مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

سید محمد فخار: طرح انضباط‌بخشی موتورسیکلت‌های تهران آغاز شد.

ترافیک

موتورسيكلت‌ها بر مبناي آمار پليس راهور عامل 48درصد تصادفات پايتخت و 25درصد آلودگي هواي تهران هستند. همچنين حضور هنجارشكنانه آنان در معابر شهري موجب بي‌نظمي در معابر مركزي شهر شده است. آلودگي صوتي و بيمه نبودن آنها نيز معضلات ديگري است كه بايد بدان توجه شود. مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران با اعلام خبر طرح انضباط‌بخشي به موتورسيكلت‌هاي پايتخت گفت:

ورود ما به بحث ساماندهي موتورسيكلت‌ها مقطعي نيست و با برنامه‌ريزي كار مي‌كنيم و هم‌اكنون ساماندهي شروع شده است. وي با تأكيد بر اين موضوع كه بايد به حريم عابرين پياده احترام بگذاريم، گفت: در اين زمينه برنامه داريم و كمپين از خودمان شروع كنيم را راه‌اندازي كرده‌ايم و احترام به عابر پياده در دستور كار قرار دارد.

موتورسيكلت‌ها 20درصد از مشكلات ترافيكي شهر را تشكيل مي‌دهند ولي به زعم كارشناسان بيش از 80درصد فضاي شهري متأثر از حضور هنجارشكنانه آنهاست. معاون شهردار تهران با تأكيد بر اين موضوع كه انضباط‌بخشي موتورسيكلت‌ها در دستور كار قرار دارد، گفت: قرارگاهي براي فرماندهي موتورسيكلت‌ها تشكيل مي‌شود. وي با بيان اينكه ورود ممنوع خودروها در خط ويژه با يك جريمه ساده درست نمي‌شود، گفت: در اين زمينه كارهاي عملياتي انجام مي‌دهيم.

  • موتورهاي بدون بيمه

يكي ديگر از نكات مهم درباره لزوم ساماندهي موتورسيكلت‌ها بحث امنيت تردد در معابر شهري است كه توسط آنها به راحتي به خطر مي‌افتد. ديروز علي جباري مديرعامل صندوق تأمين خسارت‌هاي بدني در اين‌باره اعلام كرد كه كمتر از ۳درصد موتورسيكلت‌هاي كشور بيمه‌نامه دارند. هم‌اكنون بيش از ۱۱ ميليون موتورسيكلت در كشور تردد مي‌كنند اما فقط ۳۰۰ هزار راننده بيمه‌نامه دارند. در تهران نيز اين عدد كمتر از 3درصد در ميان حدود يك ميليون موتورسيكلت فعال است.

اين درحالي است كه درصورت برخورد يك موتورسيكلت با عابر پياده يا با موتور ديگر، ديه و هزينه‌هاي تصادف به‌عهده شخص قرار مي‌گيرد و هيچ‌گونه بيمه‌اي تضمين‌كننده شرايط نيست. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره با تأكيد بر اين موضوع كه به قدري موضوع موتور بي‌قاعده و قانون است، گفت:‌ انگار قانوني براي آنها نوشته نشده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران با بيان اينكه موتورها پلاك جلو ندارند، گفت:‌پلاك عقب را هم با يك زنجير چرخ مسدود مي‌كنند حتي برخي موتورسيكلت‌ها به نام خريدار ثبت نمي‌شوند. به گفته حسيني انبار موتورسيكلت‌هاي متروكه پر است و كسي دنبالشان نمي‌آيد. وي با بيان اينكه موتورسيكلت براي برخي‌ها يك وسيله دم‌دستي و يكبار مصرف است گفت:‌

طرف هر كاري كه مي‌خواهد مي‌كند بعد هم موتور را رها مي‌كند. معاون شهردار تهران افزود: كميته‌اي تشكيل داده‌ايم و بحث‌هايي در اين زمينه صورت گرفته و همچنين راهكارهايي براي آن درنظر گرفته شده است. وي درخصوص ساماندهي موتورسيكلت‌ها گفت:‌ ورود مقطعي نيست و با برنامه‌ريزي كار مي‌كنيم و هم‌اكنون ساماندهي شروع شده است.

  • متهم رديف اول

برخلاف تصور عموم كه گمان مي‌كنند خودروها نسبت به موتورسيكلت‌ها سهم بيشتري در آلودگي هوا دارند كارشناسان معتقدند موتورسيكلت‌ها در جدول متهمان آلودگي هوا صدرنشين هستند و با جثه كوچك بيش از يك چهارم آلودگي هواي تهران را توليد مي‌كنند. يكي از علل اين وضع تكنولوژي پايين موتورسيكلت‌هاي در حال تردد است. در شرايط فعلي كه خودروها نيز با استاندارد بسيار پايين و با استاندارد يورو 2توليد مي‌شوند، باز هم ميزان آلودگي هر موتورسيكلت 4برابر بيشتر از خودروهاست؛ چراكه به واكنش‌گر شيميايي مجهز نيستند و درنتيجه گاز ناشي از احتراق اين موتورها وارد هوا مي‌شود.

درحالي‌كه اتومبيل‌ها مجهز به واكنش‌گر شيميايي هستند و گازهاي ناشي از احتراق را به گازهاي غيرآلاينده تبديل مي‌كنند. موتورسيكلت‌ها به‌دليل اينكه موتور نامناسبي دارند و عمدتاً هم كاربراتوري هستند با مصرف بالاي سوخت و احتراق نامناسب سوخت به‌شدت باعث افزايش آلودگي هوا مي‌شوند. عمده آلودگي توليدي از موتورسيكلت‌ها منو اكسيدكربن و ذرات معلق و هيدروكربن‌هاي خام هستند كه به‌شدت بر سلامت شهروندان تأثير‌گذار است.

  • 95درصد موتورهاي تهران كاربراتوري هستند

براساس مصوبه 19خرداد 95هيأت وزيران بايد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري جديد پلاك نشوند و سازو كار اجرايي براي خروج كاربراتوري‌هاي موجود از معابر عمومي انديشيده شود. بيش از 95درصد موتورسيكلت‌هاي تهران كاربراتوري هستند و امكان ايجاد پاره‌اي از دستكاري‌هاي سنتي وجود دارد كه باعث افزايش مصرف سوخت و آلودگي ناشي از احتراق مي‌شود اين در حالي است كه موتورهاي انژكتوري را نمي‌توان به‌طور دستي تنظيم كرد.

از طرفي موتورسيكلت‌هاي برقي هم هستند كه آلودگي هوا و آلودگي صوتي آنها درحد صفر است و مي‌توانند بهترين راه براي تسكين مشكلاتي باشند كه كاربراتوري‌ها براي پايتخت‌نشينان پديد آورده‌اند.

کد خبر 370054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha