همشهری آنلاین: مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: کسی باور نمی‌کند که در منطقه‌ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می‌کردند.

غلظت بالای گرد و غبار خوزستان برای کارشناسان غیرقابل باور است

به گزارش مهر، ضیاء‌الدین شعاعی روز پنج‌شنبه در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کل کشور اظهار کرد: چه اتفاقی افتاده که شاهد وقوع گرد و خاکی هستیم که در حال نرمال نباید اتفاق می‌افتاد. تا قبل از دهه ۸۰ شاید سالی ۲۲ بار در خوزستان شاهد گرد و غبار بودیم ولی این رقم به ۷۴ بار در سال هم رسیده است که البته هرچند سال گذشته ۲۵ بار وقوع گرد و غبار را در خوزستان داریم.

شعاعی بیان کرد: کسی باور نمی‌کند که در منطقه‌ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می‌کردند. به هر حال با وقوع طوفان شن، انتظار هر غلظتی را داریم ولی این ۱۰ هزار برای گرد و غبار خیلی بالا است. برای وقوع گرد و خاک باید زمین مساعد باشد و در عین حال باد مناسبی وزیدن بگیرد.

وی بیان کرد: شیوع بیماری‌های ریوی، اپیدمی، حساسیت‌های پوستی، چشمی و نارسایی‌های خونی از جمله تأثیرات گرد و غبار بر سلامتی مردم است. در زمینه حمل و نقل نیز شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای، کنسلی پروازها، اختلال در حمل و نقل دریایی بوده‌ایم. در حوزه صنعتی نیز اختلال در فضاهای صنعتی روباز را شاهد و در کاهش میزان تولید واحدهای صنعتی نیز مؤثر بوده است.

شعاعی عنوان کرد: کاهش تولیدات کشاورزی، طغیان آفات، کاهش کیفیت محصولات، کاهش تولیدات دامی، شیل و عسل و توسعه بیماری‌های دامی از جمله تأثیرات منفی گرد و غبار در حوزه کشاورزی است. خوشه‌های اصلی تولید گرد و غبار در غرب آسیا (تأثیرگذار بر ایران) می‌توان به عراق، سوریه، اردن، عربستان، بخشی از کویت، افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم به دلیل خشک شدن تالاب‌ها و تبخیر آبگیرها در استان‌ها است که طوفان‌های شن را به گرد و غبار تبدیل کرده است. در زمینه عوامل طبیعی وقوع گرد و غبار می‌توان به تغییرات اقلیمی و خشکسالی، ناپایداری‌های جوی، فقدان پوشش گیاهی، کاهش میزان رطوبت هوا، تخریب مناطق جنگی و مراتع، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از سمت اراضی خشک بیابانی اشاره کرد. در زمینه عوامل انسانی نیز می‌توان به مدیریت غلط منابع آب و انتقال آب، بهره‌وری پایین فعالیت‌های زراعی و افزایش سطح زیرکشت و سدسازی بی‌رویه اشاره کرد.

شعاعی بیان کرد: وقوع خشکسالی بلندمدت در ایران و منطقه، عدم اعمال مدیریت صحیح آب در حوضه‌ها و عدم تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها از جمله علل اصلی تشدید طوفان‌های گرد و غبار در جهان و شرق آسیا هست. در خوزستان ۲۷ نوبت وقوع پدیده گرد و غبار در سال‌های ۹5-۹6 داشتیم که منشأ ۲۵ حادثه خارجی بوده است.

وی با تأکید بر این که نقشه منشأ گرد و غبار هر ساله باید بازنگری شده و به صورت لایو باشد، گفت: کمبود آب، خشک شدن تالاب هندیجان، شادگان و هورالعظیم از جمله علت‌های بروز گرد و غبار و منشأ این پدیده در خوزستان هستند. تقویت همکاری میان کشورهای منطقه و کاهش خسارت‌های وارد به این کشورها از جمله اهداف تعیین شده برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه بروز گرد و غبار است.

شعاعی گفت: گرد و غبار را با فرآیندهای کلی طوفان‌های شن و ماسه باید تفکیک کنیم و انشاالله در بلندمدت هم با اتکا به مجامع بین‌المللی موفق به تصویب قانونی برای ادامه همکاری‌های بین‌‌المللی در راستای کاهش گرد و غبار شویم.

کد خبر 369075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha