یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به کشف ۴۶۷ میلیون هکتار جنگل در سرتاسر جهان شده‌اند که تا پیش از این به ثبت نرسیده‌بودند،‌ یافته‌ای که می‌تواند به پیش بردن روند تخصیص بودجه‌ درزمینه مدیریت کربن جهانی کمک کند.

براساس گزارش گيزمگ، اين يافته جديد تخمين‌هاي موجود از ميانگين پوشش جنگل در جهان را 10 درصد افزايش مي‌دهد و درك انسان از توانايي سرزمين‌هاي خشك از رويش درختان و تشكيل جنگل‌ها متحول خواهد كرد.

اين بافت جنگلي در اعماق دره‌ها يا غارها كشف نشده‌اند بلكه گروهي از دانشمندان بين‌المللي با بررسي دوباره سرزمين‌هاي خشك در سرتاسر جهان موفق به كشف اين وسعت عظيم از جنگل‌هاي ثبت نشده شدند. به گفته دانشمندان مشكل تحقيقات پيشين اين بوده‌است كه تراكم پايين درختان با تصاوير كم‌كيفيت ماهواره‌اي تطبيق يافته‌اند و هيچ بررسي زميني براي تاييد اين نتايج صورت نگرفته‌است.

اين‌بار اما محققان با کمک تصاویر ثبت شده توسط ماهواره‌هاي گوگل ارث 210 هزار منطقه خشك را مورد بررسي دوباره قرار دادند و نتايج را با داده‌هاي زميني كه توسط شبكه پژوهش اكوسيستم زميني گرد‌آوري شده‌بودند تطبيق دادند تا به پوشش جنگلي دقيق در اين مناطق دست يابند.

نتايج نشان دادند ميزان پوشش جنگل در سرزمين‌هاي خشك 45 درصد بيشتر از آني است كه پيشتر برآورد شده‌بود. مساحت جديد برابر 60 درصد از مساحت استراليا است. با افزوده شدن اين پوشش به داده‌هاي پيشين اكنون مساحت جنگل‌های سياره زمین نزدیک به 4628 میلیون هکتار رسيده‌است. این رقم با مساحت روسیه برابری می‌کند و نزدیک به ده درصد بیش از وسعتی است که پیش از آن ارزیابی شده بود. 

سرزمين‌هاي خشك درحال حاضر 40 درصد از سطح زمين را پوشانده‌اند و ممكن است تا پايان اين قرن 11 تا 23 درصد افزايش پيدا كنند. يافتن جنگل‌هاي جديد نشان از آن دارد كه اين سرزمين هاي خشك از توانايي بالاتري در ميزباني از رويش درختان برخوردار است و همچنين مي‌تواند حجم بيشتري از كربن را در خود ذخيره كند، از اين رو وجود آنها براي تعيين استراتژي‌هاي محافظت از محيط زيست براي دهه‌هاي آبنده حياتي خواهد بود.

کد خبر 369977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha