همشهری آنلاین: آیا صرف فکر کردن به مته دندانپزشکی شما دچار هراس می‌کند؟ مراقب باشید: یک بررسی جدید در بریتانیا نشان می‌دهد هراس یا فوبی از دندانپزشکی ممکن است آسیب‌هایی فراتر از دندان‌های شما ایجاد کند.

dental fear

به گزارش هلث‌دی دکتر الی حیدری، سرپرست این بررسی گفت:‌ «این فوبی ممکن است تأثیر عمده‌ای بر کیفیت زندگی شخص ازجمله بهزیستی فیزیولوژیک، روانی، اجتماعی و عاطفی فرد داشته باشد.»

دکتر حیدر مدرس ارشد بالینی تخصصی در انستیتوی دندانپزشکی کینگز کالج لندن و همکارش تیم نیوتن پاسخ‌های به‌دست‌آمده از ۱۱۰۰۰ شرکت‌کننده در «نظرخواهی سلامت دندانی بزرگ‌سالان» در سال ۲۰۰۹ را تجزیه‌وتحلیل کردند. حدود ۱۴۰۰ نفر از این افراد پذیرفته بودند که هراس شدیدی از رفتن به نزد دندانپزشکی دارند.

قابل پیش‌بینی بود که این بررسی نشان داد که بیماران هراسناک با احتمال بیشتری دست‌کم یک دندان کشیده شده یا پوسید‌ه دارند. اما تعجب‌آور این بود که هراس از دندانپزشکی به‌طورکلی با کیفیت پایین‌تر زندگی همراهی داشت.

این پژوهشگران می‌گویند بااینکه بیماری‌های دندانی جان فرد را تهدید نمی‌کنند، اما بر اساس این بررسی می‌تواند بر توانایی غذا خوردن، نوشیدن، صحبت کردن و معاشرت اجتماعی و درنتیجه بر کیفیت کلی زندگی تأثیر بگذارند.

نیوتن که استاد روانشناسی است، گفت یک شیوه برای تسکین اضطراب بیماران دادن یک برنامه مشروح پیشگیری به بیماران است که بتوانند در خانه آن را اجرا کنند.

او افزود: «مطلوب این است که این افراد بر هراس خود غلبه کنند و به نزد دندانپزشکی بروند، اما در این فاصله شاید بتوانیم آنان را واداریم خودشان مراقبت مناسب از دندان‌ها را انجام دهند.»

یافته‌های این بررسی در ژورنال دندانپزشکی بریتانیا منتشر شده است.

چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

کد خبر 368949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha