همشهری‌انلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا،یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در نشست فوق‌العاده کنگره حزب عدالت و توسعه، رهبری این حزب را برعهده خواهد گرفت.

این نشست فوق‌العاده در پی تصویب اصلاحات قانون اساسی در رفراندوم اخیر، برگزار می‌شود.

سیستم ریاستی بعد از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری که در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود، در ترکیه اجرا خواهد شد. به هر حال تا زمان برگزاری این انتخابات رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه پس از این کنگره دوره ریاست‌جمهوری را به عنوان رئیس‌جمهور حزبی آغاز خواهد کرد.

بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: برگزاری نشست کنگره حزب ما باعث ایجاد ترکیه قوی‌تر خواهد شد. در این دوره ترکیه با یک رئیس‌جمهور حزبی در معنای درستش روبه‌رو خواهد بود. این اقدام منعکس‌کننده خواسته ۸۰ میلیون جمعیت ترکیه با اهداف و امیدهای جدیدی است که معماری آن را رجب طیب اردوغان برعهده خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، ييلديريم در ادامه اظهاراتش بر نقشه راه حزب عدالت و توسعه برای دوره جدید تاکید کرد.

پس از اعلام نتایج رفراندوم ۱۶ آوریل(27 فروردين) مبنی بر تایید اصلاحات قانون اساسی این کنگره مهم‌ترین اتفاق برای مشخص کردن گام‌های آتی حزب حاکم است.

چندی پیش اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به مقام‌هاي حزب حاکم اعلام کرد: در دوره جدید باید یک برنامه عملی نوین داشته باشیم. من شخصا بر اقدام‌هايی که اجرا می‌شود، نظارت خواهم کرد.

اصلاح قوانین رهبری گروه پارلمانی احزاب

براساس قانون احزاب سیاسی در ترکیه رئیس گروه پارلمانی احزاب باید نماینده پارلمان بوده و رهبری حزب را برعهده داشته باشد.

طبق اصلاحات جدید قانون اساسی، ییلدیریم نخست وزیر کنونی ترکیه ریاست حزبش را به اردوغان تحویل خواهد داد. برهمین اساس به طور اتوماتیک او از ریاست گروه پارلمانی این حزب نیز استعفا خواهد داد اما اردوغان نماینده پارلمانی نیست و به طور قانونی نمی‌تواند رئیس گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه باشد. برای غلبه بر این مشکل حقوقی حزب عدالت و توسعه تغییری در این قانون در این کنگره ایجاد خواهد کرد.

همچنین در ۲۴ ماه مه (سوم خرداد) حزب عدالت و توسعه ییلدیریم را به عنوان رهبر گروه پارلمانی در نشستی انتخاب خواهند کرد.

ایجاد تغییر در کابینه دولت

یکی از جنبه‌های مهم کنگره فردا تغییرهاي احتمالی در مدیریت حزب حاکم و کابینه دولت است. براساس گزارش‌ها تغییرهاي گسترده‌ای در هیئت مدیریت و تصمیم‌گیری این حزب ایجاد خواهد شد.

گفته مي‌شود قرار است ۸ تا ۱۰ وزیر تغییر كنند.

پیام اتحاد

در این کنگره بیش از ۶۰ هزار نفر از ۸۱ استان مختلف ترکیه شرکت خواهند کرد و این کنگره می‌تواند فرصتی برای اعلام پیام اتحاد در این حزب باشد.

قرار است اردوغان، ییلدیریم و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر پیشین ترکیه در این کنگره حضور یابند اما عبدالله گل، رئیس‌جمهور پیشین ترکیه در این کنگره شرکت نخواهد کرد.

کد خبر 370644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha