دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

پس از گذشت ۳ سال از بررسی سهام پدیده شاندیز در سازمان بورس، اکنون پرونده سهام این شرکت در وزارت کشور بلاتکلیف است، این در حالی است که این شرکت به تازگی با افتتاح یک سامانه معاملات سهام، دست به تبلیغات تلویزیونی هم زده است.

بورس

به گزارش همشهري، شركت توسعه بين‌المللي صنعت گردشگري پديده شانديز بهمن ۱۳۸۳ در مشهد تحت نام شركت سرمايه‌گذاري كاوشگران سهام به ثبت رسيد و بعد از آن در سال ۱۳۸۷ نامش به پديده شانديز تغيير كرد. شركت ابنيه پديده شانديز از زير مجموعه‌هاي اصلي اين شركت نزديك به چند سال است، با مجموعه‌اي از اتهامات و انتقادات پيرامون سهام خودروبه‌رو است.

در دي‌ماه ۱۳۹۳ برخي از دفاتر فروش سهام پديده شانديز در مشهد و برخي شهرهاي بزرگ ايران پلمب شد.بعد از اين رويداد موضوع فروش سهام اين شركت در سازمان بورس مورد بررسي قرار گرفت اما هرگز اطلاعاتي در مورد اين شركت منتشر نشد.
مطابق قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 1384هيچ شركتي بدون مجوز سازمان بورس اجازه پذيره نويسي سهام ندارد، حتي شركت‌هايي كه در بورس پذيرش شده‌اند براي هر نوع پذيره نويسي بايد از سازمان بورس مجوز‌هاي لازم را دريافت كنند.

اما محسن پهلوان در آخرين مجمع عمومي شركت ابنيه و ساختمان پديده شانديزپيوستن به بورس را منتفي دانست. پرونده اين شركت در همان سال به سازمان بورس و اوراق بهادار رفت و معاونت حقوقي اين سازمان پرونده سهام اين شركت را مورد بررسي قرار داد، اما اطلاعاتي براي سهامداران منتشر نشد. برخي خبر‌هاي تأييد نشده تعداد سهامداران اين شركت را حتي تا 50هزار نفر تخمين زده‌اند.

  • افتتاح سامانه معاملات

اكنون با گذشت 3سال از بررسي پرونده پديده درسازمان بورس حق بررسي پذيره نويسي و فروش سهام اين شركت از سازمان بورس سلب شده و در اختيار وزارت كشور قرار گرفته است اما وزارت كشور هم اطلاعاتي كه نشان دهد سهامداران اين شركت تحت‌تأثير خريد سهام اين شركت زيان كرده‌اند يا خير منتشر نكرده و توضيح نداده است كه آيا فروش سهام پديده قانوني يا غيرقانوني بوده است.

با وجود اين بي‌اطلاعي‌ها به تازگي شركت پديده از يك طرف دست به انجام تبليغات تلويزيوني زده و از سوي ديگر با افتتاح سامانه‌اي تحت عنوان سناپ و بدون هماهنگي سازمان بورس، زمينه معاملات سهامش را فراهم كرده است.براساس اظهارات مسئولان سامانه معاملات سهام پديده، ارزش سهام اين شركت هم‌اكنون 2500تومان است واين سامانه داراي امكاناتي ازجمله تدوين دستورالعمل اتاق پاياپاي است. اكنون پرسش اين است كه آيا ارزش سهام پديده همان مقداري است كه در سامانه معاملات اين شركت انجام مي‌شود.

رحماني فضلي، وزيركشور با بيان اينكه وزارت اقتصاد و دارايي كار حسابرسي مجموعه پديده را انجام داده در مورد راه‌اندازي سامانه معاملات سهام پديده گفته است: «‌براي اينكه حقي از مردم ضايع نشود و بورس بازي‌ها و واسطه گري‌ها، مردم را دچار مشكل نكند، اتاق مبادلات را در مشهد با كمك وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان بورس راه‌اندازي كرديم.» امامحسن خدا بخش، مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس، با بيان اينكه مطابق با قانون راه‌اندازي هرگونه سامانه نقل و انتقال سهام مستلزم دريافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است، گفت: «‌سازمان بورس و اركان آن هيچ مجوزي براي سامانه تحت عنوان اتاق نقل و انتقال سهام پديده شانديز صادر نكرده است.»

اودر پاسخ به اين پرسش كه تكليف سهامداراني كه در اين سامانه در حال معامله هستند، چيست؟ گفت: اين موضوع با توجه به حساسيت‌هاي امنيتي آن در حال پيگيري بوده و تبعات آن از نظر بازار سرمايه قابل تعيين نيست.

  • آيا سهامداران زيان كرده‌اند

عباسعلي طوسيان، مدير امور سهام پديده در مورد سامانه نقل و انتقال سهام پديده گفت: تا‌كنون ٨۴٢ دستور خريد و تعداد ١٣٨٨٠ سهم معامله شده و ارزش سهم پديده به 3قسمت سهم توسعه و سهم ابنيه تقسيم شده كه اين سهم از ٣٣٧۵٠ ريال به ٢۵٠٠٠ ريال حدود 25درصد افت كرده است.

وزير كشور درباره قيمت سهام پديده معتقد است:يكي از موضوعاتي كه مالك آنجا به سهامداران قول داده و مطرح كرده بود، قيمتي بود كه قيمت واقعي سهام نبود، بلكه براي ساختن مصنوعي و كاذب بازار بود و اين موجب شده بود كه با توجه به قيمت واقعي و قيمت كاذبي كه احياناً هزينه شده بود براي آن، سهامدارها دچار اشكال شوند كه در كميته دستگاه‌هاي دخيل، تصميم‌گيري شد كه به اندازه قيمتي كه مالك گفته است، همان ميزان از سهام مالك برداشت شود و به سهامدارها ارائه شود.رحماني فضلي با بيان اينكه ما تقريبا دو و نيم برابر سهمي كه سهامداران داشتند، سهام جديد به سهامداران داديم، اظهار كرد: سهام پديده ۵۰۰ هزار نفر را درگير خود كرده بود.

  • صورت‌هاي مالي پديده

براساس آنچه درصورت‌هاي مالي سال 94،اين شركت درج شده سرمايه يا آورده محسن پهلوان مقدم مؤسس و مالك مجموعه پديده2.5ميليون تومان است.اين صورت‌هاي مالي توسط مؤسسه حسابرسي و خدمات مديريت دايا رهيافت مورد بررسي قرار گرفته است. اين مؤسسه در مورد صورت‌هاي مالي سال مالي 94اعلام كرده است:پديده با سرمايه ۱۸۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون توماني زيان انباشته‌اي بالغ بر ۲۰۷ ميليارد و ۸۷۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان را تا پايان دوره مالي منتهي به پايان اسفند‌ماه ۹۴ محقق ساخته است كه معادل ۱۱۰ درصد سرمايه ثبتي اين شركت است.به‌عبارتي بهتر سرمايه پديده شانديز در ازاي زيان انباشته كنوني به‌طور كامل سوخت شده محسوب مي‌شود و اين در حالي است كه بخشي از پروژه‌هاي اين مجموعه نيمه تكميل و در حال ساخت است.

از نكات قابل توجه درصورت‌هاي مالي اين شركت سرفصل تسهيلات دريافتي است كه از ۶٢۶ ميليارد تومان تسهيلات ٢۴ درصدي مبلغ ۵۴۵ ميليارد تومان از مؤسسه اعتباري ادغام شده ميزان و الباقي ٨٠ ميليارد تومان از مؤسسه اعتباري ملل يا عسكريه سابق بوده است. برخي خبر‌ها نشان مي‌دهد اخيرا با تشكيل سنديكاي بانكي متشكل از بانك‌هاي صادرات، ملي، ملت، سپه، تجارت و شهر، ۵۰۰ ميليارد تومان تسهيلات براي تخصيص به تكميل بخشي از پروژه‌هاي مجموعه شانديز درنظر گرفته شده است.

اما وزارت كشور هنوز در مورد اين اطلاعات به‌طور كامل شفاف‌سازي‌ نكرده است ضمن اينكه صورت‌هاي مالي جديد اين شركت نيز منتشر نشده است و معلوم نيست آيا مطابق قانون اين سازمان اطلاعاتش را براي اطلاع سهامداران در اختيار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار خواهد داد يا خير. سازمان بورس هنوز در اين‌باره اظهارنظر نكرده است، با وجود چنين شرايطي مشخص نيست آيا قيمتي كه در سامانه معاملات سهام اين شركت تحت عنوان سناپ دادوستد مي‌شود مطابق با ارزش ذاتي اين شركت است يا خير.

کد خبر 370167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha