چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

در آستانه سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن، موافقت ترامپ با مجهزکردن نیروهای کرد به تسلیحات پیشرفته باعث خشم مقام‌های آنکارا شده و ترکیه این اقدام را تهدیدی علیه خود خوانده است.

آمریکا می‌گوید ارسال تسلیحات برای کمک به عملیات آزادسازی رقه است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اجازه داده است تا تسلیحات و تجهیزات راهبردی به «هر اندازه که برای پیروزی لازم باشد» از سوی پنتاگون در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار بگیرد؛ گروهی که ترکیه آن را تروریستی می‌داند و مواضع آنها را هدف حمله قرار می‌دهد. این اقدام در حالی صورت گرفته که قرار است اردوغان ۲۶اردیبهشت راهی واشنگتن شود تا با ترامپ درباره مسائل مختلف ازجمله سوریه گفت‌وگو کند. ترکیه به‌شدت تصمیم آمریکا را محکوم کرده است.

نورالدین جانیکلی، معاون نخست وزیر ترکیه در واکنش به این اقدام گفته است که مسلح‌کردن این شبه‌نظامیان قابل‌قبول نیست. او با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا مفید نیست، گفت: ما نمی‌توانیم حضور سازمان‌های تروریستی که آینده کشور ترکیه را تهدید می‌کنند، قبول کنیم. امیدواریم دولت آمریکا از این تصمیم غلط عقب‌نشینی کند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم روز گذشته هشدار داد هر سلاحی که به‌دست یگان‌های مدافع خلق(ی‌پ‌گ) برسد، تهدیدی علیه ترکیه خواهد بود. او با اعلام اینکه ی‌پ‌گ هیچ تفاوتی با پ‌ک‌ک ندارد، گفت:‌ آمریکا به خوبی از این حقیقت اطلاع دارد.

  • برای عملیات رقه

پنتاگون اعلام کرده که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در این رابطه تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود صحبت کرده، اما جزئیاتی از این گفت‌وگو منتشر نشده است.مقام‌های آمریکا می‌گویند مسلح‌کردن نیروهای کرد برای عملیات آزادی رقه است. واشنگتن از ماه‌ها پیش اعلام کرده که قصد دارد این عملیات را با مشارکت گسترده «نیروهای دمکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) اجرایی کند. نیروی دمکراتیک سوریه که از شبه‌نظامیان عرب و یگان‌های مدافع خلق تشکیل شده، در نبرد با داعش از مشاوره و کمک نیروهای ویژه ارتش آمریکا و حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار است. ترکیه که ی‌پ‌گ را گروه تروریستی می‌داند به همین خاطر بارها به آمریکا اصرار کرده که با کنار گذاشتن ی‌‌پ‌گ نیروهای آنکارا جایگزین آنها در عملیات آزادسازی رقه شوند.

واشنگتن اما با دستور جدید دست رد به سینه ترکیه زده است. تسلیحاتی که قرار است در اختیار کردها قرار گیرد شامل نفربر، مهمات و سلاح‌های سبک و سنگین است. به گفته مقام‌های پنتاگون، ماشین‌های راهسازی همچون بولدوزر هم برای احداث سنگر و مواضع دفاعی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. وزارت دفاع آمریکا برای آرام‌کردن مقام‌های خشمگین ترکیه که نگران قدرت گرفتن کردهای سوریه هستند، اعلام کرده که قصد دارد پس از پایان جنگ، این تجهیزات را پس بگیرد.

  • بازی خطرناک

مقام‌های آمریکا اعتقاد دارند که با استفاده از نیروهای کرد می‌توانند عملیات موفقی برای شکست داعش در رقه داشته باشند. کردهای سوریه اما به‌تازگی اعلام کرده‌اند که به‌دنبال افزایش مناطق تحت تصرف به یک سوم مساحت سوریه هستند. این نگرانی از سوی ترکیه وجود دارد که نیروهای کرد با وجود وعده خود مناطق تحت تصرف ازجمله رقه را تخلیه نکنند و به‌دنبال ایده و رویای همیشگی خود برای تشکیل نواری در شمال سوریه و عراق باشند. پ‌ک‌ک سال‌ها در تلاش برای جدایی‌طلبی به‌صورت مسلحانه بوده و 3دهه نبرد این گروه در داخل ترکیه کشته شدن بیش از ۳۰ هزار نفر را رقم زده است.

کد خبر 369664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha