چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: زیارتگاه‌ها فقط مختص به قبور ائمه(ع)، پیامبران و بزرگان دینی ما نیستند بلکه گاهی محل عبادت یا محل زندگی و عبور بزرگان دینی هم به‌عنوان زیارتگاه شناخته می‌شوند. مثلا کاربری بعضی از مساجد کشور به شکل زیارتگاه است که معروف‌‌ترین آنها مسجد جمکران محسوب می‌شود.

مسجد جمکران

 اين مكان‌‌ها معمولا داراي ويژگي خاصي هستند كه مردم را براي زيارت به داخل خود مي‌كشانند. درباره بعضي از اين اماكن، روايتي از قول معصومين(ع) نقل شده است و بعضي ديگر هم به‌دليل اجابت دعاهاي مردم يا مشاهده شفاي بيماران تبديل به محل زيارت شده‌اند. به مناسبت ميلاد مبارك حضرت حجت(عج) به معرفي مكان‌هايي پرداخته‌ايم كه منسوب به اين امام حي و حاضر ماست.

  • مسجد مقدس جمكران

براي ما ايراني‌ها، مهم‌ترين زيارتگاه كه آن را منسوب به امام زمان(عج) مي‌دانند مسجد جمكران است. خود حضرت حجت(عج) از شيعيان خواسته‌اند كه به اين مكان روي آورند و آن را عزيز بدارند. در روايت آمده كه ايشان به حسن بن مُثله فرمودند: «به مردم بگو به اين موضع (مسجد مقدس جمكران) رغبت كنند و آن را عزيز دارند...» آنگاه نماز تحيّت مسجد و نماز امام زمان(عج) را تعليم داده سپس فرمودند: «هركس اين دو نماز را بخواند همانند اين است كه در خانه كعبه نمازگزارده باشد». آيت‌الله صافي گلپايگاني درباره اهميت اين مسجد گفته‌اند: «قضيه مسجد جمكران و ولايت و توجه به اين مقام مقدس ‌خيلي با اهميت است و بزرگان و علما و اشخاصي كه ملتفت بودند، هميشه مواظب بودند كه در حدي كه بتوانند، از اين مكان مقدس بهره‌مند باشند و استفاده كنند.» درباره ماجراي ساخت مسجد جمكران هم روايات بسياري وجود دارد و همه بزرگان بر اينكه دستور بنا كردن اين مسجد از سوي حضرت بقيه‌الله(عج) صادرشده، صحه مي‌گذارند. دستور ساخت مسجد جمكران را فردي به نام شيخ عفيف صالح حسن بن مُثله جمكراني در يكي از شب‌هاي‌ ماه رمضان از حضرت امام عصر(عج) دريافت كرده‌است.
كجا برويم؟:6كيلومتري شهر قم.

  • مسجد كوفه

آنهايي كه به مسجد كوفه رفته‌اند مي‌دانند كه اعمال مستحبي زيادي براي اين مسجد بيان شده است و اين مسجد مقام‌هاي زيادي دارد. هرچند كه هيچ‌يك از اين مقام‌ها مربوط به امام زمان(عج) نيست، اما گفته مي‌شود كه اين مسجد، هنگام ظهور حضرت حجت(عج)، يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي تبليغاتي ايشان خواهد بود. در روايت از امام صادق(ع) وارد شده كه ايشان فرموده‌اند:«گويي به سوي قائم(عج) مي‌نگرم كه بر فراز مسجد كوفه قرار گرفته، تعداد 313 تن يارانش در اطراف او حلقه زده‌اند كه پرچمداران و فرمانروايان خداوند بر فراز گيتي در ميان بندگان خدايند».
كجا برويم؟:شهر كوفه در 15كيلومتري نجف قرار دارد.

  • مسجد سهله

يكي از اماكن زيارتي كه زائران ايراني در سال‌هاي اخير زياد به آن رفته‌اند، مسجد سهله در كوفه است. در اين مسجد محلي به مقام امام‌زمان(عج) منسوب است كه خيلي‌ها به زيارت آن مي‌روند. نكته مهم درباره اين مسجد اين است كه بنابر برخي روايات، محل زندگي امام دوازدهم(عج) پس از ظهور، همين مكان است. در بخش‌هاي مختلف صحن مسجد، محراب‌هايي ساخته شده كه به نام پيشوايان ديني نامگذاري شده؛ ازجمله مقام امام‌صادق(ع)، امام‌سجاد(ع)، حضرت ابراهيم(ع)، حضرت‌ادريس(ع) و حضرت‌خضر(ع). امام صادق(ع) فرموده‌اند: «گويا حضرت قائم را در مسجد سهله همراه خانواده خود مي‌بينيم».
كجا برويم؟:3كيلومتري شمال غرب مسجد كوفه.

  • مسجد صعصعه

اين مسجد هم از مساجد شهر كوفه است كه كمتر ميان زائران ايراني شناخته شده. اين مسجد، عبادتگاه فردي به نام صعصعه بوده و جماعتي، امام زمان را در‌ماه رجب در آن مسجد و در حال عبادت مشاهده كرده‌اند. به همين دليل هم اين مسجد را به امام زمان(عج) نسبت مي‌دهند. سيدبن طاووس و شهيد اول نيز اعمال مخصوص اين مسجد را در كتاب‌هاي خود بيان كرده‌اند. اين مسجد مخصوصا در ‌ماه رجب مورد توجه منتظران حضرت قائم(عج) است كه در آن 2‌ركعت نماز بجا مي‌آورند و بعد از آن هم دعاي خاص مي‌خوانند. بناي مسجد صعصعه در سال ۱۳۸۷قمري بازسازي شده و ۱۶۰‌مترمربع مساحت دارد.
كجا برويم؟: در نزديكي مسجد سهله شهر كوفه است.

  • سرداب امام‌زمان(عج)

يكي از مكان‌هاي زيارتي در شهر سامرا، سرداب امام زمان(عج) است. گفته مي‌شود خانه پدر بزرگوار ايشان در سامرا، 2‌قسمت داشته؛ يك قسمت براي مردان و قسمت ديگر براي زنان، يك سرداب هم زير اتاق‌ها قرار داشت كه در روز‌هاي گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگي مي‌كردند. روي سرداب، مسجدي وجود دارد كه به مسجد صاحب مشهور است. بر مدخل ورودي سرداب، دري نصب شده كه به «باب الغيبه» معروف است و پشت آن، اتاق كوچكي وجود دارد كه به محل غيبت امام عصر مشهور شده. چاهي معروف به «چاه غيبت» نيز در گوشه همين اتاق وجود دارد.
كجا برويم؟: اين سرداب، امروز در ضلع شمال غربي صحن‌هاي عسكريين(ع) قرار دارد.

  • مسجد محدثين

كمتر كسي در بابل پيدا مي‌شود كه مسجد محدثين را نشناسد، مسجدي كه سال 1093هجري شمسي بنا شده است. اين مسجد كه بيشتر از 3 قرن قدمت دارد توسط عالم جليل القدر «محمد نصير بارفروشي» مشهور به «ملا نصيرا» ساخته شد و در كتيبه‌اي كه در محراب آن نصب شده، ساخت آن به دستور امام زمان(عج) منسوب شده است. ملا نصيرا از عالمان بزرگ شيعي در استان مازندران بود و گفته مي‌شود در بيداري خدمت امام زمان(عج) مشرف شد و آن حضرت به وي امر كرد تا در اين مكان مسجدي بنا كند.
كجا برويم؟: در محله افراداربن(زير درخت افرا) شهر بابل قرار دارد.

کد خبر 369601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha