در وزارت صنعت و همچنین تیم های اعزامی نجات همکاران معدن کار می باشد و هیچ برآوردی از خسارت نداریم.

وی با اشاره به محل حبس معدن کاران گفت: این معدن دارای تونل های افقی می باشد که انفجار در انتهای تونلی به طول هزار متر رخ داده و محل انسداد حدود هزار متر با دهانه فاصله دارد. تیم های امداد و نجات در حال تلاش برای بازکردن مسیر هستند تا به تونل های فرعی که همکاران ما در انها محبوس شده اند دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است معدن زغال سنگ آزادشهر با بیش از ۵۰۰ کارگر در ۱۴ کیلومتری آزادشهر و ۹۰ کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

  • تجهیزات جدید فنی به معدن آزادشهر رسید

سعید مازندرانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا این لحظه هیچ‌یک از معدنچیان محبوس شده از معدن خارج نشده و جسدی بیرون نیامده است.

وی خبرهای منتشره در خصوص فوت دو معدنچی را نادرست دانست و افزود: هم‌اکنون تجهیزات جدید، ترانسفورماتورهای مجهز برای تزریق اکسیژن به معدن و نیروهای امدادی تازه‌نفس در محل حادثه حاضرشده است.

وی تصریح کرد: عمق تونل بیش از یک هزار و ۷۰۰ متر است و براثر انفجار گاز زیادی منتشرشده است و همین امر باعث شد امر امدادرسانی با کندی انجام شود.

  • وزیر تعاون درراه گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درراه گلستان است و به‌زودی در معدن زمستان یورت حاضر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: هم‌اکنون استاندار و مدیریت بحران و تمامی گروه‌های امداد و نجات در محل حادثه حضور دارند.

به گفته مازندرانی هرچند خانواده معدنچیان هم در محل حادثه حضور دارند اما اخبار ضدونقیض و غیر موثق به نگرانی‌ها بیش‌ازپیش دامن می‌زند و امیدواریم با رسیدن تجهیزات و نیروهای جدید امدادرسانی سرعت یابد.

دستور ویژه جهانگیری برای رسیدگی به مصدومان و محبوسان انفجار معدن

اسحاق جهانگیری پس از جلسه هیات دولت و اطلاع از حادثه انفجار معدن ذغال سنگ زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان، در تماس تلفنی با استاندار گلستان و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و خواستار بررسی ابعاد مختلف و علل وقوع این حادثه قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری ضمن اعلام همدردی با حادثه دیدگان و خانواده های آنان، از استاندار گلستان خواست با فوریت و به صورت ویژه بستری و درمان کارگران و معدنکاران آسیب دیده را در دستور کار خود قرار دهند و همه ظرفیت ها و امکانات امدادی استان را برای یافتن کارگران محبوس شده بکار گیرند.

جهانگیری همچنین در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از دکتر ربیعی نیز خواست مسائل درمانی کارگران معدن زمستان یورت و جبران خسارات وارد شده به آنان را با جدیت پیگیری کند.

معاون اول رئیس جمهوری از مراکز درمانی و نیروهای امدادی استان هم خواست به صورت ویژه به رسیدگی به حادثه دیدگان انفجار معدن زمستان یورت بپردازند و از هیچ اقدامی برای کمک کارگران عزیز فروگذار ننمایند.

اسامی ۹ مصدوم بستری شده در بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر:
۱- علی گنجی وطن
۲- محمد میر عرب
۳- عزیز نکویی
۴- تقی طاهر دوست
۵- مهدی اونق
۶- محمد نصرتی
۷- علی مسعودی
۸- جهانگیر سارانی
۹- خادم میردار
اسامی ۱۲ مصدوم بستری شده در بیمارستان خاتم الانبیاء گنبدکاووس:
۱- محمود کمالی ۳۶ ساله
۲- صادق سوسرایی ۳۰ ساله
۳- نوروزعلی ریاضی فر ۵۸ ساله
۴- حسین علی خانی ۳۵ ساله
۵- مرتضی مصطفی لو ۳۶ ساله
۶- براتعلی خانی
۷- اصغر کمال وطن ۴۲ ساله
۸- نادعلی دهاز ۵۰ ساله
۹ - صادق دوانلو ۲۸ ساله
۱۰ - علیرضا سعیدی ۳۵ ساله
۱۱- حسن آقایی ۴۶ ساله
۱۲ - هادی دوانلو ۳۵ ساله
اسامی دو مصدوم بستری در بیمارستان شهدای ۱۲ دی گنبدکاووس:
۱ - حبیب الله میر فندرسکی
۲- عبدالله کمال وطنی
اسامی پنج مصدوم بستری شده در بیمارستان شهید مطهری گنبدکاووس:
۱ - یوسف شهمرادی
۲- حسن علیخانی
۳- حسین میردار
۴- حسین محمودی
۵- حسن نکویی

کد خبر 368933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha