شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آلاین: بازارهای سهام جهانی روز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه پس از انتشار آمار خرده‌فروشی ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به سیستم بانکی چین که سرمایه‌گذاران را به سودگیری از رشد قیمت‌ها تشویق کرد، نزدیک به رکورد بالای اخیرشان متوقف شدند.

به گزارش ایسنا، شاخص‌های سهام آمریکا روز جمعه 22 ارديبهشت‌ماه تحت تاثیر آمار اقتصادی ضعیف که بر سهم بخش مالی تاثیر منفی گذاشت، اُفت کردند و برای کل هفته کاهش ثبت کردند.

آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد رشد خرده‌فروشی این کشور در آوریل کمتر از حد مطلوب بوده و شاخص قیمت مصرف‌کننده ۰.۱ درصد در ماه گذشته رشد کرده است. در این بین، شاخص اعتماد مصرفی به ۹۷.۷ واحد در آوریل صعود کرد که بالاتر از حد انتظار تحلیلگران بود.

شاخص داوجونز اینداستریال اوریج ۰.۱ درصد اُفت کرد و در ۲۰۸۹۷ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" ۰.۲ درصد کاهش یافت.

اما نزدک کامپوزیت با افزایش ارزش سهام فناوری، ۰.۱ درصد رشد کرد. بازده اوراق قرضه آمریکا و دلار هم روز جمعه عقب‌نشینی بازارهای سهام را دنبال کردند. شاخص دلار آمریکا ۰.۳۵ درصد اُفت کرد و در ۹۹.۲۲۸ واحد ایستاد. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از ۲.۴۰۰ به ۲.۳۳۱ درصد رسید.

اما صعود بازارهای سهام اروپا و بازارهای نوظهور، بازار سهام جهانی را متعادل کرد و در سطح بالاتری نگه داشت.

بازارهای سهام از نشانه‌های ضعف هزینه مصرفی و فروکش کردن اشتیاق نسبت به بهبود درآمد شرکتهای اروپایی لطمه دیده‌اند.

نگرانی نسبت به دارایی‌های پرریسک در روزهای معاملات اخیر، سرمایه‌گذاران را متقاضی دارایی‌هایی مانند طلا و ین ژاپن کرد. اقدام غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی و پیامدهای احتمالی که ممکن است واکنش مثبت به سیاستهای مالیاتی و رشد تجاری پیشنهادی ترامپ را به تاخیر بیاندازد، عامل عمده نگرانیها و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران بود.

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد در شرکت "فرست استاندارد فایننشیال" در نیویورک، درباره وضعیت بازار چنین گفت: در حال حاضر تمرکز بر روی اخبار کلان است و همزمان مشکل سیاسی در واشنگتن وجود دارد و در نتیجه بازار محتاط شده است.

در اروپا، بازارهای سهام هفته گذشته ثابت بودند با این همه عملکردشان نسبت به سایر همتایانشان در جهان تغییر نداشت و رشد ۱۰ درصدی شاخص اروپایی، فراتر از رشد ۷ درصدی شاخص "اس اند پی ۵۰۰" بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، بورس‌های بازار نوظهور نیز عملکرد مطلوبی داشتند. شاخص ام اس سی آی بازارهای نوظهور ۰.۲ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح دو سال گذشته رسید. این شاخص از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است.

قیمتهای نفت روز جمعه تغییر چندانی نداشتند اما با امیدواری بازار به تمدید توافق کاهش تولید اوپک و کاهش بزرگتر از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا، بزرگترین افزایش هفتگی در پنج هفته گذشته را رقم زدند. نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، در ۵۰.۷۴ دلار ایستاد. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۷.۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۲۷ دلار رسید.

کد خبر 369834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha