سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کاظم راستگفتار در سینمای ایران بیشتر به‌عنوان یک فیلمساز تجاری شناخته شده و حضور بازیگران طناز در فیلم‌های سینمایی او تضمینی برای فروش بوده است.

سینما

اما اين كارگردان در آخرين كار خود رويكردي تازه داشته و «آشوب» را براساس داستان تاريخي با پس‌زمينه‌هاي اجتماعي و سياسي ساخته است. فيلم نزديك به 20 بازيگر سرشناس در نقش‌هاي اصلي دارد كه از آن جمله مي‌توان به كورش تهامي، داريوش فرهنگ، فرهاد آئيش، آتيلا پسياني، همايون ارشادي، داريوش كاردان، رامين ناصرنصير، يكتا ناصر، شهره لرستاني، ‌ارژنگ اميرفضلي، ليلا اوتادي و... اشاره كرد.

راستگفتار كه نگارش و تهيه‌كنندگي آشوب را نيز در كنار كارگرداني برعهده دارد، درباره ساختن اين فيلم به همشهري مي‌گويد: فيلمنامه آشوب را از دهه 70در دست داشتم و در طول اين سال‌ها آن را بازنويسي كردم. چون شرايط و اعتبار مالي لازم را نداشتم، مشغول ساختن فيلم‌هاي ديگر شدم تا اينكه 3سال پيش كار توليد آشوب آغاز شد. دغدغه‌هاي اجتماعي فيلم ايراني است كه از گذشته تا امروز وجود داشته و همين يعني فيلمنامه آشوب تاريخ مصرف ندارد.

  • يك فيلم متفاوت

راستگفتار كه فيلم‌هاي سينمايي «چك» و «نقاب» را در كارنامه دارد، آشوب را فيلمي متفاوت از ديگر آثار خود مي‌داند و با اشاره به اينكه مخاطب در سينما با اثري عشقي، سياسي و تاريخي مواجه است، يادآور مي‌شود: به‌طور حتم ساختن اين نوع فيلم‌ها بسيار سخت است؛ كاري كه تاريخي صرف يا سياسي نيست اما مضاميني از اين جنس دارد.

كارگردان «زنان ونوسي، مردان مريخي» درباره انتخاب بازيگران همچنين توضيح مي‌دهد: وجه مشترك بازيگران براي پذيرفتن نقش، فيلمنامه بود و خوشبختانه بازيگراني را كه در ذهن داشتم، همه آمدند. حتي به پيمان معادي پيشنهاد دادم كه باتوجه به مشغله آن زمان نتوانست حضور يابد. خوشحالم كه بازيگران هم فيلمنامه را پسنديده بودند. تهامي انتخاب اول من بود كه نقش را پذيرفت و خيلي خوب از عهده آن برآمد. وي علاوه بر تسلط بر هنر بازيگري، از نظر اخلاقي و شخصيتي هم فردي نمونه است.

  • خوانندگي تاج و تهامي

راستگفتار درباره موسيقي و قطعات خوانده‌شده در آشوب هم مي‌گويد: تعدادي از آهنگ‌هاي قديمي را انتخاب كرديم كه با حضور وحيد تاج و خود تهامي بازخواني شد. فيلم موضوعي تاريخي دارد اما هيچ‌چيز در آن واقعي نيست. تماشاگر با تماشاي آشوب مي‌تواند مصاديق را پيدا كند و داستان به جريان يا شخصي خاص استناد نمي‌كند. فيلمبرداري 2‌ماه طول كشيد و برخي مكان‌هاي تاريخي مانند هتل دربند را كه الان اثري از آن نيست با كار گرافيكي طراحي كرديم.

  • تأثير تبليغ در فروش

كارگردان شيرازي سينماي ايران درباره وضعيت و نوبت اكران آشوب چنين اظهارنظر مي‌كند: در مقام تهيه‌كننده بخش خصوصي اميدوارم سرمايه فيلم بازگردد. تعداد فيلم‌ها در مقايسه با سالن‌هاي سينما زياد است و در اين ميان برخي فيلم‌ها از قدرت كافي براي تبليغ در فضاهاي شهري برخوردارند. با اين حال، اميدوارم تمام فيلم‌ها خوب بفروشند و در 4هفته آينده مورد استقبال قرار بگيرند. بخش خصوصي براي تبليغ چندان توان ندارد و به‌طور حتم اگر تبليغ باشد، فروش فيلم‌ها بهتر خواهد بود.

  • يك سريال براي نمايش خانگي

كاظم راستگفتار كه اين روزها فيلم سينمايي «آشوب» را بر پرده سينماهاي تهران و برخي شهرستان‌ها دارد، مي‌خواهد پس از پايان اكران فيلم، يك سريال براي شبكه نمايش خانگي بسازد. او براي ورود به اين عرصه رمان «شوهر آهوخانم»، نوشته علي‌محمد افغاني را درنظر گرفته و به گفته خودش، پروانه توليد آن را هم دريافت كرده است. راستگفتار قصد دارد توليد شوهر آهوخانم را در آينده نزديك آغاز كند.

کد خبر 370284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha