عباس ثابتی راد: توجه به مسائل زیست‌محیطی همچنان اولویت اول مدیریت شهری تهران است. افزایش سرانه‌های فضای سبز، توجه به احیا و ساماندهی رودخانه‌های ‌تهران، افزایش استحصال انرژی از پسماند شهری و توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها بخشی از اقدامات مدیریت شهری برای داشتن محیط‌زیست پایاست.

احیای رودهای پایتخت به بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهر کمک کرده است.

قرار است تا 2سال ديگر چند اتفاق بزرگ در تهران رقم بخورد؛ توسعه فضاي سبز بيرون شهري يا همان كمربند سبز به 50هزار هكتار، سرانه فضاي سبز به بيش از 17مترمربع، استحصال انرژي از پسماند تا 20مگاوات ساعت و توسعه توليد انرژي از خورشيد تا 20درصد مصرف بوستان‌هاي پايتخت.

رئيس سازمان‌ پارك‌ها و فضاي سبز با اشاره به اينكه توسعه فضاي سبز به‌عنوان يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي شهرداري تهران درسال ۹۶ دنبال خواهد شد، گفت: ۵۰ پارك منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در مرحله طراحي است كه تا پايان سال به بهره‌برداري خواهد رسيد. علي محمد مختاري توسعه هزار هكتاري كمربند سبز تهران را پروژه‌ ويژه سازمان پارك‌‌ها دانست و افزود:

اين طرح نيز در مرحله طراحي است كه تاپايان سال در قسمت‌هاي دامنه جنوب البرز و مناطق حاشيه‌اي شهر احداث خواهد شد. رئيس سازمان‌ پارك‌ها و فضاي سبز خاطرنشان كرد: تاكنون ۳۹هزار و ۱۰۰هكتار از كمربند سبز تهران به بهره‌برداري رسيده است كه با توسعه هزار هكتاري آن در سال ۹۶ به بيش از ۴۰ هزار هكتار افزايش خواهد يافت.

  • رودخانه‌هاي شهري سرسبز مي‌شوند

احيا و ساماندهي رودخانه‌ها، آينده زيست‌محيطي شهر تهران را متحول خواهد كرد. مديريت شهري تهران طي سال‌هاي اخير نگاهي ويژه به احياي رودخانه‌هاي شهر تهران داشته است. تغييرات جريان ورودي آب از سرشاخه‌ها، ورود فاضلاب خانگي و صنعتي به رودخانه‌ها و همچنين دخل و تصرف در حريم رودخانه‌ها، از چالش‌هايي است كه حيات آبراهه‌ها و به تبع آن سفره‌هاي آب‌زيرزميني تغذيه‌كننده از بستر آنها در شهر تهران را تهديد مي‌كند.

قائم‌مقام سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران با اشاره به احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي تهران گفت: دستاوردهاي طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي كه طي 10سال گذشته در سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران مورد مطالعه و تدوين قرار گرفته است، نشان مي‌دهد مطالعات مربوط به احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي شهر تهران مي‌تواند به راهكارهاي عملياتي منجر شده و از اين طريق به بهبود وضعيت زيست‌محيطي شهر تهران كمك كند.

كامران مصطفوي با اشاره به برگزاري نشست‌هاي مختلف در زمينه معرفي و بررسي طرح احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي شهر تهران از مهرماه سال 1394تا‌كنون، برپايي رويدادهاي علمي مرتبط را زمينه ساز ايجاد حساسيت و آگاهي بخشي در مورد ضرورت احياي رودخانه‌ها دانست و يادآور شد: چنانچه بحث احيا و ساماندهي رودخانه‌ها به درستي مديريت شود، خطر بروز سيلاب نيز كاهش مي‌يابد.

  • توليد و استحصال انرژي

طي 2سال آينده حجم استفاده از انرژي بيش از 9ميليون پايتخت‌نشين افزايش چشمگيري مي‌يابد. قرار است مديريت شهري به‌منظور كاهش استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، از منابع تجديد پذير انرژي بيشتري توليد كند. سهم 20مگاوات ساعتي استحصال انرژي از پسماند شهري تنها بخشي از برنامه شهرداري براي كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي است.

در كنار آن قرار است با استفاده از انرژي‌ خورشيدي، توليد برق در پايتخت در دستور كار قرار گيرد. هم‌اكنون بيش از 9بوستان انرژي در سرتاسر پايتخت احداث شده‌است كه به توليد انرژي مي‌پردازند. همچنين برنامه‌ها و تدابير شهرداري براي استحصال بيشتر انرژي از منابع خورشيدي در بوستان‌هاي ديگر تهران در دستور كار است. هم‌اكنون تهران در حدود 8000تن پسماند به‌صورت روزانه توليد مي‌كند و مصرف سرانه آب در تهران روزانه 40ليتر بيشتر از متوسط سرانه جهاني است.

براساس لايحه «الزام شهرداري تهران به توسعه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير»، شهرداري تهران ملزم است كه برنامه‌هاي جديدي براي جايگزيني انرژي‌هاي نو با انرژي‌هاي سنتي داشته باشد. اين لايحه با تأكيد بر ايجاد زيرساخت‌هاي توليد و استفاده از تجهيزات انرژي‌هاي پاك تأكيد دارد تا پايان برنامه پنج ساله دوم حداقل ميزان مصرف انرژي در كل پارك‌ها و بوستان‌هاي عمومي شهر 5درصد كاهش يابد و حداقل 20درصد از انرژي مصرفي از طريق انرژي‌هاي نو باشد.

همچنين صدور مجوز ساخت و پايان كار براي تمامي ابنيه‌ها و ساختمان‌هاي دولتي و شهرداري منوط به تأمين حداقل 10درصد انرژي مورد نياز از طريق انرژي‌هاي تجديد پذير باشد.براساس برنامه پنج ساله، شهرداري‌ تهران موظف است تا انرژي‌هاي نو را به‌كار گيرد و با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در زيست توده و استحصال گاز متان، تا سال 97بتواند20مگاوات برق در ساعت از پسماند توليد كند. تهران تا سال 97بايد به توليد بيش از 20مگاوات برق با بهره‌گيري از انرژي‌هاي نو و استحصال گاز متان از زباله دست يابد. در واقع شهرداري تهران براساس برنامه پنج ساله قرار است برق بيش از 9هزار خانوار تهراني را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمين كند.

براساس مطالعات صورت گرفته زباله‌هاي توليدي شهروندان تهراني قابليت توليد بيش از 80مگاوات ساعت برق را دارد. يعني نزديك به نيم ميليون از خانوارهاي تهراني مي‌توانند از محل زباله‌هاي شهري تهران، برقشان را تأمين كنند. 2كارخانه هاضم و زباله سوز هم‌اكنون در شهر تهران فعال هستند كه 5مگاوات ساعت برق توليد مي‌كنند. اما همانطور كه شهردار تهران در ديدار با وزير كشاورزي و محيط‌زيست فنلاند گفت « بازيافت زباله‌هاي توليدي تهران يكي از مهم‌ترين مسائل ما به شمار مي‌رود».

محمدباقر قاليباف به «كيمو تيليكانين» گفت كه افزايش حجم توليد برق از زباله‌ها به 7هزار تن از سياست‌هاي قطعي شهرداري تهران عنوان شده و محل‌هاي مورد نياز براي راه‌اندازي 2كارخانه زباله‌سوز در شهر تهران مشخص شده و هم‌اكنون كار براي احداث آن آغاز شده است.

کد خبر 370185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha