همشهری‌آنلاین: فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی تالیف علاءالدین طباطبایی کتابی کاربردی و مرجع است که هم به کار متخصصان می‌آید و هم کسانی که می‌خواهند دستور زبان فارسی بیاموزند. کتاب از سوی انتشارات فرهنگ معاصر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی

به گزارش همشهری‌آنلاین  مولف در مقدمه‌ی کتاب آورده است: «دستور زبان در اصطلاح زبان‌شناسان شامل ساخت واژه و نحو و واج‌شناسی و معنی‌شناسی می‌شود. اما از دیدگاه سنتی‌تر دستور تنها شامل ساخت واژه و نحو است و ما در این فرهنگ همین معنا را مد‌نظر بر واج‌شناسی و در موارد بسیار اندکی معنی‌شناسی را تنها تا حدی آورده‌ایم که در ساخت واژه و نحو به کار می‌آیند.»

او در نگارش این فرهنگ همواره دو هدف را راهنمای کار قرار داده است: نخست اینکه فرهنگی پدید آید که اگر نگوییم همه، دست کم بخش اعظم سرمایه‌ای را که دستور پژوهان در توصیف زبان فارسی فراهم آورده‌اند در اختیار خواننده قرار دهد. دوم اینکه مدخل‌ها چنان شرح شوند که خواننده ابعاد مختلف را دریابد و فرهنگ همچون کتابی خودآموز به کار او بیاید.» 

موضوع این فرهنگ دستور زبان فارسی است. دستور زبان در اصطلاح زبان شناسان شامل ساخت واژه و نحو و واج شناسی و معنی شناسی می شود. اما از دیدگاه سنتی تر دستور تنها شامل ساخت واژه و نحو است و مولف در این فرهنگ همین معنا را مد نظر بر واج شناسی، و در موارد بسیار اندکی معنی شناسی، را تنها تا حدی آورده است که در ساخت واژه و نحو به کار می آیند.
تمامی مدخلهای کتاب فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی بر اساس ترتیب الفبایی مرتب شده‌اند و در پایان کتاب نیز واژه‌نامه فارسی- انگلیسی گنجانده شده است. ذیل هر مدخل، مدخلهای مرتبط با آن و همچنین منابع لازم جهت پژوهش و مطالعه دانشجویان و علاقه‌مندان در مورد مدخل مربوطه نیز آورده شده است.

کتاب «فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی» به قیمت ۵۰ هراز تومان و در ۶۴۰ صفحه در غرفه انتشارات فرهنگ معاصر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

کد خبر 368954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha