همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اتمام مرحله نخست طرح نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار در اطراف اهواز گفت: عملیات تولید ۳.۵ میلیون اصله نهال برای مرحله دوم این طرح، آغاز شده است.

کاشت ۳.۵ میلیون نهال در مرحله دوم مقابله با ریزگردها در خوزستان آغاز شد

به گزارش ايرنا، عبدالرضا دانایی روز دوشنبه با اشاره به اتمام مرحله نخست عملیات نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد در خوزستان افزود: در این مرحله که از بهمن 95 تا پایان فروردین 96 انجام شده، پنج هزار هکتار نهال‌کاری ظرف 45 روز کاری کشت شده که در نوع خود یک کار بزرگ در کشور به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: در این مرحله یک میلیون و 300 هزار اصله نهال کشت شد که غالب آنها کهور پاکستانی، گز، اکالیپتوس، آتریپلکس و ... است که این گیاهان با شرایط منطقه و خشکی و گرما و وضعیت خاک منطقه سازگار است.

دانایی مرحله بعد از کشت را مرحله مهم نگه‌داری و مراقبت از نهال‌ها عنوان کرد و گفت: نهال‌هایی که در این کانون‌ها کاشته شده به طور متوسط هر 6 روز باید آبیاری شوند و حدود 25 دور آبیاری برای آنها پیش‌بینی شده است که تا اواسط آبان ادامه دارد.

به گفته وی در این طرح سه سال کشت نهال و پنج سال مراقبت و نگه‌داری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی که از بابت تامین آب نهال‌کاری‌ها وجود داشت، افزود: با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، تا کنون مشکلی برای آبیاری نداشتیم و قرار است آب مورد نیاز برای این طرح در آینده نیز تامین شود.

دانایی همچنین درباره نحوه تخصیص 300 میلیارد ریال اعتبار به طرح مقابله با ریزگرد در خوزستان گفت: تا کنون یک سوم این اعتبار پرداخت شده و قرار است مابقی آن در سال جاری تخصیص داده شود.

وی تاکید کرد: برای مرحله دوم نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار در پائیز امسال، 3.5 میلیون نهال پیش‌بینی شده است که برای تامین آن با اتحادیه تولیدکنندگان نهال در استان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است.

دانایی افزود: بر همین اساس 20 نهالستان در استان عملیات تولید نهال را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از 15 سال درگیر ریزگردهاست اما توفان بهمن 93 و بهمن 95 که باعث قطع آب و برق در تعدادی از شهرهای خوزستان شد، مساله گرد و خاک را وارد مرحله جدیدی کرد.

در پی این حادثه، هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را شامل نهال‌کاری و آبرسانی به کانون‌های بحرانی مصوب و اجرایی کرد.

بر اساس مطالعات، مساحت کانون‌های فرسایش بادی و ماسه‌های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون‌های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون‌های رسی، بحرانی معرفی شده‌اند. حدود 40 هزار هکتار از این کانون‌ها در جنوب و شرق اهواز کانون‌های فوق بحرانی هستند که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد و از بهمن پارسال عملیات مهار کانون‌ها در آنها آغاز شده است.

کد خبر 369449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha