پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر پنجشنبه، در بازدید از سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: «آرزوی بزرگ فعالان نشر و نمایشگاه این است که دیدار مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد، ما به صورت کتبی و شفاهی این تقاضا را اعلام کرده‌ایم.»

به گزارش ایسنا، در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد از غرفه‌های نشر نی، بنگاه ترجمه پارسه، اسرا، افراز، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، قومس، شهید کاظمی، انتشارات امیر کبیر و... بازدید کرد و جویای مشکلات آنها شد.

صالحی امیری در جمع خبرنگاران درباره قاچاق کتاب گفت: درباره قاچاق کتاب معاونت فرهنگی با هماهنگی اتحادیه و نیروی انتظامی و قوه قضائیه اقدامات موثری را انجام داده‌اند و خوشبختانه پیشگیری‌های لازم در مبارزه با قاچاق کتاب انجام شده و این کار کاهش یافته است. نیروی انتظامی با برخورد سریع و قاطع با جریان قاچاق کتاب مبارزه کرده، مبارزه با قاچاق از اصول ماست و اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو این مسیر را دنبال کنند.

صالحی امیری درباره دیپلماسی فرهنگی گفت: نمایشگاه کتاب ظرفیت بالایی برای دیپلماسی فرهنگی دارند. در حوزه دیپلماسی فرهنگی چند سازمان رسمی همزمان فعالیت می‌کنند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه دیپلماسی فرهنگی حضور فعالی دارد. حضور ناشران خارجی در نمایشگاه بین‌المللی یکی دیگر از کارها در حوزه دیپلماسی فرهنگی است. بخش دیگری از دیپلماسی فرهنگی از طریق هنر است که این کار را از طریق ارکستر سمفونیک در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. بخش دیگری از دیپلماسی فرهنگی سینما،‌ دوبله، زیرنویس فیلم‌ها به زبان‌های مختلف است. طی سفری که به کشور الجزایر و تونس داشتم، تفاهمنامه‌ای را در حوزه کتاب، هنر و فیلم امضا کردیم و اولین گروه برای آموزش فیلم به ایران آمده‌اند.

او افزود: یکی از ماموریت‌های اصلی ما گسترش دیپلماسی‌ فرهنگی است. در همین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیش از ۲۰۰ ناشر خارجی از ۴۲ کشور در این نمایشگاه حضور دارند و از فعالان فرهنگی کشورها حضور داشتند. به نظر می‌رسد سال ۹۶، سال توسعه به سمت دیپلماسی فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پخش مناظره‌ها در نمایشگاه نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه مرجع اصلی تصمیم‌گیری است و اگر شورای سیاست‌گذاری تصویب کند، ما مخالفتی با پخش مناظره نداریم.

او با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تصویب کرده است که نمایشگاه از سیاست دور باشد گفت: این موضوع به این معنا نیست که کاندیداهای انتخاباتی نمی‌توانند در نمایشگاه حاضر شوند، اما کار تخصصی نمایشگاه ارائه کتاب است و شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفته تا نمایشگاه کتاب به باشگاه سیاسی تبدیل نشود.

او درباره اینکه واگذاری نمایشگاه به اتحادیه ناشران و توجه به اینکه در دولت یازدهم اتفاق افتاده و با تغییر دولت دچار اشکال نشود نیز گفت: من از گذشته عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بودم. یکی از سیاست‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپردن مسئولیت به صنوف بوده است و وزارت ارشاد سه مسئولیت اصلی را دنبال می‌کند؛ سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت و به دنبال این است که تصدی امور را به صنوف تخصصی واگذار کند.

او با بیان اینکه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌ها در این راه قدم گذاشته‌اند، گفت: این مساله به نفع مردم و نمایشگاه است. کسی که مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد را به عهده می‌گیرد، باید به این اصل باور داشته باشد که مردم بیشتر از همگان دلسوز فرهنگ هستند.

او افزود: بنای ما تقویت صنوف به لحاظ مادی، حقوقی و معنوی است. اتحادیه ناشران قدمت طولانی دارد و باید به آنها اعتماد و مسئولیت اجرایی را به آنها واگذار کنیم. ما سعی کردیم مشکلات را از سر راه آنها برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعطیلی برخی از انتشاراتی‌ها نیز گفت: ما منکر وجود مشکلات برای جامعه نشر نیستیم، گسترش بی‌رویه نشر و کاهش کتابفروشی به مصلحت نیست. بین تالیف، نشر و چاپ، ‌توزیع و مصرف باید تعادلی به وجود آید و رشد بی‌رویه ناشران متوقف شود و ناشران مورد حمایت قرار گیرند.

او همچنین گفت: دولت گام‌های موثری را برای حمایت از ناشران برداشته است. دو مساله بیمه و مالیات ناشران را اذیت می‌کرد و برای این موضوع دو تفاهمنامه امضا کردیم که هفته آینده منتشر خواهد شد.

صالحی امیری درباره بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نیز گفت: آرزوی بزرگ فعالان نشر و نمایشگاه این است که دیدار مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد. ما به صورت کتبی و شفاهی این تقاضای ناشران را اعلام کرده‌ایم و امیدوارم شاهد حضور پر برکت ایشان باشیم که حضور ایشان منشا فیض و برکت برای نشر خواهد بود.

کد خبر 368957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha