مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل با استفاده از نیروی بزرگنمایی گرانشی توانسته نگاهی دوباره به خوشه کهکشانی ابل ۳۷۰ و چندصد کهکشانی که درون آن تجمع دارند بیاندازد.

براساس گزارش ساينس ديلي، خوشه كهكشاني ابل 370 از چندصد كهكشان تشكيل شده‌است كه با كمك نيروي گرانش در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. اين كهكشان‌ها از شكل‌ها و رنگ‌هاي متنوعي برخوردارند از اين رو هابل در تركيبي از نورهاي مرئي و نزديك به مادون قرمز از آنها تصويربرداري كرده‌است.

هابل

بزرگترين و درخشانترين اين كهكشان‌ها غول‌هايي زرد-سپيد و بيضي‌شكل هستند كه هريك حاوي صدها ميليارد ستاره‌اند. كهكشان‌هاي مارپيچي مانند كهكشان راه شيري به دليل داشتن ستاره‌هاي جوانتر به رنگ آبي ديده مي‌شوند.

در ميان توده‌هاي كهكشاني، قوسي‌هاي مرموز آبي‌رنگي ديده مي‌شود كه در واقع تصاوير تحريف شده كهكشان‌هاي دورتر و در پس خوشه كهكشاني هستند. اين كهكشان‌ها بسيار دورافتاده‌تر از آني هستند كه هابل قدرت ديدن آنها را داشته باشد و در عوض، خوشه به عنوان يك لنز بزرگ عمل كرده و تصاوير اين كهكشان‌ها را بزرگنمايي مي‌كند. اين ويژگي ناشي از ميدان گرانشي حاكم بر خوشه است،‌مجموع نيروهاي گرانش ناشي از ستاره‌ها و مواد موجود در خوشه فضا را دچار اعوجاج كرده و بر نوري كه از ميان خوشه عبور مي‌كند اثر مي‌گذارد. 

تصوير نزديك به صد كهكشان در اين عكس تحت تاثير بزرگنمايي گرانشي ثبت شده‌است. اخترشناسان ابل 370 را به عنوان هدف انتخاب كرده‌اند زيرا مي‌توانند از بزرگنمايي گرانشي آن براي رصد كهكشان‌هاي بسيار دورتر كه در جهان اوليه تشكيل شده‌اند، استفاده كنند.

ابل 370 در فاصله چهار ميليارد سال نوري از زمين و در سورت فلكي قيطس يا اژدهاي دريايي واقع شده‌است. اين خوشه جديد‌ترين خوشه از 6 خوشه كهكشاني است كه هابل طي پروژه ميدان‌هاي سرحدي از آنها عكسبرداري كرده‌است. در اين پروژه ناسا با استفاده از هابل و ديگر تلسكوپ‌ها از قدرت بزرگنمايي خوشه‌هاي كهكشاني بررسي اولين مراحل رشد كهكشان‌ها استفاده مي‌كند.

کد خبر 369204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha