دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند در نهایت موفق به شناسایی سلول‌هایی شده‌اند که عامل رویش مو و ایجاد رنگدانه در موش‌ها هستند

طاسی

اين قدم بزرگی است که می‌تواند به درمان ریزش مو و سفیدی مو در انسان‌ها منجر شود.

براساس گزارش ساينس الرت، محققان درواقع به صورت تصادفي و درحال تحقيق روي اختلال ژنتيكي كه باعث رشد تومورها در اعصاب مي‌شوند، اختلالي به نام نوروفيبروماتوزيس نوع اول، با اين سلول‌هاي مولد مو مواجه شدند.

به گفته محققان دانشگاه تگزاس، اگرچه اين تحقيق با هدف درك نوعي خاص از تومورها آغاز شد، اما در نهايت به كشف عامل خاكستري شدن موها و شناسايي سلولي كه عامل رويش موها است منجر شد كه در آينده مي‌توان از اين اطلاعات براي ترميم ريزش يا سفيدي موها استفاده كرد.

محققان درحال حاضر مي‌دانند كه سلول‌هاي بنيادين پوستي كه درون برآمدگي انتهاي فوليكول موي سر تجمع دارند در رشد مو موثرند، اما اطلاعات دقيقي از اينكه چه عاملي اين سلول‌هاي پوستي را به سلول‌هاي مو تبديل مي‌كند نداشتند. از اين رو نمي‌توانستند راهي براي تحريك رشد مو بيابند.

اما محققان آمريكايي درحال مطالعه روي روند شكل‌گيري تومورها روي سلول‌هاي عصبي موفق به شناسايي پروتئيني شدند كه اين سلول‌ها را از هم جدا مي‌كند. پروتئين KROX20 كه بيشتر با رشد رشته‌هاي عصبي در ارتباط است، در فوليكول موي موش‌ها مي‌تواند سلول‌هاي پوستي را فعال كرده و آنها را به سلول‌هاي مويي تبديل كند.

اين پروتئين سپس سلول‌ها را وادار به توليد پروتئيني ديگر به نام فاكتور سلول بنيادي يا SCF مي‌كند و زماني كه هردوي اين مولكول‌ها درون سلول بروز مي‌يابند، درون حباب مويي بالا رفته و با سلول‌هاي توليد كننده رنگدانه تعامل برقرار مي‌كنند و اين روند در نهايت به رشد موهاي سالم و رنگي منجر مي‌شود.

اما اگر يكي از عوامل دخيل در اين فرايند حضور نداشته باشد، همه‌چيز به‌هم خواهد ريخت. زماني كه دانشمندان پروتئين KROX20 را پاك كردند، دريافتند ديگر مويي در بدن موش نمي‌رويد و موش طاس مي‌شود. زماني كه پروتئين SCF از اين فرايند حذف شد، موي موش‌ها به سفيدي گراييد.

اگرچه انسان و موش از نظر زيستي شباهت‌هاي زيادي به هم دارند، اما دانشمندان براي اطمينان از نتايج به دست آمده بايد آن را روي انسان‌ها نيز مورد آزمايش قرار دهند. از اين رو دانشمندان هم‌اكنون درحال جستجو براي يافتن KROX20 و SCF در انسان‌هايي هستند كه موهاي سفيد يا كم‌پشت دارند تا دريابند آيا اين پديده با الگوي طاسي در مردها در ارتباط هست يا ارتباطي ميان آنها وجود ندارد.

کد خبر 369285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha