یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

افزایش مستمری نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از پربحث‌ترین مباحث در سومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری بود.

پخت نان

پس از آنكه حسن روحاني در ارائه گزارش كار دولت يازدهم اعلام كرد دولتش مستمري نيازمندان را 3برابر كرده است، سيدابراهيم رئيسي اين اقدام را تبليغاتي توصيف و آرزو كرد كه كاش دولت در 4سال گذشته اين كار را كرده بود و نه يك‌ ماه مانده به انتخابات.

اشاره او به ضرورت افزايش مستمري نيازمندان در 4سال گذشته در حالي است كه دست‌كم از 2سال گذشته تلاش‌هايي براي اين اقدام آغاز شده بود اما دولت نه‌تنها هيچ‌گاه به پيشبرد آن كمك نكرد بلكه بعد از تصويب آن در مجلس و درحالي‌كه از ابتدا مخالف موضوع بود، سعي كرد اين اتفاق را به نام خود سند بزند؛ موضوعي كه باعث واكنش رئيسي هم شد.
براي نيازمندان البته تفاوتي نمي‌كند چه‌كسي اين پول را به آنها داده باشد. آنها به حداقل‌هايي راضي‌اند كه محتاج نان شب‌شان نباشند. اما براي روشن‌شدن اصل ماجرا خوب است به اين پرسش پاسخ بدهيم كه چه‌كسي مستمري فقرا را افزايش داد؛ دولت يا مجلس؟!

  • يك طرح قديمي

افزايش مستمري و حقوق نيازمندان در ايران همواره يك هدف و البته گاهي شعار بوده است. نشانه شعار بودن اينكه براي 7سال متوالي مستمري ناچيز افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي حتي يك ريال افزايش نداشت و براي يك خانواده 5نفره تنها 100هزار تومان در‌ ماه بود.

افزايش مستمري نيازمندان در مجلس نهم به‌صورت جدي مطرح و از سوي برخي نمايندگان پيگيري شد. 25خرداد 1394طرح حمايت از ازكارافتادگان بي‌درآمد با 270 امضا به‌عنوان ركورددار تعداد امضا‌هاي نمايندگان مجلس پاي يك طرح، تقديم هيأت رئيسه مجلس شد. با وجود پيگيري نمايندگان و بنا به دلايلي كه از سوي عده‌اي سياسي توصيف شده، در آن مجلس هرگز فرصت بررسي پيدا نكرد. نمايندگان پيگيري اين طرح كه به مجلس دهم راه يافتند همراه با عده‌اي از نمايندگان جديد پيگير اين موضوع شدند.

سرانجام در آخرين روزهاي سال گذشته و در جريان بررسي برنامه ششم توسعه، نمايندگان ماده‌اي را به برنامه پيشنهاد دولت اضافه كردند كه براساس آن بايد مستمري دريافتي مدد‌جويان نهادهاي حمايتي از سال آينده تا 20درصد حداقل حقوق مصوب شوراي كار افزايش مي‌يافت. در حقيقت اين موضوع تصميم مجلس و نمايندگان بود كه از مجلس قبل هم مطرح شده بود، نه انتخاب دولت. با تصويب اين موضوع در برنامه توسعه، در برنامه بودجه هم دولت مكلف به اين افزايش شد. اما پس از اين الزام نمايندگان دولت به ميدان آمدند و آن را بخشي از كارنامه دولت جلوه دادند.

حسينعلي حاجي دليكاني، پيگير‌ترين نماينده مجلس كه در دوره نهم و دهم آن را پيگيري كرده، در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «البته ما خوشحاليم كه بالاخره انتخابات باعث شد فقرا مورد توجه قرار بگيرند. اما براي ثبت در تاريخ و دفاع از تلاش وكلاي ملت در مجلس بايد بدانيم كه اين هدف با همت و البته سماجت نمايندگان مجلس محقق شده است. در جلسات كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه بنده با تهديد به ترك جلسه اين موضوع را وارد دستور جلسه كردم. نمايندگان دولت از سازمان برنامه و بودجه با طرح مخالفت كرده و مي‌گفتند كه دولت توان اجراي اين طرح را ندارد اما خوشبختانه رأي آورد و در برنامه بودجه هم با مساعدت آقاي تاجگردون گنجانده شد. دولت، هم در بررسي كميسيون تلفيق بودجه برنامه و هم در زمان بررسي در صحن مخالف بود. اينكه دولت مدتي قبل اين موضوع را در قالب اطلاعيه ستاد هدفمندي اطلاع‌رساني كرد، نشان داد كه قصد بهره‌برداري تبليغاتي دارند.»

نشان تأييد آنچه حاجي دليكاني درباره تلاش نمايندگان براي تصويب اين موضوع مي‌گويد را مي‌توان در پيام تشكر رئيس كميته امداد پس از اعلام افزايش مستمري‌ها دانست. سيد پرويز فتاح اگر‌چه به‌طور كلي از همه و دولت هم قدرداني كرد اما تشكر اصلي‌اش را نثار نمايندگان مجلس كرد و گواهي داد كه اين موضوع ثمره پيگيري آنهاست. انوشيروان محسني بند‌پي، رئيس ديگر سازمان حمايتي كشور نيز هم اگر‌چه از نمايندگان تشكر كرده اما به‌عنوان نماينده اصلي دولت در اين حوزه 16آذر94 در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها گفته بود: اجراي اين طرح شدني نيست. البته حالا او هم به صف حاميان اين طرح پيوسته و آن را حاصل تلاش دولت و برنامه‌هاي چند‌ساله توصيف مي‌كند!

کد خبر 369923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha