همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات پایبند است گفت که دستکاری کردن در توافق هسته‌ای می‌تواند مسائل جدیدی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: برخی حرف‌هایی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای زده می‌شود؛ باید به این نکته اشاره کرد توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالبات خود برسد. امروز در داخل کشور بحث‌ها و در گفت‌وگوهایی انجام می‌شود و مناقشه های زیادی روی مساله هسته‌ای وجود دارد اما مهم آن است که آنچه ایران پذیرفت و حاصل شد، کف خواسته‌های ایران بود.

وی تاکید کرد: دستکاری کردن در توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی ایجاد کند، البته ایران به تعهدات پایبند است و این به خاطر روش کار ایران است.

  • تلاش‌های سنجیده و به هنگامی در حوزه نفت وگاز و پتروشیمی دیده‌ام

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با خوب، منظم و امیدوار کننده خواندن گزارش وزیر نفت در این مراسم گفت: این گزارش برای آینده کشور امیدوار کننده بود . بنده نیز از نزدیک کارهای وزارت نفت با مجلس را دنبال می‌کنم. تلاش‌های سنجیده و به هنگامی در حوزه نفت وگاز و پتروشیمی دیده‌ام که از منابع به درستی استفاده شده است.

لاریجانی با بیان اینکه برای بررسی وضعیت و دستاوردهای حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باید ابتدا قرار گرفتن کشورمان را در موقعیت منظقه ای مورد ارزیابی قرار داد افزود: منطقه ما منطقه مهم نفت و گازی است که تاثیر بسیاری بر روی کشورهای مختلف می گذارد.

در دهه اخیر وضعیت جریان های تروریستی در منطقه از نظر کمیت و کیفیت گسترش یافته. البته در سالهای اخیر مقداری شرایط متفاوت شده که آن هم به خاطر سیاست های جمهوری اسلامی بوده است؛ به طوری که کشورهای دیگر تا حدی سیاست‌های ایران را در منطقه پذیرفته‌اند. ولی باز هم به خاطر رفتارهای هوسرانانه برخی کشورها همچنان موضوع تروریسم در منطقه موضوع دائمی است.

وی افزود: هرچه سرکوب در برخی امور می شود در برخی جهات دیگر اتفاقات دیگری می‌افتد. لذا نمی‌توان گفت که جریانهای تروریستی در منطقه با افت مواجه شده است. ممکن است مهاجرت هایی صورت گرفته باشد اما شرایط در کل منطقه همچنان داغ است. از طرف دیگر مسئله مهم برخی مناقشات در منطقه است که از جمله آن می توان به مناقشات یمن و بحرین اشاره کرد. اینها امروز روی لبه تحمل منطقه حرکت می کنند و هر اشتباه کوچکی می‌تواند وضعیت کلی منطقه را از لحاظ امنیتی تغییر دهد.

رئیس قوه مقننه همچنین گفت: رفتارهای برخی بازیگران بین‌المللی در منطقه سوء تفاهم های زیادی به وجود می آورد. لذا نمی‌توان پیش بینی روشنی داشت که مناقشات جنگ افروزانه در منطقه رو به تقلیل است. این عوامل تاثیر گزار می تواند در شرایط توسعه کشورها تاثیر بگذارد . البته خوشبختانه ایران از امنیت خوبی در منطقه برخوردار است.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط ایران از لحاظ تسلط اطلاعاتی و دقت نظر در مسائل راهبردی از شرایط مطلوبی برخوردار است گفت: می‌توان این حدس نزدیک به یقین را داشت که ایران از امنیت پایدار برخوردار است و طبعاً تصمیمات استراتژیک با دقت نظر گرفته می‌شود و راه‌ها برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس تحلیل بنده به عنوان فردی آشنا به مسئله امنیتی در کشور این است که ایران از امنیت خوب و قابل قبول برخوردار است. این موضوع براساس مسیر و روش درست حاصل شده وامری تصادفی نیست.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه نفت و گاز به وجود آمده است گفت: رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های داخلی  و نقش‌آفرینی شرکت‌های خصوصی است که در این زمنیه گام‌های خوبی برداشته شده است. کسانی که می خواهند نگاه عمیقی به اقتصاد مقاومتی داشته باشند باید بدانند صنعت نفت صنعت مادری است و هرگونه تحول درآن تاثیر مستقیم بر روی صنعت های دیگر می گذارد. بر این اساس تمرکز ما در بودجه و برنامه توسعه بر روی این صنعت به دلیل تاثیرگزاری‌اش در کشور است. لذا باید با کمک به این صنعت از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده کرد.

وی همچنین با بیان اینکه سیاستهای کلی درباره انرژی تدوین و ابلاغ شده است گفت: در برنامه ششم توسعه سیاستهایی درباره بخش صنعت و معدن و نفت و گاز تدوین شده و رویکرد جمهوری اسلامی نیز استفاده از این صنایع است. البته برای پرداختن به آن چند عنصر مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی توضیح داد: در حال حاضر شرایط امروز ایران برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز از ابعاد مختلفی همچون امنیت و حمایت ها بسیارخوب است و این موضوع مورد توجه همه بخشهای نظام است و این یک سیاست پایداری محسوب می‌شود که در نص سیاستهای کلی آمده است.

وی افزود: موکدا پافشاری داریم که در حوزه نفت و گاز به عنوان اولویت مهم باید سرمایه گذاری مناسب انجام شود، اولویت باید افزایش وضعیت استفاده از مخازن و جلوگیری از هدر رفت ظرفیتها باشد. این اولویت کاری باید مورد توجه قرار گیرد چون با بهره‌برداری جدید می توان جلوی هدر رفتن را گرفت.

لاریجانی در مورد مخازن مشترک گفت: در این دولت اهتمام جدی روی مخازن مشترک وجود دارد که امروز نتایج آن در جنوب و غرب کشور حاصل شده است. این موضوع برای منافع ملی کشور مهم است و نباید در این باره مناقشه‌ای وجود داشته باشد. چون جزو سیاست‌های کلی کشور است که در برنامه ششم آمده و بر لزوم استفاده از مخازن مشترک تاکید شده. پس نباید دستمایه مناقشات شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره موضوع پتروشیمی گفت: فکر می‌کنم وضعیت پتروشیمی در کشورمان خیلی خوب است؛ البته مناقشاتی درباره قیمت آن وجود دارد. آقای زنگنه نیز در مجلس صحبت‌هایی کرد که مجلس به تصمیمی رسید باز هم از کمیسیون‌های انرژی و صنایع می‌خواهم با حضور مسئولان وزارت نفت تصمیماتی لازم برای سرمایه گذاری و تسهیل این روند انجام شود که در نهایت به آورده کشور کمک کند. همچنین با آمایش صنعت پتروشیمی تلاش شود بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی گفت: قابلیت ها واستعدادهای خوبی در کشور وجود دارد که باید برای فعال شدن آن  کمک شود. حتما در وزارت نفت نیز این تأمل وجود دارد که از ظرفیت‌های دورنی استفاده شود. چون ورزیدگی ذهن‌های جوان می تواند به این بخش ها کمک کرده که روی پای خود بایستد. برخی پروژه‌ها نیز با کمک بخش‌های خصوصی داخلی در این حوزه انجام شده که امیدوار کننده است. می توان از منابعی همچون صندوق توسعه ملی نیز به این بخش ها کمک کرد. ما نیز تمامی تلاش خود را برای کمک به این بخش ها انجام می دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاستهایی برای استفاده بهینه از انرژی گفت: مجلس چند روز پیش قوانینی در باره هوای پاک تصویب کرد که آنها به تغییرات در بخش‌های مربوط به استفاده از انرژی نیازمند است وزارت نفت می تواند استفاده از انرژی را بهینه کند باید این موضوع جدی گرفته شود. چون نه تنها صرفه اقتصادی دارد که در شرایط زیستی نیز تاثیرگذار است این موضوع مهمی در امنیت کشور است که باید به آن توجه شود

لاریجانی توضیح داد: اگر شرایط محیط زیست متحول شود بر روی سایر شئون کشور نیز تاثیر می‌گذارد؛ پس باید مصرف کردن انرژی بهینه شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد حرکتهای سازنده ای در حوزه نفت و گاز باشیم گفت مجلس نیز با همین نگاه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و تلاش می‌کند زمینه های لازم برای  حمایت از شرکت هایی که در همین راستا گام برمی دارند، انجام دهد. فضای کار و اراده همه بخش‌های کشور کمک به سازندگان است که امیدوارم در سالهای آینده شاهد رونق باشیم.

کد خبر 369086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha