همشهری آنلاین: حزب اتحاد دموکرات مسیحی (CDU) آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در انتخابات پرجمعیت ترین ایالت این کشور پیشتاز شد تا چهار ماه پیش از انتخابات فدرال، پیروزی مهمی در برابر رقیب اصلی خود یعنی حزب سوسیال دموکرات به دست آورد.

پیروزی حزب آنگلا مرکل در انتخابات پرجمعیت ترین ایالت آلمان

به گزارش ايرنا به نقل از دویچه وله، نتایج رسمی اولیه حاکی است حزب دموکرات مسیحی 34.3 درصد آرا و حزب سوسیال دموکرات (SPD) حدود 30.6 درصد آرا را در ایالت نوردراین وستفالن که پایگاه سنتی حزب سوسیال دموکرات به شمار می رود، به دست آوردند. حزب موسوم به 'دموکراتیک آزاد' (FDP) نیز با کسب 12.2 درصد آرا در رده سوم انتخابات این ایالت قرار گرفت.

حزب دست راستی و پوپولیست 'آلترناتیو برای آلمان' (AfD) که مواضع ضد مهاجرتی دارد نیز با کسب 7.7 درصد آرا برای نخستین بار موفق شد که به پارلمان پرجمعیت ترین ایالت آلمان راه یابد.

حزب سبز آلمان که اکنون در ائتلاف حاکم این ایالت حضور دارد بزرگترین بازنده انتخابات روز یکشنبه بود که 6 درصد آرا را کسب کرد و حزب چپ نیز تنها 5 درصد مورد نیاز برای ورود به پارلمان را کسب کرد.

انتخابات روز یکشنبه درایالت 'نوردراین وستفالن' آخرین رای گیری پیش از انتخابات عمومی فدرال مهرماه بود که نتیجه آن اهمیت خاصی برای دو حزب شریک ائتلافی اما رقیب انتخاباتی این کشور دارد. این ایالت با 18 میلیون نفر جمعیت ، پرجمعیت ترین ایالت در بین 16 ایالت آلمان است که حدود 20 درصد مردم آلمان را تشکیل می دهند. این ایالت همچنین بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی آلمان دارد. نوردراین وستفالن از سال 2010 تاکنون تحت حکومت یک دولت ائتلافی چپ میانه متشکل از حزب سوسیال دموکرات و حزب سبز بوده است.

این ایالت همواره یکی از پایگاه های اصلی حزب سوسیال دموکرات محسوب می شده است و ساکنان مناطق صنعتی این ایالت پیوند محکمی با این حزب دارند که برای نمایندگی منافع کارگران تاسیس شده بود. حزب سوسیال دموکرات از سال 1967 تاکنون همواره حزب اصلی دولت های ائتلافی در این ایالت بوده و تنها در سالهای 2005 تا 2010 حزب دموکرات مسیحی با یک حکومت ائتلافی اداره این ایالت را در دست داشت.

حزب دمکرات مسیحی مرکل یکشنبه گذشته در انتخابات ایالت 'هولزویگ هولشتاین' و پیش از آن نیز در ایالت زارلند پیروز شده بود و این سه پیروزی مهم حکایت از افزایش بخت مرکل برای کسب دوباره منصب صدر اعظمی آلمان پس از انتخابات فدرال این کشور در روز دوم مهر ماه دارد.

کد خبر 370155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha