مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: بیش از ۵ هزار نیروی خدماتی شهرداری تهران، در کمتر از ۱۲ساعت چهره تهران را به حالت عادی بازگردانده‌اند و پایتخت برای فعالیت معمول روزانه آماده شد.

شهر

زيرساخت‌هاي خدماتي شهر تهران طي يك دهه افزايش قابل‌توجهي يافته است و با وجود آنكه پايتخت طي روزهاي گذشته از پوستر‌ها، تراكت‌ها و بنرهاي تبليغاتي سرشار بود، به ناگهان و در كمتر از 12ساعت، چهره عوض كرد و نشاني از تبليغات انتخاباتي رياست‌جمهوري و شوراي شهر نيست.

در همين ارتباط مشاور سازمان پسماند شهرداري تهران با اعلام آماده‌باش كامل حدود 5هزار نيروي پاكبان طي 2روز گذشته گفت: شهر در يك هفته گذشته دستخوش انواع مختلف تبليغات محيطي بود و عمده اين تبليغات كاغذ، پارچه و بنرهاي پلاستيكي بود. شهرام فيروزي با اعلام اينكه طي هفته گذشته شاهد تلاش گسترده نيروهاي خدوم شهرداري تهران بوديم، افزود:

بسياري از تبليغات نامزدهاي انتخاباتي در 4هزار سازه‌اي كه در سطح شهر نصب شده ‌بود، قرار داشت؛ اما عوامل اجرايي نامزدهاي محترم در پاره‌اي موارد، اقدام به نصب پوسترهاي تبليغاتي در فضاهاي متعددي مانند تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و برخي مبلمان شهري ديگر كرده بودند.

به گفته فيروزي در گام اول با وجود احراز تخلف و براساس قوانين موجود نسبت به رفع اين دسته از تبليغات كه باعث ايجاد مشكلاتي در روند فعاليت معمول شهر شده بود، اقدام شد. در گام دوم نيز، پس از پايان مهلت تبليغات، نيروهاي خدوم شهرداري تهران نسبت به جمع‌آوري آن دسته از تبليغاتي كه در محل صندوق‌هاي رأي نصب شده بود، صورت گرفت.

مشاور مديرعامل سازمان پسماند ادامه داد: طي 12ساعت گذشته نيروهاي خدوم شهري با آمادگي كامل تلاش كردند تا هر چه زودتر سيماي شهر را به حالت عادي بازگردانند. وي همچنين اظهار داشت: طي هفته گذشته با حجم زباله خشك زيادي در سطح شهر روبه‌رو بوديم. اگر شهروندان دقت كرده باشند، كار از اوايل بامداد ديروز شروع شد و شهر توسط حدود 5هزار نيروي پاكبان ظرف كمتر از مدت 12ساعت پاكيزه شد و اينها مقدور نبود مگر با تلاش شبانه روزي نيروهاي خدوم شهرداري تهران.

  • افزايش توليد پسماند خشك

عمده اقلام تبليغاتي نامزدهاي دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر، كاغذ، بنر و پارچه بوده‌است. حجم گسترده‌اي از پوسترهاي تبليغاتي در سطح شهر نصب شد و با آغاز پاكسازي شهر، توليد پسماند خشك نيز به نحو چشمگيري افزايش يافت.

شهرام فيروزي با اشاره به اينكه هنوز آمار دقيقي از حجم پسماند توليد شده طي يك هفته گذشته ارائه نشده و طي روزهاي آينده اعلام خواهد شد، گفت: بخش عمده‌اي از اقلام تبليغاتي از كاغذ تهيه شده‌است و 90درصد آنها قابل بازيافت هستند. با توجه به پيش‌بيني افزايش توليد پسماند خشك طي هفته گذشته، مديريت شهري ظرفيت گسترده‌اي را براي بازيافت اين اقلام آماده كرد. به گفته وي كاغذها و بخش عمده‌اي از پسماندهاي خشك به ادارات پسماند مناطق تحويل شده‌است و پس از بازيافت مجددا به چرخه توليد باز خواهد گشت.

آنگونه كه فيروزي گفت مديريت شهري تهران در مناسبت‌هايي مانند انتخابات يا ايام محرم كه حجم پسماند خشك به‌ويژه پسماند قابل بازيافت، زياد مي‌شود، به‌منظور بازگرداندن آنها به چرخه توليد، تلاش گسترده‌اي را به اجرا در مي‌آورد. نه تنها مناطق 22گانه پايتخت كه همه شهرهاي ايران در اين روزها درگير فرايند انتخابات حماسي روز 29ارديبهشت‌ماه بودند.

مديريت شهري در همه شهرهاي كشور به‌منظور فراهم آوردن بسترهاي تبليغات و همچنين ايجاد فضايي مناسب براي ارائه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي فضاهايي را در سطح شهرها پيش‌بيني مي‌كند. اما در گرماگرم تبليغات محيطي در سطح شهرها، نصب پوسترهاي تبليغاتي حتي بر مبلمان شهري نيز بسيار ديده مي‌شود. موضوعي كه باعث افزايش حجم كار نيروهاي خدوم پاكبان شهري مي‌شود.

بر همين اساس مشاور مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به اين اتفاق گفت: با وجود اينكه طي 12ساعت گذشته حجم كار بسيار گسترده بود، اما استفاده از تمامي فضاهاي مبلمان شهري براي نصب پوستر و آگاهي بخشي به شهروندان باعث زحمت بيشتر نيروهاي عزيز پاكبان شد.

شهرام فيروزي همچنين گفت كه هوشياري و آماده باش معاونت خدمات شهري شهرداري تهران و همچنين فعاليت مستمر و شبانه‌روزي شهرداري‌هاي مناطق 22گانه و تمامي عوامل در 48ساعت گذشته باعث شد تا پايتخت چهره‌اي عاري از انتخابات به‌خود بگيرد. به گفته وي حدود 600 خودروي سواري سبك به‌صورت شبانه روزي در حال فعاليت بوده و تمامي مديران و حتي مديران ارشد نيز در حالت آماده‌باش به‌سر مي‌بردند تا چهره شهر را به حالت عادي بازگردانند.

  • توليد پسماند خشك تا سه برابر

روزانه در شهر تهران بيش از 7هزار و 500تن زباله توليد مي‌شود. براساس آمار بيش از 75درصد پسماند توليد شده در تهران، پسماند‌تر است و در حدود 25درصد پسماند شهري تهران نيز پسماند خشك است. اما اتفاقاتي نظير انتخابات، يا ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، حجم پسماند خشك شهري افزايش قابل توجهي مي‌يابد.

براساس گزارش سازمان پسماند توليد پسماند خشك طي اين روزها تا سه‌برابر معمول نيز افزايش مي‌يابد و مديريت شهري تهران با استفاده از ظرفيت‌هاي گسترده بازيافت تلاش مي‌كند تا بخش عمده‌اي از پسماند توليد خشك را به چرخه توليد بازگرداند. با وجود آنكه هنوز آماري از توليد پسماند خشك طي هفته گذشته اعلام نشده‌است، اما با توجه به تجارب قبلي، به‌نظر مي‌رسد توليد پسماند خشك تا سه‌ برابر حال معمول شهر تهران افزايش يابد.

کد خبر 370579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha