پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

امین حیایی: «آنها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته هوراس مک‌کوی رمانی است جذاب و خواندنی که سال‌ها پیش فیلمی سینمایی نیز براساس آن ساخته شده است.

امین حیایی

اين كتاب چند بار به فارسي ترجمه شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. نويسنده كتاب در زندگي پرماجرايش مدتي به سوداي هنرپيشگي و كارگرداني به هاليوود رفت. او از مشاغلي چون نگهباني كارش را شروع كرد و درنهايت هم تنها توانست فيلمنامه‌نويسي خرده‌پا شود.

به اين ترتيب هوراس مك‌كوي در نهايت به آرزويش در هاليوود نرسيد و اينطور كه مي‌گويند تا پايان عمر فيلمنامه‌نويس فيلم‌هاي سري ب باقي ماند و به شهرت نرسيد. شايد زندگي سخت هوراس مك‌كوي بود كه باعث شد او در آثار ادبي‌اش نوعي بدبيني و تلخ‌انديشي را بازتاب دهد. آنها به اسب‌ها شليك مي‌كنند اولين رمان مك‌كوي بود كه در زمان انتشارش مورد توجه چنداني قرار نگرفت و سال‌ها طول كشيد تا ارزش‌هاي اين اثر ادبي شناخته شود.

راوي داستان مرد جواني است كه مي‌خواهد با رعايت موازين اجتماعي به خواسته‌هايش برسد؛ مردي كه آرزويش فيلمسازي است، ولي در اين راه هم به توفيق نمي‌رسد. راوي چنان احساس باخت دارد كه به انفعال مي‌رسد و تقريبا هر كنشي كه از او سرمي‌زند حاصل تلاش زوجش است. ماراتن پوچي كه او در آن گرفتار آمده با نگاه جالب توجه نويسنده بن‌بست رؤياي آمريكايي را به تصوير مي‌كشد. آنها به اسب‌ها شليك مي‌كنند نثر ساده‌اي دارد و روايت داستان هم بدون پيچيدگي‌هاي فرمي صورت مي‌گيرد. نام كتاب هم اشاره به اين مثل معروف دارد كه اسب لنگ را بايد خلاص كرد.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 370432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha