سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

خبر برداشته شدن قدم‌های آخر قرارداد خرید ۴ سامانه موشکی اس۴۰۰ توسط ترکیه در روزهای اخیر نظر کارشناسان نظامی را به‌خود جلب کرده است.

تسلیحات نظامی

تركيه شايد يكي از معدود كشورهاي عضو ناتو باشد كه سراغ سامانه موشكي ساخت روسيه رفته اما اين كشور در سال‌هاي اخير تلاش گسترده‌اي داشته تا از يك خريدار تجهيزات و تسليحات نظامي به يك كشور صادركننده تبديل شود. روز گذشته در استانبول نمايشگاه بين‌المللي صنايع دفاعي كار خود را آغاز كرد. مقام‌هاي تركيه در نمايشگاه امسال اميدوارند در ميان ۶۰۰ شركت توليد‌كننده تسليحات نظامي از ۵۰ كشور جهان تبديل به يك فروشنده شوند. در اين نمايشگاه كه توسط نيروهاي مسلح تركيه برگزار مي‌شود امسال اين كشور طيف گسترده‌اي از تسليحات و تجهيزات نظامي خود را عرضه كرده است.

تركيه تنها كشور عضو ناتو به‌حساب مي‌آيد كه در خاورميانه اقدام به برگزاري چنين نمايشگاهي مي‌كند. محصولات مورد توجه تركيه در اين نمايشگاه سامانه موشكي KAAN و همچنين موشكTRG-300 كاپلان يا همان ببر به‌حساب مي‌آيند كه براي نخستين بار به نمايش درآمده‌اند.

يكي ديگر از محصولات مورد توجه ديگر توپخانه ۱۵۵ ميلي‌متري با قابليت حمل‌ونقل بالاست كه مي‌تواند به‌راحتي جابه‌جا شود. همچنين توجه به مدل اوليه هواپيماي Hurkus-C كه براي پشتيباني هوايي ساخته شده و موشك هوا به زمين ضد‌تانك و هدايت‌شوندهUMTAS بوده است.

نمايشگاه صنايع دفاعي تركيه در حالي برگزار شده است كه اين كشور درگير عمليات‌هاي نظامي مختلف خود ازجمله عمليات موسوم به سپر فرات در سوريه و همچنين درگيري با نيروهاي كرد است. تركيه اما غيراز مصارف داخلي مي‌خواهد تبديل به صادركننده و فروشنده تسليحات در باشگاهي شلوغ كه آمريكا و روسيه در رأس آن هستند، شود. در سال۲۰۰۸ صادرات تسليحات تركيه تنها ۶۰۰ ميليون دلار بود امادر سال۲۰۱۶ اين رقم به ۱.۶۸ميليارد دلار رسيد.

مقام‌هاي تركيه اما مي‌گويند هدف‌شان رسيدن به صادرات ۲۵ ميليارد دلار تسليحات تا سال۲۰۲۳ است. به گفته مقام‌‌هاي آنكارا، تركيه در نقطه حساسي قرار دارد و بسياري از محصولات نظامي اين كشور اكنون از مدل‌هاي آزمايشي در حال رسيدن به توليد انبوه هستند. مؤسسه بين‌المللي تحقيقات صلح استكهلم چندي پيش 2شركت تركيه را در ميان ۱۰۰ شركت اول صادر‌كننده تسليحات در جهان قرار داد. 2شركت تسليحاتي ASELSAN و صنايع هوا و فضاي تركيه (TAI) جزء اين فهرست بوده‌اند. شركت صنايع هوا و فضاي تركيه در سال ۲۰۱۴ توانسته بود رتبه ۸۹ را به‌دست آورد.

پيتر وزمن از پژوهشگران اين مؤسسه صلح در استكهلم در اين رابطه مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته تركيه به‌دنبال خودكفايي در تأمين تسليحات خود بوده است كه اين امر با رشد سريع صادرات اين كشور نيز همراه شده است. تحقيقات و ساخت تسليحات نظامي بسيار پرهزينه هستند.

طي 3سال گذشته آهنگ افزايش صادرات نظامي تركيه كند شده است. غيراز پول و مسائل فناوري اين سياست است كه بر صنايع نظامي تأثير مي‌گذارد. بايد ديد كه در دوران جديد و با تبديل نظام پارلماني به رياستي چه اتفاقي براي اين بخش در تركيه خواهد افتاد. رجب طيب اردوغان با بازگشت به حزب عدالت و توسعه تا چند وقت ديگر به‌صورت رسمي قدرت اول تركيه به‌عنوان رئيس‌جمهور اين كشور خواهد شد و ديگر خبري از نخست‌وزير نخواهد بود. صادرات تسليحات و رسيدن به هدف ۲۵ميليارد دلار فروش وابسته به پارامترهاي زيادي است كه روزهاي آينده تركيه آنها را مشخص خواهد كرد.

کد خبر 369537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha